Música

Crònica

Ballant en el Fòrum (de les idees)

Drexler va tancar a Empúries la gira de 88 concerts que va començar a Girona l’octubre passat

Era pre­vi­si­ble que un músic tan curiós, huma­nista i amant de la història com Jorge Drex­ler –només cal donar un cop d’ull a mol­tes de les seves lle­tres per com­pro­var-ho– esta­ria encan­tat de poder actuar en un espai com el Fòrum Romà d’Empúries, que, com va remar­car el can­tau­tor uru­guaià en diver­ses oca­si­ons durant el seu con­cert de diven­dres, ha estat, des de fa milers d’anys, un punt emblemàtic de tro­bada entre cul­tu­res, per­so­nes i idees. “Quina ale­gria, quin pri­vi­legi poder tocar aquí!”, va dir Drex­ler al prin­cipi del seu con­cert a Empúries, el 88è i última d’una gira, la de Sal­va­vi­das de hielo, que va començar el 28 d’octu­bre pas­sat a l’Audi­tori de Girona. També per això, perquè Drex­ler i la seva banda començaven aque­lla nit les seves vacan­ces, el con­cert va tenir un to espe­ci­al­ment fes­tiu, tot i que el can­tant no ho veiés exac­ta­ment així: “Els meus con­certs no tenen homo­geneïtat anímica, són com un pèndul emo­ci­o­nal que anés d’un cos­tat a l’altre del Fòrum, com la vida mateixa.”

Abans de con­ti­nuar amb Drex­ler, anem enrere per recor­dar que la gran can­tant mares­menca Judit Ned­der­mann va ser l’encar­re­gada d’obrir el con­cert, però va tenir un paper molt supe­rior en tots els sen­tits al de telo­ner de com­promís. Ves­tida molt opor­tu­na­ment amb una espècie de túnica blanca, com un ima­gina que ves­tien les empo­ri­ta­nes a la moda de Roma, Ned­der­mann va ofe­rir un con­cert curt, però molt ben apro­fi­tat, cen­trat en el seu últim disc, Nua, amb l’acom­pa­nya­ment esplèndid de la gui­tarra i les per­cus­si­ons de Pau i Arnau Figue­res. Cançons com ara Vinc d’un poble, Vai vai vai, Yo vengo a ofre­cer mi corazón (Fito Páez), El galgo viene –amb Judit tocant el pan­dero, pot­ser com ho faria una indi­geta de fa dos mil·len­nis– i la poètica­ment rei­vin­di­ca­tiva No volem més cops,mos­tren l’ampli­tud de regis­tres d’una veu que ho canta tot, i tot ho canta bé. Més tard, Drex­ler la va con­vi­dar a can­tar només amb ell Sal­va­vi­das de hielo, que en el disc inter­preta amb Nata­lia Lafour­cade. Jorge Drex­ler va dedi­car grans elo­gis a Ned­der­mann (“Pot­ser algun dia jo obriré els seus con­certs”) i, al final de la seva actu­ació, després de més de dues hores de cançons, va tor­nar a dema­nar la seva presència a l’esce­nari per can­tar, només amb la seva gui­tarra i les per­cus­si­ons mínimes dels seus músics i del públic, una Qui­mera gai­rebé tan des­pu­llada com la que Ned­der­mann, fan decla­rada de Drex­ler, va pen­jar, fa pocs dies, en el seu Ins­ta­gram. Par­lant de ver­si­ons, Drex­ler va can­tar tot sol en català el Club Tonight de Gos­sos, amb un dels seus mem­bres, Oriol Farré, entre el públic.

El con­cert de Drex­ler, com el de l’octu­bre pas­sat a Girona, va tenir com a pròleg la gra­vació de Doña sole­dad, del músic uru­guaià Alfredo Zitar­rosa, a qui va tor­nar a citar, quan va inter­pre­tar la samba Alto el fuego, com una de les influències des­ta­ca­des de Sal­va­vi­das de hielo, un disc en què la gui­tarra amb sabor a fusta és la reina. De l’últim disc van tor­nar a sonar, com al prin­cipi de la gira, totes les cançons, des de la ini­cial Movi­mi­ento a Silen­cio i Tele­fonía, i un cop més va que­dar fora del pro­grama Man­dato, a pesar de ser un tema balla­ble, ideal per a una nit d’estiu: un paper que, ja en els bisos, van com­plir Bai­lar en la cueva i La luna de Rasquí, que real­ment van posar a ballar bona part del públic que omplia el Fòrum Romà d’Empúries: un punt de tro­bada i, també, un espai ideal per fer con­certs en aquesta època de l’any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia