Llibres

Una arma justiciera

Juli Alandes presenta ‘Caça major’, una novel·la negra, rural, envoltada de xafogor i del paisatge del Matarranya, protagonitzada per Miquel O’Malley

“A l’obra hi ha una voluntat de fer crònica d’un temps i d’un país”, afirma Juli Alandes

La bellesa del Parc Natu­ral dels Ports, al Matar­ra­nya, encara és força genuïna, tot i els molins de vent cada cop més pro­pers que, de moment, tot i l’amenaça, no poden superar els gegants de pedra d’aque­lles mun­ta­nyes. Una natura mar­cada per una cli­ma­to­lo­gia sovint extrema que a Caça major, la novel·la que Juli Alan­des acaba de publi­car a la col·lecció Crims.​cat, d’Alrevés, és en for­mat de xafo­gor.

Juli Alan­des (Cas­telló de la Ribera, 1968) és pro­fes­sor d’història, nar­ra­dor i col·labora en diver­sos mit­jans de comu­ni­cació des del 1990. Ha rebut pre­mis com el Roc Boro­nat pels con­tes d’Àcra­tes!, l’Enric Valor per Crònica negra i l’Andròmina per Tren­ca­te­ne­bres.

Caça major és la quarta novel·la amb pro­ta­go­nisme –en aquest cas menor– del poli­cia filòsof Miquel O’Malley –bar­ce­loní d’ascendència valen­ci­ana i cognom irlandès–, després d’El cre­pus­cle dels afor­tu­nats, Crònica negra i La mirada del coco­dril. “Jo vull jubi­lar-lo i ell no es deixa. Hem arri­bat a un con­sens, i ha accep­tat dei­xar de ser el rei de la trama”, iro­nitza Alan­des.

Caça major s’ini­cia amb la mort de Dídac Ares, amic d’O’Malley. “Fins ara els morts eren ene­mics. En aquest cas he matat un antic amic meu, de vint anys enrere, que és qui ocupa en la vida real el càrrec de Dídac Ares. Li’n vaig dema­nar permís. El pro­blema vingué quan els assas­sins, que jo m’havia inven­tat, van resul­tar ser iden­ti­fi­ca­bles. No han matat cap per­sona, però tota la resta... Jo havia dis­se­nyat una trama que em sem­blava exa­ge­rada i la rea­li­tat la superava cada vegada”, con­fessa.

Un sicari sud-africà, un cacic local que orga­nitza cace­res, mos­sos d’esqua­dra, bom­bers i guàrdies civils, a més dels parat­ges de la zona, ser­vei­xen a Alan­des per cons­truir una trama cosida amb el seu estil habi­tual, amè i sem­pre acu­rat i res­pectuós amb els regis­tres lingüístics, crític i sor­ne­guer. “Hi ha una volun­tat de fer crònica d’un temps i d’un país. El temps és real com ho és la geo­gra­fia. No soc gaire amant de les afir­ma­ci­ons taxa­ti­ves, com ara les d’aquells que diuen que només es pot escriure en pri­mera per­sona, però en aquest cas crec que no pot ser d’una altra manera. Hi ha un excés de Peter Pans al món. La nostàlgia del temps pas­sat només perquè és pas­sat és absurda.”

Ambi­en­tar una obra al Matar­ra­nya no exi­geix cap jus­ti­fi­cació, tot i això ens ho explica: “Fa molt temps, vaig viure un gra­pat d’anys a les Ter­res de l’Ebre. Em venia de gust dedi­car-los una novel·la. I m’interessa, sem­pre, des­ta­car que les fron­te­res admi­nis­tra­ti­ves no són més que con­ven­ci­ons absur­des. També soc, segu­ra­ment, massa ago­sa­rat per inten­tar mos­trar les vari­a­ci­ons i la riquesa de la llen­gua. Però l’estàndard és tan avor­rit... I la nos­tra llen­gua, tan rica...”

Cri­tica temes com l’aero­port de Cas­telló, la pre­potència de la Guàrdia Civil, les difi­cul­tats per par­lar en català... Els tria o apa­rei­xen men­tre escriu? “No apa­rei­xen. Hi són, per desgràcia. Llo­ses que tenim al damunt. Faig novel·la negra perquè em per­met par­lar dels cri­mi­nals reals del meu país sense patir per si em deman­den. La novel·la negra, bàsica­ment, és una arma jus­ti­ci­era”, asse­gura amb rotun­di­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia