Circ

Cultura

Circ, neules i torrons

Aquests dies es presenten a veles d’arreu de Catalunya una cinquantena de propostes, amb l’acrobàcia i la nova dramatúrgia circense com a grans reclams

Tub d’Assaig programa un taller a Ca l’Estruch de Sabadell i un festival al Centre Cultural de Terrassa
Figueres, Sant Celoni, Sant Cugat, Mataró Vilanova i la Geltrú o Valls, places de circ

El Nadal convida a neules torrons i circ. L’espectacle familiar, que porta garantida l’espectacularitat i que té múltiples matisos escènics (del format més clàssic de números amb un presentador al muntatge teatral amb acrobàcies escèniques), ocupa una respectable part de la cartellera catalana per aquestes dates. L’Associació de Professionals de Circ de Catalunya ha xifrat en mig centenar les propostes que s’han programat des de mitjan mes fins a mitjan febrer a Catalunya. Aquest és un repàs de les principals propostes.

El repte del circ és la desestacionalització, ara. Davant de la falta d’un espai estable de circ a Catalunya (una reclamació històrica del sector), es percep que hi ha una notable programació i centres de programació per Catalunya, tot i que segueixen presentant-se peces de petit format, segons lamenta el director de Fira Trapezi, Leandro Mendoza. Ell aspira que, des del festival estratègic de Reus, es potenciïn actuacions de mitjà format que puguin arribar a teatres de més capacitat a Catalunya i que també exporti l’espectacle arreu d’Europa. Per això, reivindica un repartiment més ampli d’artistes i també més implicació amb altres professionals com ara dramaturgs o coreògrafs, que aportin una composició més acabada.

A Barcelona, l’oferta és la més eclèctica. D’una banda hi ha el retorn del Circ Històric Raluy al Moll de la Fusta (a partir de demà) amb Fortius. La seva pista de 720 localitats fa un homenatge als números sorprenents del circ d’abans, un clam a assolir la perfecció, la força i la bellesa. Una proposta que combina el circ més clàssic i familiar, marca de la família Raluy, amb apostes innovadores i d’elevat contingut artístic i reconeixement internacional. I sempre, amb l’oportunitat de poder passejar per uns remolcs clàssics, que es remunten al segle XIX i XX. S’hi estaran fins al 13 de febrer.

Mercat de les Flors

La companyia Eia torna a proposar circ al Mercat de les Flors: signen inTarsi, un preciós muntatge, estrenat al Circ d’Ara Mateix el 2016. És un joc d’equilibris, força i un cert treball geomètric que recorda l’Origami d’Àngels Margarit. La setmana passada, es va estrenar la 22a producció del Circ d’Hivern Ateneu 9Barris amb la dramatúrgia i el “teatre bastard” de loscorderos·sc, que busquen l’equilibri entre la ciència-ficció, la quàntica o l’acrobàcia a Soterrani còsmic (s’allarga fins al 21 de gener). Fins i tot, els de Psirc participen al Tender Napalm dels Sixto Paz a la Sala Beckett (només fins al 30 de desembre). L’obra, estrenada al Grec, viatja per un món esquerp, metafòric, per explicar el desconsol d’una parella que ha perdut la seva criatura. Ben diferent és el retorn de Rhümia, amb entrades clàssiques de pallassos que contagien bon humor al públic des del primer minut al Teatre Lliure (des de demà fins al 14 de gener), i fa pocs dies es va poder veure una interessant Murs, una acció de circ i teatre social d’integració al TNC.

Les activitats que programa l’Ajuntament a la plaça de Catalunya també tenen molt de circ. És el cas de l’Amigoo de Mumusic Circus (del 22 al 27 de desembre), del programa d’entrades de Gròmic (del 22 al 29). Per cert, que els Mumusic també actuen fora amb la tendra Petits prínceps en places com La Caldera (Barcelona), Sant Antoni de Vilamajor, o Vitòria. Karoli, l’home roda apareixerà a la Ciutat dels Somnis a Barcelona (del 27 al 30 de desembre a Fira de Barcelona). També ho combina amb altres places.

També entra al calendari la previsió del Cirque du Soleil, que obrirà plaça aquest mes de març del 2018 a l’Hospitalet de Llobregat amb Totem i trencarà el parèntesi de sis anys sense presentar un espectacle en el format pista de circ a Barcelona.

Circ de Nadal a Girona

A Girona, Genís Matabosch proposa una altra cita espectacular: el Gran Circ de Nadal sobre Aigua. Del 26 al 31 de desembre, el pavelló d’esports de Fontajau es transformarà en un gran circ estable capaç d’acollir una de les produccions circenses més sorprenents dels darrers temps: al damunt d’una pista aquàtica gegant que contindrà 120.000 litres d’aigua evolucionaran fins a 26 artistes arribats de 8 països en un esclat de color i màgia. És la quarta edició. En les dues darreres, van arribar als 16.000 espectadors cadascuna, amb molt poques funcions.

A Ca l’Estruch de Sabadell (la plaça on s’ha instal·lat la pista com a fàbrica de creació de fora de Barcelona), el col·lectiu de Terrassa Tub d’Assaig munta un taller a partir del 22 de gener. Aquest mateix grup participa al Centre Cultural de Terrassa programant per al 30 de desembre a la tarda el Circ de l’Any. Hi haurà més circ a Sabadell: serà a partir del 2 de febrer (In-confort Circ) i l’endemà (Històries del circ a càrrec del grup Sifó).

A l’espai de Circ Cronopis de Mataró es programa (de diumenge al 5 de gener) la companyia Cirk’crash i també es munta un casal infantil de circ. Al Casal Aliança hi ha previst un casal de Nadal d’artistes de Circulant amb la col·laboració dels còmics i acròbates Los Herrerita (del 27 de desembre al 5 de gener).

Si a Sant Cugat del Vallès posen la instal·lació Bótes del Circ de les Musaranyes (29 de desembre a l’envelat), Mumusic Circus programa Merci Bien a Figueres, i Manolo Alcántara programa Rudo el mateix dia, a Sant Celoni. Aquest municipi també tindrà a la plaça de la Biblioteca, del 28 de desembre al 4 de gener, la iurta de Los Galindos amb Petites bestieses, un espectacle de circ i música. Conviden a un moment lúdic i poètic i també amable i trapella.

Tallers per a famílies

Una proposta que sembla assegurada a l’èxit són els tallers de circ en família. Se’n fan a moltes places (a més de les citades) com ara Arenys de Munt, Centre Rogelio Rivel (Barcelona), Vilanova i la Geltrú, Circoteca de Valls. També hi ha oportunitats d’especialitzar-se amb un intensiu de cintes aèries i un altre de trapezi fix dinàmic (tots dos, del 2 al 4 de gener al Rivel); curs de teles acrobàtiques o el taller de trapezi i teles a Atlantis.

Els premis Zirkòlika, en el moment més oportú

La pallassa Pepa Plana va guanyar ahir al vespre el premi Zirkòlika al Millor Espectacle de Circ de Sala o Carpa del 2017 per Paradís pintat, un espectacle estrenat al Festival Grec 2016. Ahir es va fer la festa i entrega de premis dels Zirkòlika, novament a la pista del Circ Raluy Històric. Paradís pintat, dirigit per Ferruccio Cainero, aborda el drama de les migracions i és una crida a no quedar-se quiet davant de cap injustícia. Una àngel (Pepa Plana) s’escapa d’una pintura i descobreix que el món no és com se l’havia imaginat. El jurat ha valorat el control del ritme de l’artista, la posada en escena de l’espectacle, el gran talent de la pallassa dalt de l’escenari i un treball compromès socialment que sacseja consciències i ofereix imatges colpidores. El premi és una campanya de comunicació de l’agència Comèdia Comunicació.

El IV Gran Premi BBVA Zirkòlika de Circ permetrà a l’espectacle El Dékoncert, de la companyia Solfasirc (Biel Rosselló i Antoine Dagallier) fer quatre actuacions el 2018, valorades en 20.000 euros, i amb el suport de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA CX. El jurat ha destacat la troballa d’un llenguatge que fusiona els malabars amb la música. L’espectacle presenta una sorprenent estructura de rebot que permet a les pilotes seguir múltiples itineraris geomètrics i generar al mateix temps ritmes musicals.

La resta de guanyadors dels VIII Premis Zirkòlika de Circ de Catalunya són Circ Pistolet per Quan no tocàvem de peus a terra (millor espectacle de carrer); Andreu Casadellà (millor artista emergent); l’espectacle Fang de Quim Girón (premi especial); el malabarista Emiliano Sánchez Alessi (millor número de circ); Todozancos per Bangaluru (premi de votació popular); i l’escola Saltimbanqui de Vilanova i la Geltrú (millor iniciativa per a la projecció del circ). És en aquesta categoria, precisament, on els organitzadors celebraven que es comprovés com van creixent les iniciatives en suport del circ arreu de Catalunya en la presentació de l’acte, ara fa unes setmanes. De fet, el premi BBVA, oferint aquestes actuacions, pretén normalitzar l’activitat del circ en les programacions municipals, una disciplina que, tot i partir d’una situació molt oblidada fa una dècada, no deixa d’augmentar la seva presència. Per evidenciar la necessitat de normalitzar el circ en les programacions, el Gran Premi BBVA equipara el circ a altres disciplines artístiques com el Premi BBVA de Teatre (en què també el premi és una gira per teatre municipals d’arreu de Catalunya).L’espectacle Nit de Circ, dirigit per Xavier Erra, i que va arrencar amb una cercavila a fora de la pista, va comptar amb la participació de 15 artistes i una banda de música. Estan organitzats per la revista de circ Zirkòlika amb la implicació de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA CX i compten amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona. El jurat dels VIII Premis Zirkòlika de Circ de Catalunya ha estat format aquest any per Cristina Cazorla (La Puça Espectacles), Miguel A. García (Coop de Circ), Diego Cano (malabarista), Asvin López i Toni Gutiérrez (trapezistes de La Fem Fatal), Jordina Blanch (CIRCulant) i Marcel Barrera (periodista i cap de redacció de la revista de circ Zirkòlika) i Manel Sala ‘Ulls’ (fotògraf).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.