Davant l’objectiu
La 29a edició del festival de fotoperiodisme Visa pour l’Image, que comença dissabte a Perpinyà, inclou 25 exposicions, la majoria sobre els conflictes del món
El festival de fotoperiodisme Visa pour l’Image de Perpinyà, que tindrà lloc del 2 al 17 de setembre, tornarà a mostrar les imatges més destacades de l’actualitat internacional amb una programació que inclou 25 exposicions. El festival arriba enguany a la 29a edició, cosa que demostra la seva consolidació dins dels festivals de fotografia documental. El Visa, a més, no és només una macroexposició de fotografia, sinó una cita imprescindible per als professionals del fotoperiodisme.
De les 25 exposicions incloses en la programació, tres tenen com a tema principal la batalla de Mossul: la de Laurent van der Stockt per a Le Monde; la d’Álvaro Cánovas per a Paris Match, i la de Lorenzo Meloni per a Magnum Photos. A més, els quatre nominats al premi Visa d’Or Paris Match News també tracten el tema de Mossul.
El director del festival, Jean-François Leroy, s’ha referit a aquesta circumstància afirmant que “la brutalitat inèdita dels enfrontaments, unida als crucials reptes geopolítics que impliquen, mereix que ens hi aturem, o si més no que ens prenguem un moment per a la reflexió”. Leroy hi afegeix, citant André Gide, que de vegades cal repetir les coses que ja s’han dit un centenar de vegades perquè no són escoltades.
Trenta conflictes
Leroy recorda que en el món coexisteixen una trentena de conflictes armats i, en aquest sentit, insta els fotoperiodistes a cobrir també altres guerres més oblidades, com ara les africanes de Mali, el Congo o Sudan del Sud, o la lluita contra els narcotraficants a Mèxic.
Així doncs, a part de les tres exposicions esmentades, al Visa es podran veure els treballs de fotoperiodistes que han cobert altres tragèdies arreu del món. Meridith Kohut, per exemple, va cobrir per al The New York Times les pèssimes condicions de vida de molts veneçolans, immersos en la gran crisi política i econòmica del seu país, gent que treballa en mines d’or il·legals o el dia a dia de molts ciutadans que no tenen res per menjar a la nevera. Una altra tragèdia és la guerra contra la droga del president filipí Rodrigo Duterte, que en molt poc temps ha provocat milers de morts al país de manera indiscriminada. El fotoperiodista de The New York Times Daniel Berehulak va passar cinc setmanes a Manila la tardor passada fotografiant les famílies afectades per aquestes matances. Una altra exposició mostra les fotografies d’Emanuele Scorcelletti sobre el terratrèmol de les Marques italianes l’estiu de l’any passat.
Decepció dels refugiats
D’altra banda, Renée C. Byer ha documentat la vida dels refugiats afganesos als Estats Units. Moltes d’aquestes persones eren enginyers, diplomàtics o metges al seu país però als Estats Units no poden exercir les seves professions i acaben vivint gairebé en la marginalitat. Un altre fenomen desconegut és l’existència d’una petita comunitat musulmana a l’Havana, que recentment ha inaugurat la seva primera mesquita gràcies a la inversió de l’Aràbia Saudita. La fotògrafa Sarah Caron ha documentat la vida d’aquesta comunitat.
A Perpinyà també es podrà veure una exposició d’homenatge al fotògraf nord-americà Stanley Green, mort el mes de maig passat, que, després d’iniciar la seva carrera en el món de la moda i de cobrir l’univers punk i rock de Califòrnia, va passar a cobrir conflictes com els de Síria, l’Iraq, l’Afganistan o Ucraïna. A Perpinyà també viatjarà la mostra anual del World Press Photo, ja vista a Barcelona.
Podeu consultar la programació completa del festival al web www visapourl’image.com.