Arts escèniques

Retrobaments

El TNC acull una producció del Principal de Palma per oxigenar el pont cultural, un díptic sobre l’arxiduc Lluís Salvador

L’arxiduc Lluís Salvador alternava les seves estades a s’Estadella amb Trieste i Alexandria

Si la Xarxa Alco­ver per­met que peti­tes pro­duc­ci­ons del Prin­ci­pat, el País Valencià i les illes Bale­ars vol­tin més enllà del seu ter­ri­tori propi, ara el TNC reforça una línia de suport al tea­tre mallorquí amb la presència dels dos monòlegs La nit de Cata­lina Homar i Les darr­re­res parau­les (d’avui fins diu­menge a la Sala Petita). Ahir, Xavier Albertí, direc­tor artístic del TNC, i el con­se­ller de Cul­tura del Con­sell de Mallorca, Fran­cesc Mira­lles, van con­ve­nir repe­tir l’experiència més cops. La pro­ducció del Tea­tre Prin­ci­pal de Palma, de fet, implica dos retro­ba­ments més encara: el dels novel·lis­tes José Car­los Llop i Carme Riera amb el tea­tre i els dels matei­xos pro­ta­go­nis­tes, l’arxi­duc i una de les seves amants i maso­vera de s’Estaca. Els dos actors de l’escena (Andreu Benito i Cata­lina Soli­ve­llas) rei­vin­di­quen les seves inqui­e­tuds soci­als i cul­tu­rals, depas­sant de molt la imatge frívola que s’ha fixat en la memòria dels illencs.

El direc­tor Rafel Lladó, quan era estu­di­ant, va sus­pen­dre el tre­ball de recerca sobre el per­so­natge de Cata­lina perquè cap dels tes­ti­mo­nis que l’havien cone­gut en vida van voler dir-li res. Hi havia un pacte de silenci a s’Esta­de­lla. I és que molts dels ciu­ta­dans van cele­brar que l’arxi­duc hagués vol­gut ins­tal·lar-se al seu muni­cipi i mira­ven de bene­fi­ciar-se’n econòmica­ment, però hi havia la por que els arros­segués per fruir del seu desig. Ara, Llop ha desen­ter­rat molts dels valors de Cata­lina Homar i, pro­ba­ble­ment, també més d’una con­tra­dicció. Filla d’un fus­ter, va ins­truir-se amb el suport de l’arxi­duc i li va dema­nar viat­jar arreu. Li agra­dava tocar a terra i a la mar i es va cui­dar del ren­di­ment de les ter­res i les vinyes de s’Estaca. Va pre­sen­tar un des­til·lat, la mal­va­sia, a les expo­si­ci­ons uni­ver­sals de Bar­ce­lona, Chi­cago i París i va rebre algun premi i tot. L’obra exposa com una Cata­lina Homar sense rancúnia ni retrets prova d’expli­car als seus con­vi­la­tans què va pas­sar amb l’arxi­duc i què va fer ella per llui­tar pel benes­tar dels cam­pe­rols (donant millor paga a dones i nens que fins ales­ho­res i per­me­tent que, els dies de mala mar, els mari­ners pogues­sin fer un jor­nal tre­ba­llant a les fin­ques per no patir massa la pre­ca­ri­e­tat econòmica).

El text de Carme Riera, que res­sona a la novel·la homònima, gua­nya­dora del premi Sant Joan de les Anti­gues Cai­xes Cata­la­nes s’ha des­gra­nat, segons el seu direc­tor, Rafel Duran, “molt des del pri­mer pla”, comp­tant que hi haurà una gran pro­xi­mi­tat amb els espec­ta­dors. Duran ja va fer una cele­bradíssima adap­tació de la novel·la de Llo­renç Villa­longa Mort de dama, escrita el 1931, que reve­lava la fi d’una època, que pro­ba­ble­ment va començar a esllan­guir-se amb la mort de l’arxi­duc el 1915 en un cas­tell a l’actual Txèquia, just al començament de la Pri­mera Guerra Mun­dial.

Una icona

L’arxi­duc Lluís Sal­va­dor és un cas únic. La seva excen­tri­ci­tat i les seves contínues con­tra­dic­ci­ons el feien el blanc de les mira­des. Anava, sovint, tan brut, que alguns cops el con­fo­nien amb el cot­xer. Quan havia d’anar a la cort austríaca, un cop l’any (com a obli­gació aris­tocràtica), ho feia amb un ves­tit arnat en què posava les meda­lles per tapar els forats, estratègica­ment. Per una altra banda, va viure molt mala­ment l’exili quan des dels 12 anys les for­ces pie­mon­te­ses van amenaçar-los. Des de sem­pre va viat­jar en vai­xell i feia estada a diver­ses cases, com ara a Mallorca (on podia estar-se vora­dos mesos al cap de l’any). Era on més estada feia, jun­ta­ment Tri­este i Ale­xan­dria. Duran dubta si en aquests altres indrets també es va pro­di­gar la lle­genda a l’entorn d’aquest per­so­natge, que aca­ba­ria per sig­nar 80 lli­bres (sovint, ho feia amb l’ajuda de col·labo­ra­dors que no els hi per­me­tia sig­nar; un d’ells va ser l’avi de Carme Riera) i par­lar fins a 14 llengües. Duran insi­nua que pot­ser va pro­vo­car mossèn Alco­ver perquè va avançar-se-li a fer un recull de ron­da­lles. També va pro­te­gir Ver­da­guer i va recu­pe­rar el valor de Rai­mon Llull.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia