Art

L’artista deambulant

El Centre d’Art Contemporani Bòlit de Girona dedica una retrospectiva a Denys Blacker, artista multidisciplinària i ‘alma mater’ de grups performatius com FEM

Si hi ha una dis­ci­plina artística difícil d’expo­sar en un cen­tre d’art con­tem­po­rani aquesta és, sens dubte, la per­fo­mance. I fer-ho d’una artista invi­si­ble, encara ho com­plica més. El Bòlit de Girona ha dedi­cat tots els esforços i dos espais del seu cen­tre –el Pou Rodó i la cape­lla de Sant Nico­lau– per retre comp­tes amb una de les artis­tes –i pro­mo­tora– més efer­ves­cents de l’art d’acció de casa nos­tra i a escala inter­na­ci­o­nal. Denys Blacker, que des del 1987 resi­deix a les comar­ques giro­ni­nes pro­vi­nent d’Angla­terra, és una artista versàtil, mul­ti­dis­ci­plinària i incan­sa­ble, mar­cada per un iti­ne­rari cre­a­tiu que s’expressa a través del dibuix, l’escul­tura, la ceràmica, la cos­tura i tot allò que sigui per­mu­ta­ble a una pràctica cre­a­tiva que deixa de ser llen­guatge per esde­ve­nir “procés d’experiència”.

“La seva atenció se cen­tra més en l’acte de fer i en la rea­lit­zació, cada vegada més allu­nyats de les inten­ci­ons cons­ci­ents, que no pas en els resul­tats finals, for­mals i mate­ri­als”, explica Maia Creus, la comissària d’aquesta doble expo­sició. “El seu és un iti­ne­rari deam­bu­lant, nòmada, sem­pre en movi­ment que avança, igual que la vida mateixa, com el traç d’una línia que surt a pas­se­jar. Denys Blacker és el seu propi movi­ment que camina en un procés inin­ter­rom­put de crei­xe­ment, reno­vació i desen­vo­lu­pa­ment cons­tant”, afe­geix.

La impro­vi­sació és el nucli de la seva recerca i el seu iti­ne­rari cre­a­tiu s’ori­enta vers la per­for­ma­ti­vi­tat de la matèria, la tele­pa­tia i la sin­cro­ni­ci­tat, aspec­tes que desen­vo­lupa més que mai a través d’Ocells al Cap, el grup de dones artis­tes que des de l’any 2015 es reu­nei­xen amb regu­la­ri­tat i han por­tat a terme per­fo­man­ces a Bar­ce­lona, New­castle i Cadaqués. “No escol­tem. Cada vegada més estem atro­fi­ant el pen­sa­ment amb el rao­na­ment i obli­dem el poder de la intuïció. Crec molt en la inter­con­nexió i la sen­si­bi­li­tat cap a l’altre mit­jançant la impro­vi­sació i exer­ci­cis de consciència cor­po­ral. Sen­tir i ser sen­tit”, remarca Blacker. La pràctica artística és un viatge inte­rior i una forma de desen­vo­lu­pa­ment humà. “La manera de viure de cadascú té una res­sonància directa en tota la huma­ni­tat. Som influència i alhora som espon­ges”, subrat­lla.

Tot això i molt més es recull de forma expo­si­tiva en la mos­tra que el Bòlit des­plega en dos espais. Al Pou Rodó , el visi­tant es troba, entre d’altres, amb un mos­trari de les impac­tants ves­ti­men­tes usa­des per l’artista en dife­rents acci­ons de finals dels 80 i prin­ci­pis dels 90 i que en si ja són obres d’art. Dis­fres­ses on la roba i els objec­tes ceràmics es fusi­o­nen, car­re­gats de sim­bo­lisme religiós o pagà, com els de Dona peix, El tes­ti­moni impo­tent o Fins a l’últim sos­pir. I per fas­ci­nants, els objec­tes des­ple­gats en entrar a Sant Nico­lau, revo­lu­ci­o­na­ris com l’Ele­va­dor de ment, el Mur­mu­ra­dor de vent, el Telèfon de la memòria o l’Apai­va­ga­dor d’inqui­e­tuds. I com a obra para­digmàtica de la seva tra­jectòria deam­bu­lant sobre­surt el des­ple­ga­ment de Mons paral·lels (2007-2018), un con­junt d’obres còsmi­ques on el món car­to­gra­fiat es pro­jecta en ves­tits de lona on els ele­ments ceràmics cosits són esmi­co­lats en l’acció per­formàtica.

L’expo­sició es pot visi­tar fins al 2 de setem­bre, que clourà amb una acció a l’església de Santa Llúcia (20 h) a càrrec d’Ocells al Cap.

Una trajectòria en comunió amb altres artistes

La trajectòria artística de Denys Blacker no s’entendria sense la seva participació i relació amb altres artistes. Com la que continua promovent a Can Obert, la seva casa rural a Madremanya, convertida en casa-estudi-alberg-refugi d’artistes, poetes, pensadors. Un laboratori d’experiències i d’evolució artística. L’any 2004 crea a la Bisbal , juntament amb l’artista holandesa Anet van de Elzen, l’associació Gresol, des d’on fomenten FEM, una trobada internacional de dones artistes de perfomance que es trasllada a La Mercè de Girona. L’any 2011 sorgeix Corpologia, un col·lectiu independent d’artistes que investiguen l’energia transformadora de l’acció. Blacker n’és l’alma mater i d’aquesta experiència generativa esdevé membre del grup The Wolf in the Winter i sorgeix el col·lectiu Ocells al Cap, un grup estable de dones artistes en relació amb dones científiques i filòsofes compromeses amb l’amor mundi, “amb el llegat del saber femení sobre la vida a la terra”. Paral·lelament a l’exposició impulsen sopars temàtics al voltant de la Taula vòrtex situada al bell mig de l’església de Sant Nicolau. “Un espai simbòlic, on la dona ha estat vetada al llarg de la història”, com reivindica. Allà 13 dones conversen de política, feminisme i espiritualitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia