Cultura
El MEV restaura la creu de Sant Joan i hi descobreix relíquies i dos pergamins
Aquesta peça gòtica d’orfebreria és de la primera meitat del s. XIV i pertany al museu
La troballa s’explica en una exposició que s’inaugura dissabte
La restauració de la creu gòtica de Sant Joan de les Abadesses, custodiada al Museu Episcopal de Vic (MEV) i datada de la primera meitat del segle XIV, ha permès treure a la llum importants troballes que havien quedat amagades al seu interior durant segles. Dins dos medallons del braç vertical d’aquesta obra d’orfebreria gòtica catalana s’hi van trobar dos reconditoris que contenien relíquies (estelles de fusta, restes òssies, pell, terra...) embolcallades amb farcells de teixit. Al reconditori superior s’hi van trobar, a més a més, dos pergamins, un dels quals –probablement del segle XI, segons els especialistes– acredita la presència de relíquies de la Vera Creu. L’altre pergamí, escrit per dues cares, parla de dues intervencions que es van fer a l’obra: una reparació de la creu el 1508 i una neteja i reconeixement de les relíquies el 1633.
El treball de restauració que es va fer en aquesta peça els anys 2015 i 2016 va ser explicat ahir als mitjans de comunicació i es mostrarà a tot el públic mitjançant l’exposició El tresor ocult, que s’inaugurarà aquest dissabte i que es podrà visitar fins al 28 de febrer al mateix museu. Amb aquesta mostra temporal, el MEV tanca els actes de celebració dels 125 anys d’una institució on –en paraules del seu director, Josep M. Riba– “sempre hi ha vida”, ja que exposicions com aquesta “serveixen per visualitzar el treball que fa el museu des de les diferents àrees”.
Marc Sureda i Judit Verdaguer, conservadors del MEV, van explicar que gràcies a aquesta troballa, “bastant inesperada”, s’ha pogut constatar que la creu de Sant Joan de les Abadesses –que forma part d’un conjunt de tres creus, juntament amb la de Santa Maria de Vilabertran i la de les confraries de la catedral de Girona–, a més de ser una creu processal, també era una creu reliquiari. A partir de la comparació amb creus més antigues i tardanes, “es fa una recerca estilística, funcional, litúrgica, dels materials i de les tècniques”, deia Sureda.
Verdaguer va explicar que aquesta creu està feta de tres materials: fusta, plata i esmalts transparents de baixa talla. La peça conté 28 plaques –18 de rectangulars– i no és de plata pura “sinó aliada amb una petita proporció de coure”. Com que la creu presentava unes corrosions a les juntes que fins i tot provocaven fissures en l’esmalt, s’ha fet una “conservació curativa”.
LA FRASE
LA DATA
Divulgar la recerca feta
El procés de conservació i restauració de la creu es va començar en detectar-hi una alteració química provocada pel coure present en l’aliatge. L’estudi i el restabliment de la peça, fet pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i la Universitat Politècnica de Catalunya, s’explica amb detall en la mostra del MEV mitjançant un audiovisual i un vídeo sobre l’esmalt de baixa talla (una tècnica que avui coneix i utilitza molt poca gent, com ara Andreu Vilasís de l’Escola Llotja), a més d’un catàleg “que transcendirà més enllà de l’exposició”, deia Carme Comas, cap de l’àrea de difusió del MEV.