Còmic

Manga i tot Japó

Dijous obre el Saló del Manga amb elements de cultura contemporània japonesa com ara art, moda i esport que s’afegeixen a la gastronomia i a les tradicions

La moda inspirada en l’univers manga i el de fantasia també hi serà present
Amb el temps, ha esdevingut un espai de diverses generacions on s’apleguen pares i fills

Quan es va cele­brar la pri­mera edició del Saló del Manga, ara ja fa 24 edi­ci­ons, una de les sin­gu­la­ri­tats del nou esde­ve­ni­ment era que, a diferència del Saló del Còmic, la vinyeta no ocu­pava el cent per cent de l’oferta. Hi havia dibui­xos ani­mats, anime, que, de fet, forma part essen­cial del manga, però també cul­tura tra­di­ci­o­nal japo­nesa. La pri­mera gene­ració d’otakus, és a dir afi­ci­o­nats a aquest uni­vers, no només tenia interès per les nove­tats edi­to­ri­als, sinó que també volia men­jar el mateix que els pro­ta­go­nis­tes de les històries que lle­gia. Ales­ho­res, la gas­tro­no­mia japo­nesa va ater­rar al saló. I l’interès pel Japó va crear els pri­mers otakus estu­di­ants de japonès, que ara mateix són tra­duc­tors. Els con­cur­sos de cos­play (dis­fres­ses) van gene­rar noves voca­ci­ons, tant de nois com de noies, que, amb el temps, es van incor­po­rar als cir­cuits inter­na­ci­o­nals de con­cur­sos, com d’altres que van optat per la cre­ació de les dis­fres­ses, després que, en una pri­mera època, fos­sin les mares les que van donar suport als fills. I les cançons de les sèries de dibui­xos van sonar en directe. Des d’ales­ho­res, no ha parat d’eixam­plar-se l’uni­vers de cul­tura japo­nesa que, tenint com a cen­tre el manga i l’anime, gira al seu vol­tant. Així, enguany tin­drem repre­sen­tació de la cul­tura pop con­tem­porània del Japó als dife­rents pave­llons de Fira de Bar­ce­lona a Montjuïc de dijous a diu­menge vinent.

Per mos­trar la moda, el cinema i la música actu­als, s’ha creat un nou con­cepte, Japan Expe­ri­ence, que a dife­rents espais del saló ofe­rirà tallers de com esde­ve­nir lolita, kawaii o decora, modes popu­lars del Japó en què els joves adop­ten una imatge i acti­tud sin­gu­lars mit­jançant la roba que ves­tei­xen. També hi haurà taller per conèixer les dife­rents moda­li­tats de cinema japonès i un taller amb Emika Kami­eda, ex-idol japo­nesa que expli­carà com va arri­bar a for­mar part d’un grup d’idols, for­ma­ci­ons musi­cals d’ado­les­cents que tenen milers de fans i que són tot un feno­men al Japó. Els idols també poden ser actors o actrius o, sen­zi­lla­ment, haver aga­fat rellevància per la seva manera de ves­tit o la seva presència mediàtica; una mena d’equi­va­lent als you­tu­bers, però amb un intent de tenir més gla­mur. També, i entre molts d’altres, hi haurà un taller de figu­res col·lec­ci­o­na­bles, un feno­men a tot Àsia, que cen­trat en figu­res de sem­blança infan­til però des­ti­na­des a un públic adult col·lec­ci­o­nista i que, a més, poden tenir una inten­ci­o­na­li­tat crítica.

Tot i aquest gran desem­bar­ca­ment de la cul­tura japo­nesa, la direc­tora del Saló del Manga, Merit­xell Puig, diu que “el que marca l’essència del saló és el còmic i els dibui­xos ani­mats japo­ne­sos”. Puig, acom­pa­nyada del pre­si­dent de Fico­mic –enti­tat pro­fes­si­o­nal que orga­nitza el saló–, Patrici Tixis, del res­pon­sa­ble i coor­di­na­dor d’acti­vi­tats del saló, Oriol Estrada, i del cònsol del Japó a Bar­ce­lona, Nao­hito Wata­nabe, va pre­sen­tar, dijous pas­sar, la con­fi­gu­ració del saló, que també inclourà un espai per a la mai­nada: Manga Kids. Puig va expli­car que es tracta que els més petits “entrin en la lec­tura, i el manga és un món d’una gran vari­e­tat per poder entrar-hi”. També hi haurà clas­ses de japonès, d’ori­gami i de com uti­lit­zar els estris de men­jar cuina japo­nesa. Aquest any, l’espai de gas­tro­no­mia japo­nesa ofe­rirà clas­ses de cuina al matí, ober­tes a la par­ti­ci­pació del públic, i a la tarda s’orga­nit­za­ran demos­tra­ci­ons de cuina en directe.

Hi haurà, així mateix, una gran expo­sició de pàgines ori­gi­nals de còmic, Llen­guatge, objec­tes i bèsties, que inclou, a més, obres de vídeo i ins­tal·laci­ons audi­o­vi­su­als. Es podran veure ori­gi­nals del còmics japo­ne­sos de Beas­tars, de Paru Ita­gaki, i de Jas­min, de Yui Hata, i també de tre­balls occi­den­tals, com ara el Black­sad, de Juan Díaz Cana­les i Juanjo Guar­nido. Pel coor­di­na­dor d’acti­vi­tats del saló, Oriol Estrada, “és molt difícil que mol­tes d’aques­tes pàgines sur­tin del Japó; per tant, es tracta d’una expo­sició excep­ci­o­nal”.

Res­pecte als con­vi­dats, hi seran pre­sents Masaki Satô, direc­tor i ani­ma­dor clau dels ani­mes de Bola de Drac i Bola de Drac Z, i direc­tor d’ani­mació i dis­se­nya­dor de per­so­nat­ges de Slam Dunk.

El saló tindrà, també, la presència d’Akira Himekawa (The Legend of Zelda: Twi­light Prin­cess), Dai­suke Hagiwara (Hori­miya), Eiki Eiki i Taishi Zaou (autors de Love Stage), la fran­cesa Elsa Brants (cre­a­dora de Sálvame, Pyt­hie), Nagabe (amb El jefe es una onee, un manga “que ha sorprès moltíssim”), Paru Ita­gaki (Beas­tars), Tat­suo Unemi i Takashi Hat­sus­hiba.

Amb un pres­su­post d’1,2 mili­ons d’euros i una superfície de 75.000 m², els orga­nit­za­dors del Saló del Manga espe­ren que hi pas­sin unes 150.000 per­so­nes.

Les entra­des, que es poden com­prar al web de Fico­mic, s’han exhau­rit per al dis­sabte i a punt estan de fer-ho per al diu­menge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia