L'últim deixeble de Mir

Els artistes vilanovins subratllen el mestratge de Salvador Masana, mort divendres als 85 anys

Amb la seva lle­tra, Sal­va­dor Masana relata com va conèixer Mir el 1933 a la plaça de les Caser­nes. Tenia nou anys, i seguia el seu mes­tre allà on anava a pin­tar. L'impacte va ser abso­lut. Masana va néixer el 1924 al Cas­tell de la Geltrú –els seus parents n'eren els maso­vers– i allà va fun­dar el seu pri­mer taller el 1942. «L'apor­tació més impor­tant va ser que, en un temps difícil, de manera solitària, va man­te­nir una escola d'art», afirma l'his­to­ri­a­dor Fran­cesc Xavier Puig. Masana va exer­cir de mes­tre tota la vida, a l'Escola Indus­trial, a l'Escola Pia, a l'escola Sant Bona­ven­tura, etc., i més tard a casa seva, al car­rer del Tigre. Un dels pri­mers dei­xe­bles va ser Brull Car­re­ras, que amb 12 anys ja anava a les clas­ses de Masana. Allà va coin­ci­dir amb altres aspi­rants a artis­tes, com ara Òscar Estruga i Armand Car­dona. «En la post­guerra, va ser una referència artística abso­luta a Vila­nova: no hi havia res més», recorda Car­re­ras. «Ens va trans­me­tre la manera de pin­tar de Mir, sobre­tot pel que fa a l'ús del color», apunta.

El gale­rista Xavier Cap­det, que també va ser dei­xe­ble de Masana, des­taca que en la seva faceta pedagògica «va crear escola», tot i que con­vida també a valo­rar-lo com a cre­a­dor. Masana va fer algu­nes expo­si­ci­ons impor­tants a Bar­ce­lona, a les Gale­ries Syra, entre altres. A finals dels anys 50 va viat­jar a París, va fer diver­ses esta­des per pin­tar per Cata­lu­nya i això el va «revi­ta­lit­zar» com a artista, opina Puig, en l'ús deci­dit de l'espàtula i els jocs de colors. «Va ser un pin­tor acadèmic, mar­cat per la influència de la pin­tura medi­terrània», diu Cap­det, que recorda Masana com a home «engres­ca­dor» en tot allò en què s'invo­lu­crava, com ara el Cer­cle Artístic del Foment, a finals dels 60.

El també pin­tor Joan Nadal, pro­fes­sor de l'Escola d'Art, des­taca la «fide­li­tat» de Masana a una tra­dició pictòrica pròpia de Cata­lu­nya». «Ens va influ­en­ciar molt, ens va ense­nyar a enten­dre el color i el pai­satge a par­tir del que va cap­tar de Mir», asse­vera Nadal, que posa èmfasi en la capa­ci­tat pedagògica de Masana per trans­me­tre el que sen­tia: un veri­ta­ble mes­tre viven­cial, mal­grat que no tenia estu­dis de peda­go­gia. Nadal des­taca el seu «huma­nisme» i es pre­gunta fins on hau­ria arri­bat amb més ambició i en unes cir­cumstàncies per­so­nals i fami­li­ars més favo­ra­bles.

Passió per la pin­tura

Més alum­nes: l'artista Joan Ill recorda dels Esco­la­pis un «pro­fes­sor nat, entra­nya­ble, que vivia l'ense­nya­ment amb la mateixa passió que vivia la pin­tura». Masana –junt amb altres artis­tes, com ara Brich­feus– repre­senta una gene­ració que s'acaba en l'art actual, que beu dels temes clàssics, del pai­satge i la natura, del mar de Vila­nova, de l'influx de Mir. L'últim pai­sat­gista? «Per a mi és el penúltim pai­sat­gista, perquè encara que­den els que són més joves que ell», opina Ill.

Un altre pin­tor, Joa­quim Budesca, des­taca sobre­tot la «il·lusió que trans­me­tia amb la seva manera de ser i d'ense­nyar, que con­ta­gi­ava les ganes d'apren­dre». «Com a mes­tre, Masana va tenir al seu cos­tat tots els pin­tors de Vila­nova, els quals han estat dei­xe­bles seus», subrat­lla Budesca.

LES FRASES

FRANCESC XAVIER PUIG ROVIRA
historiador
«En un temps difícil, de manera solitària, va mantenir una escola d'art»
XAVIER CAPDET
GALERISTA D'ART
«Va ser un pintor d'influència mediterrània»
BRULL CARRERAS
ARTISTA
«Va ser una referència artística absoluta en la postguerra a Vilanova»
JOAQUIM BUDESCA
ARTISTA
«Va transmetre il·lusió a tots els pintors de Vilanova»
XAVIER ORRIOLS
historiador
«Va exercir de patriota vilatà i va ser especialment militant com a geltrunenc»
JOAN ILL
artista
«Vivia l'ensenyament amb la mateixa passió que vivia la pintura»
JOAN NADAL
artista
«Ens va ensenyar a entendre el color i el paisatge a partir del que va captar de Mir»

Vitalitat «a cops d'espàtula»

L'església de Santa Maria de la Geltrú es va omplir ahir al matí de familiars, amics, veïns, alumnes i col·legues de Salvador Masana, en el comiat del que segurament era el veí més il·lustre del barri, al qual es recorda amb el seu habitual posat bonhomiós al carrer del Tigre –on residia i hi ha la seva pinacoteca–, amb les espardenyes blanques i saludant tothom. Adéu en un temple que ell mateix havia contribuït a decorar, tal com ahir va recordar el rector de la parròquia, Manel Roig. Masana va rebre l'encàrrec el 1954, i la seva empremta és al baptisteri i al sagrari de l'església. Implicat sempre en la cultura popular, va fer el primer esbós del Drac de la Geltrú, el 1977. Precisament la seva «militància com a geltrunenc» és un dels fets que va destacar l'historiador i musicòleg Xavier Orriols. «Sempre va practicar un patriotisme vilatà, que ens inculcava ja als Escolapis, i recordo que ens deia: ‘Tot per Vilanova!'». Orriols va destacar també el compromís social i ciutadà de Masana, reflectit en multitud d'il·lustracions de programes de festa major, Nadal i Setmana Santa, que feia «gratis et amore» en les èpoques difícils de la postguerra. Una militància activa que Orriols va subratlla en referència al seu treball durant molts anys com a patró de la biblioteca museu Víctor Balaguer.

Un portaveu dels amics de Riells del Montseny, indret que va freqüentar amb la família, va lloar ahir la figura de Masana. També es va llegir un poema que li havia dedicat el poeta i amic mossèn Pere Ribot als anys 60. En el recordatori, la reproducció del gravat en fusta Ocell de la pau (1970) i un poema del seu nét Heribert, en què li dedica un sentit homenatge: «la teva albada, / vitalista i humana, / ens durà la llum / a cops d'espàtula».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.