cultura

des del jardí

vicenç pagès jordà

Es deia Eileen

AAl contrari que altres protagonistes desgraciats, Eileen no cau bé ni al lector. És tan bruta, tan egoista, tan repulsiva en cos i ànima que no s’hi estableix ni un alè de compassió

Si et can­sen les fra­ses ins­pi­ra­ci­o­nals, si no creus que els pro­ble­mes se solu­ci­o­nen de manera automàtica només de desit­jar-ho, si dub­tes de l’eficàcia del karma a curt i mitjà ter­mini, si no pen­ses que tots els som­nis es poden fer rea­li­tat tan sols que tin­guis el coratge de per­se­guir-los, lla­vors pot­ser no seria des­as­se­nyat que lle­gis­sis Mi nom­bre era Eileen (Alfa­guara, sense tra­ducció al català), d’Ottessa Mosh­fegh (Bos­ton, 1981).

L’Eileen del títol és un dels per­so­nat­ges més amar­gats de la lite­ra­tura actual. Òrfena d’una mare dese­qui­li­brada, con­viu amb el seu pare alcohòlic i tre­ba­lla en un refor­ma­tori juve­nil. No té amics, ni amants, ni tan sols afi­ci­ons. Viu en una casa freda i bruta, amb prou fei­nes menja, rep insults dia­ris del seu pare, es des­plaça en un cotxe que fa pudor de vòmit i de diòxid de car­boni. Eileen no només odia el Nadal; de fet, odia la feli­ci­tat, la nete­dat, l’ordre, la música. Les cançons que sent per la ràdio li fan venir ganes de tallar-se les venes, ja que la impul­sen a pen­sar que en algun lloc se cele­bra una festa mera­ve­llosa que ella s’està per­dent. Sobre­tot, és clar, s’odia a si mateixa, cada part del seu cos. Només se sent bé efec­tu­ant fei­nes rutinàries al refor­ma­tori i ima­gi­nant que aban­dona la ciu­tat.

La sor­di­desa no dis­mi­nu­eix al llarg del lli­bre, més aviat aug­menta a les últi­mes pàgines, quan el per­so­natge que sem­blava que la redi­mi­ria resulta ser pit­jor que ella. Qua­ranta pàgines abans que el lli­bre acabi es pro­du­eix un tomb argu­men­tal que de fet no la con­du­eix a cap alter­na­tiva enve­ja­ble, sinó que desem­boca en una escena angoi­xant. El mèrit d’Ottessa Mosh­fegh és no donar-nos cap opor­tu­ni­tat, ni als lec­tors ni a la pro­ta­go­nista.

Al con­trari que altres pro­ta­go­nis­tes des­gra­ci­ats, Eileen no cau bé ni al lec­tor. És tan bruta, tan ego­ista, tan repul­siva en cos i ànima que no s’hi esta­bleix ni un alè de com­passió. Nar­rada en pri­mera per­sona, la novel·la per­met acce­dir a una mirada des­proveïda d’espe­rança, a una mar­gi­nació i una desgràcia en estat pur, pre­sen­tada sense pie­tat i sense humor. Dickens, Dis­ney i el Nou Tes­ta­ment plan­te­gen històries tris­tes i dolo­ro­ses que al final se solu­ci­o­nen. Tot defu­gint el final feliç, Ottessa Mosh­fegh pre­senta una mirada més cohe­rent, gens ins­pi­ra­ci­o­nal però pot­ser més rea­lista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia