Patrimoni

Turisme

Patrimoni obert al públic

L’Ajuntament de Calldetenes inicia la tramitació per gestionar directament el Museu del Blat, al molí de la Calvaria

Com a equipament municipal, s’adaptarà a la normativa vigent per convertir-lo en un atractiu turístic

La ruta dels Molins fari­ners de Call­de­te­nes uneix, des de fa 23 anys i amb un recor­re­gut de tres quilòmetres, aquest muni­cipi i Sant Julià de Vila­torta. Una de les seves para­des obli­gatòries és el molí de la Cal­va­ria, que es remunta al segle XI. Es com­pon d’un mas –amb un molí fari­ner a la planta baixa i un habi­tatge del segle XVI a la pri­mera i la segona plan­tes– i dues edi­fi­ca­ci­ons anne­xes que anti­ga­ment devien ser­vir de magat­zems i que ara són espais sense ús defi­nit. El molí de la Cal­va­ria va fun­ci­o­nar fins a l’any 1980 i en aquest moment és la seu del Museu del Blat. Des del 2005 i fins fa un any enrere, els seus pro­pi­e­ta­ris el tenien obert al públic per a totes aque­lles per­so­nes interes­sa­des a conèixer el cicle del blat. Ara, l’Ajun­ta­ment de Call­de­te­nes està dis­po­sat –en vir­tut d’un con­veni de cessió d’explo­tació amb els pro­pi­e­ta­ris– a assu­mir-ne la gestió per tal de tor­nar-lo a obrir al públic i així “pro­mo­ci­o­nar el patri­moni i els punts turístics del muni­cipi”, explica Josep Cea­ma­nos, regi­dor de Turisme, Pro­moció Econòmica i Comu­ni­cació de Call­de­te­nes.

La set­mana pas­sada, el con­sis­tori call­de­te­nenc va apro­var per una­ni­mi­tat el pre­pro­jecte que pre­veu un canvi d’uti­li­tats de l’equi­pa­ment amb l’objec­tiu de con­ver­tir-lo en museu muni­ci­pal, con­ser­vant el caràcter de sòl no urba­nit­za­ble i la qua­li­fi­cació de zona de reserva natu­ral. “Volem arri­bar a un acord amb el pro­pi­e­tari per ges­ti­o­nar el Museu del Blat d’acord amb les nor­ma­ti­ves vigents de segu­re­tat”, comenta el regi­dor. És a dir, pre­ve­ient millo­res com ara fer una ins­tal·lació elèctrica nova i posar-hi un sis­tema de detecció d’incen­dis. El museu consta d’una sala expo­si­tiva i uns petits lava­bos. En total, són 76,12 m² de superfície cons­truïda i 57,18 m² de superfície útil. L’equi­pa­ment, inte­grat a l’asso­ci­ació Eco­mu­seu del Blat, va començar com una col·lecció pri­vada d’eines i uti­llat­ges per fer el pa, però ara s’hi vol­dria donar un nou impuls, com a ele­ment turístic i cen­tre de visita per a esco­lars.

Una ruta senya­lit­zada

La intenció de l’Ajun­ta­ment de Call­de­te­nes seria que aquest any el museu ja es pogués posar en fun­ci­o­na­ment, però per dur a terme les millo­res i adap­ta­ci­ons necessàries es dependrà de sub­ven­ci­ons de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, amb la qual cosa és difícil con­cre­tar ter­mi­nis. En el que sí es començarà a tre­ba­llar aquest mes de setem­bre és la senya­lit­zació que farà la Dipu­tació de la ruta dels Molins, des de l’ane­lla verda de Vic fins a les Set Fonts de Julià de Vila­torta. L’ens supra­mu­ni­ci­pal també ha sub­ven­ci­o­nat una auto­guia de la ruta mit­jançant una apli­cació al mòbil que s’està aca­bant de per­fi­lar.

La ruta dels Molins fari­ners és el pri­mer iti­ne­rari d’aques­tes carac­terísti­ques que hi va haver a la comarca d’Osona. Al llarg del recor­re­gut, que voreja el tor­rent de Sant Martí, es tro­ben sis molins.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia