Còmic

Els pols oposats

Un còmic relata com Mandela i el general Viljoen, des de visions contràries, van posar fi a l’apartheid

John Carlin i Oriol Malet fan un acte de comprensió per a totes les parts del conflicte

“No es tracta d’una bio­gra­fia de Man­dela, sinó del relat d’un epi­sodi con­cret.” Així explica el peri­o­dista John Car­lin la novel·la gràfica Man­dela i el gene­ral que, com a guio­nista, ha rea­lit­zat amb el dibui­xant Oriol Malet i que acaba de publi­car Coma­ne­gra, en català, i Pen­guin Ran­dom House, en espa­nyol. La història que cen­tra el relat és la relació que va tenir Nel­son Man­dela amb el gene­ral Cons­tand Vil­joen, cap mili­tar de Sud-àfrica en el període de l’apart­heid. Vil­joen es va reti­rar de la vida mili­tar activa però va ser recla­mat com a líder pels grups para­mi­li­tars i fei­xis­tes blancs quan amb l’alli­be­ra­ment de Man­dela es va pro­duir l’apro­pa­ment del pre­si­dent sud-africà De Klerk al Congrés Naci­o­nal Africà. El lli­bre parla de com els dos líders van apai­va­gar els sec­tors que repre­sen­ta­ven, en què hi havia àmplies majo­ries que d’un cantó i l’altre volien solu­ci­ons dràsti­ques per als seus pro­ble­mes. John Car­lin, cor­res­pon­sal ales­ho­res del diari britànic The Inde­pen­dent, va viure de pri­mera mà la situ­ació perquè es va entre­vis­tar amb tots dos, però por­tar aquesta història al còmic ha estat tot un repte. “Una cosa és conèixer la història i una altra molt dife­rent és fer un guió per expli­car-la. He hagut d’apren­dre molt”, diu Car­lin, que ha esta­blert un gran vin­cle d’amis­tat amb l’autor de les il·lus­tra­ci­ons, Oriol Malet. “Hi ha hagut molta entesa, però aquest còmic podríem dir que té tres autors, en Car­lin, jo i l’edi­tor francès Louis-Antoine Dujar­din, d’Edi­ti­ons Del­court, que em va engres­car perquè em deixés anar amb el color i les for­mes, que, sense dei­xar de ser rea­lis­tes, perquè calia fer iden­ti­fi­ca­bles els per­so­nat­ges, hi ha moments que em deixo anar amb repre­sen­ta­ci­ons més simbòliques”, explica el dibui­xant Oriol Malet.

En el seu procés d’apre­nen­tatge, Car­lin es va plan­te­jar el guió “com si fos l’story-board d’una pel·lícula i cal pro­vo­car una tensió nar­ra­tiva per man­te­nir el lec­tor. I cal tro­bar un equi­li­bri entre allò que és didàctic i el que té d’emo­ci­o­nant la història”.

En tot aquest procés de rea­lit­zació del còmic li ha can­viat la per­cepció del gene­ral Vil­joen. “Tinc una apre­ci­ació més pro­funda de la gran­desa del gene­ral, una per­sona que la pri­mera vegada que vaig con­tac­tar amb ell la vaig con­si­de­rar menys­pre­a­ble, un racista i un fatxa que, a més, tenia armes. I que aquest home tingués la humi­li­tat i l’hones­te­dat de reconèixer que pot­ser s’havia equi­vo­cat i de qüesti­o­nar tota la seva visió del món i del seu país, i no només veure-ho, sinó actuar en con­seqüència, aporta una lliçó exem­plar per a la huma­ni­tat, gai­rebé tan valu­osa com la de Man­dela”, explica Car­lin. “De fet –rebla Malet–, el per­so­natge interes­sant de la història no és Man­dela sinó Vil­joen, que és el que veiem can­viar.”

La satis­facció de l’experiència de tots dos els ha por­tat a plan­te­jar-se una nova col·labo­ració. “Que encara està en una fase de fan­ta­si­e­jar, però hem con­nec­tat bé i farem una nova cosa ple­gats.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia