Llibres

Monreal rep el Casero

L’escriptora barcelonina Anna Monreal guanya el premi de novel·la curta de la 22 amb ‘Periplaneta americana’ i Miquel Martín queda finalista amb ‘La drecera’

L’escrip­tora Anna Mon­real Prat (Bar­ce­lona, 1976) va rebre ahir al ves­pre el 38è premi de novel·la curta Just Manuel Casero , con­vo­cat per la lli­bre­ria 22, per l’obra Peri­pla­neta ame­ri­cana, que publi­carà a prin­ci­pis de l’any vinent l’Edi­to­rial Empúries. Durant l’acte de lliu­ra­ment del premi, que va tenir lloc com és habi­tual a la sala tea­tral La Pla­neta, també es va fer públic que l’escrip­tor Miquel Martín Serra (Begur, 1969) ha que­dat fina­lista d’aquesta 38a edició, amb la novel·la La dre­cera. El pri­mer premi està dotat amb 2.200 euros i una escul­tura de Pierre d. la, a més de la publi­cació de l’obra, i el segon premi té una dotació de 600 euros i la lli­bre­ria 22 es reserva l’auto­rit­zació i con­di­ci­ons per a la publi­cació de l’obra durant un any. Durant l’acte d’ahir, conduït com sem­pre pel lli­bre­ter Gui­llem Ter­ri­bas, l’actriu Carme Sansa va reci­tar i can­tar tex­tos de Maria Aurèlia Cap­many, en el cen­te­nari del seu nai­xe­ment, amb l’acom­pa­nya­ment de l’acor­di­o­nista Jaume Mallofré. Es dona la curi­osa cir­cumstància que el fina­lista, Miquel Martín, també pro­ta­go­nit­zarà avui a La Pla­neta el reci­tal poètic Mont­ser­rat Abelló comen­tada, jun­ta­ment amb Olga Cercós, dins la XXVI Pro­posta de Poe­sia del premi Casero.

El jurat del Casero, for­mat per Mita Casa­cu­berta, Josep Maria Fona­lle­ras, Imma Merino, Vicenç Pagès, Eva Vàzquez i el lli­bre­ter Jordi Gis­pert –secre­tari sense vot–, va des­ta­car “la qua­li­tat de molts dels tex­tos pre­sen­tats” a aquesta 38a edició. De les 45 obres pre­sen­ta­des, se’n va excloure una perquè la seva extensió no s’ajus­tava a les bases del premi. Després d’una pri­mera valo­ració, el jurat va selec­ci­o­nar aques­tes obres: Litúrgia de la paraula, d’Òscar Palazón Ferré; L’aigua i el cel. El color blau, de Renata Fer­rer (pseudònim); La dre­cera, de Sara Camps (pseudònim); Peri­pla­neta ame­ri­cana, d’Ele­a­nor Rigby (pseudònim); Mont, d’Est­her Palo­me­ras Rovira; Més o menys zero, d’Alain Bar­madu (pseudònim), i Clau­sura, d’Ish­tar Farach (pseudònim). En una segona valo­ració, el jurat va triar les obres L’aigua i el cel. El color blau, Peri­pla­neta ame­ri­cana i La dre­cera, i aques­tes dues últi­mes van que­dar per a la valo­ració final, en la qual Peri­pla­neta ame­ri­cana va gua­nyar per majo­ria sim­ple. Sobre Peri­pla­neta ame­ri­cana, d’Anna Mon­real, diu el jurat: “L’obra narra la vida d’un noi de Bar­ce­lona, en par­ti­cu­lar la seva vida sen­ti­men­tal, que dis­corre paral·lela a la plaga d’insec­tes que donen títol a la novel·la. Nar­rada en un estil dinàmic i desen­fa­dat, conté esce­nes i diàlegs hila­rants, sense defu­gir un cert rea­lisme esperpèntic.” Mon­real, una eco­no­mista resi­dent a Tar­ra­gona, va gua­nyar el 2011 el premi El Lec­tor de L’Odis­sea amb la novel·la Oli­ves picants (Proa, 2012).

Pel que fa a La dre­cera, de Miquel Martín, “explica la història d’un noi que és el fill d’una pare­lla de maso­vers de la casa d’esti­ueig d’una família rica”. “Una mena de bil­dungs­ro­man, una novel·la d’ini­ci­ació d’un ado­les­cent que con­tem­pla el món des d’aquesta perifèria del ser­vi­dor d’uns amos rics [...] Té un aire de Rodo­reda i també de Bas­sani. Hi ha un elogi de la vida natu­ral enfront de l’encar­ca­ra­ment i la vul­ga­ri­tat dels diners”, segons el jurat. Martín és autor o coau­tor d’una dot­zena de lli­bres, inclo­ses les novel·les L’estratègia de la gallina, fina­lista del premi Ramon Llull; Cabells de Medusa i Dic­ta­dors de but­xaca. També és un gran divul­ga­dor de l’obra de Vinyoli.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.