dansa

Dansa i punt

La Quinzena Metropolitana de dansa uneix sis ciutats que sumen quatre milions d’espectadors potencials

Un primer impuls per esdevenir una xarxa de cultura que superi els límits municipals

De l’1 al 18 de març es rea­lit­zarà la pri­mera edició de La Quin­zena Metro­po­li­tana de dansa. Serà de tots els estils i s’escam­parà per sales, car­rers i espais no con­ven­ci­o­nals. Bada­lona, Bar­ce­lona, l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Cor­nellà de Llo­bre­gat, Esplu­gues de Llo­bre­gat i Santa Coloma de Gra­me­net sumen qua­tre mili­ons de ciu­ta­dans. Amb un pres­su­post d’un milió i mig d’euros, es vol ini­ciar una xarxa cul­tu­ral entre els diver­sos equi­pa­ments. La pri­mera experiència és aquesta ini­ci­a­tiva, que ha vin­gut per que­dar-se. Durant un any, s’ha esta­blert un meca­nisme en què, en comp­tes d’una direcció artística, s’ha optat per comis­sa­riar sense jerar­quies els dife­rents pro­gra­mes. Hi ha 42 espec­ta­cles pro­fes­si­o­nals pro­gra­mats i també s’ha bus­cat la vin­cu­lació de les sales que pro­gra­men dansa habi­tu­al­ment (Hiros­hima, SAT!, Mer­cat de les Flors o La Cal­dera o El Dorado del San­daru de Bar­ce­lona). També hi ha una nota­ble presència d’espec­ta­cles per a dansa fami­liar (27 de les 131 fun­ci­ons) i fins a 52 per faci­li­tar que els ciu­ta­dans topin amb la dansa. Els exem­ples són ina­ca­ba­bles: des de La par­tida de Vero Cen­doya, fins a les inter­ven­ci­ons de Bro­das Bros per les línies de metro. Bar­ce­lona ha inclòs la pro­gra­mació con­ven­ci­o­nal del Mer­cat (Lali Ayguadé, Tho­mas Hauert, Marina Mas­ca­rell) però també totes aque­lles de dansa que es rea­litza dins del Bar­ce­lona dis­tricte Cul­tu­ral (als cen­tres cívics, prin­ci­pal­ment), que té així un doble alta­veu per atraure espec­ta­dors. O, al SAT! s’han atre­vit amb una ambi­ci­osa versió de Pinocc­hio de Jas­min Var­di­mon Com­pany, de dansa fami­liar.

Pel que fa als tea­tres de l’àrea metro­po­li­tana, també han arren­cat amb un car­tell molt valent. El Sagarra, de Santa Coloma, per exem­ple, con­vida el Ballet Naci­o­nal de Mar­se­lla. O el Joven­tut, de l’Hos­pi­ta­let, pro­grama Kukai amb el mul­ti­pre­miat Oskara, core­o­gra­fiat per Mar­cos Morau.

La inau­gu­ració serà al Joven­tut de l’Hos­pi­ta­let amb sis peces a càrrec de balla­rins de l’Ins­ti­tut del Tea­tre. El comiat, en canvi, serà el 17 de març, a les 12 del mig­dia en què cada muni­cipi pro­mourà la par­ti­ci­pació d’alum­nes de les esco­les en una flash mob de Toni Mira. La direc­tora de l’IT Dansa, Cat­he­rine Allard, cele­bra una ini­ci­a­tiva en què es mul­ti­pli­quen antics alum­nes de l’Ins­ti­tut del Tea­tre, escam­pats en com­pa­nyies a Cata­lu­nya i arreu d’Europa.

LES XIFRES

131
representacions
professionals es programen en aquests 15 dies de dansa, 52 de les quals, gratuïtes, al carrer
19
espectacles
professionals estan dirigits per dones; 16, per homes, i 7, en una direcció mixta entre home i dona

Un festival que vol ampliar el públic paral·lel al Sismògraf i al Grec

La Quinzena Metropolitana de dansa s’hauria de coordinar amb el Sismògraf d’Olot (festival estratègic de Catalunya)? Cesc Casadesús, director del Grec i exdirector del Mercat de les Flors i en representació de l’Ajuntament barceloní, considera que no és necessari. Perquè persegueixen dos objectius diferents: Sismògraf procura convèncer els programadors perquè incorporin dansa als seus teatres. La Quinzena aspira a despertar el públic amb una programació que reivindiqui cada programació dels teatres de l’àrea metropolitana i que convida a fer que el públic viatgi d’un municipi a l’altre en metro: els espectadors que mostrin l’entrada d’un espectacle de la Quinzena d’una altra sala a la taquilla tindran un descompte del 50% del preu de l’entrada. Tampoc es busca una implicació amb el Grec, tot i que el festival d’estiu confia augmentar el públic de l’àrea metropolitana per la dansa que programi. Per Casadesús aquests camins paral·lels no són tan antinaturals si es pensa en el camp del cinema o de la música (hi ha molts festivals que no es coordinen entre ells). En realitat, doncs, es tracta de fer un nou pas cap a la normalitat en el precari escenari de la dansa a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.