Art

D’Ara i d’Aquí

maria palau

Escultures que venen de lluny

Sal­va­dor Juan­pere (1953) té un petit ter­reny a Vila­plana, a la falda de la serra de la Mus­sara, que el pro­ve­eix dels dos sen­ti­ments que neces­sita per for­jar el seu pro­jecte artístic: un de matèric, l’altre eteri. En aquesta finca del camp tar­ra­goní, d’on és ori­gi­nari, que li va lle­gar el seu pare pagès, no li fa falta res més que sen­tir els peus a terra per acti­var el seu cer­vell cre­a­dor. I les seves mans, a les quals enco­mana ges­tos tan sen­zills i apa­rent­ment insig­ni­fi­cants com reco­llir els fruits dis­po­sats en un bodegó a l’aire lliure impos­si­ble de superar en cap obra d’art. Juan­pere no aspira a imi­tar la natura, sinó a enten­dre-la, tot assu­mint l’herència de conei­xe­ments que ha rebut d’artis­tes de tots els temps, dels més antics als més moderns, obs­ti­nats com ell a escru­tar el mis­teri de la vida.

L’expo­sició D’après, selont, sui­vant... que pre­senta a la gale­ria El Qua­dern Robat de Bar­ce­lona fins al 2 de juny és un home­natge sin­cer a tots aquests cre­a­dors que l’han pre­ce­dit i al pòsit que han dei­xat. Ments des­per­tes, mans hàbils, que van obrir el camí que ell ha seguit. “És d’una supèrbia insu­por­ta­ble pen­sar que apa­rei­xes en aquest món i t’inven­tes alguna cosa. Jo soc una petita baula d’una cadena de trans­missió de sabers”, remarca. Amb aquesta humi­li­tat, ha fet una relec­tura fas­ci­nant d’una obra de Joseph Beuys, Sch­ne­e­fall, que invoca l’escalf que tota mani­fes­tació de vida implora per pro­te­gir-se de les hos­ti­li­tats de l’entorn. Amb el mateix càlid fel­tre que l’artista ale­many cobria les seves obres (a Sch­ne­e­fall, tres bran­ques d’avet), Juan­pere ha creat un refugi per als bens que ger­mi­nen del seu ter­reny, repli­cats en bronze: un rovelló, una pinya, una taronja, una pruna... Amb la nomen­cla­tura clàssica en direm escul­tura, però del que més a prop està és de la poe­sia.

Juan­pere es va for­mar com a pin­tor però el seu lloc en la cre­ació l’ha tro­bat en l’escul­tura. En una escul­tura expan­dida que s’alia amb molts altres llen­guat­ges per dotar-se de fondària i per allu­nyar-se de tota forma arbitrària i banal. Com l’escrip­tura, que no aborda com una ins­cripció super­fi­cial a la pedra sinó que, amb una tècnica sofis­ti­cada, la pene­tra ínti­ma­ment, fins a l’estrat infe­rior. També s’aferra al dibuix, “eina bàsica” i “punt d’equi­li­bri” per apren­dre a rela­ci­o­nar-se amb el que l’envolta, tin­gui una dimensió visi­ble o invi­si­ble, com les arrels dels ave­lla­ners de la seva finca, que ha con­ver­tit en metàfora (ell la defi­neix com un auto­re­trat) d’aquesta gene­a­lo­gia d’escul­tors en la qual s’empelta i que el guien en el seu procés de tre­ball.

Tre­ball. L’art és fona­men­tal­ment tre­ball. Un esforç i una pugna física, men­tal i emo­ci­o­nal. Tota l’aven­tura artística de Juan­pere ho rei­vin­dica de manera explícita. L’artista com­par­teix el seu labo­ra­tori amb l’espec­ta­dor. Li revela els secrets dels mate­ri­als que tria, les lògiques de les eines del seu taller i el temps que inver­teix per ges­tar una obra (anota en un extrem del suport les dates de les dife­rents ses­si­ons, cosa que també feia Picasso, tot i que aquest ama­gat al revers). Fins i tot li mos­tra les des­pu­lles de les obres. En diver­sos dibui­xos i escul­tu­res que emu­len peces icòniques de Gia­co­metti i Bran­cusi, dos miralls que es troba encara que no els bus­qui, Juan­pere hi incor­pora els frag­ments de mar­bre sacri­fi­cats per obte­nir la forma anhe­lada.

Una altra selecció de la seva pro­ducció més recent es pot veure al Palau de l’Aba­dia de Sant Joan de les Aba­des­ses (fins al 15 de juliol). I a finals d’any farà un pro­jecte espe­cial per al Museu de Mont­ser­rat, amb roques de la mun­ta­nya màgica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia