Tot fa augurar l’èxit
El Gremi de Llibreters i la Cambra del Llibre de Catalunya fan una previsió de com es pot desenvolupar la diada de Sant Jordi i presenten algunes novetats
El 23 d’abril se celebra Sant Jordi, com a patró de Catalunya, com a dia de la rosa i, sobretot, com a dia del llibre. La data no es pot canviar. A partir d’aquí, cada any cal adaptar-se al calendari, que sí que es mou, i s’acosta o s’allunya respecte a la Setmana Santa, amb disparitat d’opinions sobre si la proximitat a les vacances és favorable o no. A més del gran imponderable: el temps.
Al final, però, cada Sant Jordi és un èxit que supera l’anterior. Ahir, així ho van donar a entendre M. Carme Ferrer, presidenta del Gremi de Llibreters de Catalunya, i Patrici Tixis, president de la Cambra del Llibre de Catalunya, acompanyats per Marià Marín, secretari tècnic del Gremi de Llibreters.
“Serà un Sant Jordi especial, perquè ja s’estaran venent llibres durant la Setmana Santa, cosa que va molt bé a les llibreries de les zones de muntanya, de platja, rurals... I això no vol dir que el 23 es venguin menys llibres, perquè, com sempre, les famílies sortiran a passejar i a comprar”, va declarar Ferrer.
Per Tixis, “és la gran festa del llibre, en paper, perquè es manté i perdurarà”; a més, es venen uns 50.000 títols, de tots els gèneres. En això van voler posar l’accent els dos presidents: cal no limitar l’interès als més venuts de narrativa. “La suma dels deu títols més venuts no sol superar el 5% del total, que pot ser d’1,5 milions de llibres; l’any passat, la facturació va ser de 22 milions d’euros”, hi va afegir Tixis.
A més del ball de xifres, que ja es concretaran, Marín va desglossar algunes de les novetats de l’edició d’aquest any, centrades en Barcelona, tot i que se celebra a tot el territori. “A Barcelona tot és més complicat, perquè es poden reunir 1,2 milions de persones en molt poc espai. Per això continuem esponjant el centre, per evitar aquesta saturació.” Per tant, per descongestionar la Rambla, el passeig de Gràcia i la rambla Catalunya, s’afegiran connectors entre les zones, com ara Consell de Cent, Còrsega i Muntaner. “A més, hi ha zones que es consoliden, com el passeig de Sant Joan, que atreu públic familiar i concentra les vendes de literatura infantil i juvenil, que arriben a un 35% del total.”
Amb l’ajut de la UB i de la UIC, s’introduirà una altra novetat. “Volem que cada dues hores es refresqui al nostre web la informació relacionada amb el desenvolupament de la diada, amb imatge, so i text”, va assegurar Marín.
Encara hi ha més dades, com ara que el nombre de parades ha crescut entre un 15% i un 20%, “tot i que, més que el nombre de parades, el que importa és l’augment d’espai, perquè, a més, les vies tradicionals estan plenes d’obres, cosa que encara dificulta més la circulació”. També es va voler destacar que la resta de l’any les vendes entre català i castellà es divideixen en un 30% i un 70%, respectivament, “però per Sant Jordi s’inverteix la tendència i les vendes en català voregen el 70%, i a comarques més i tot”, va comentar Tixis.
Durant la Setmana Santa, els llibreters podran aplicar un descompte del 5%, que la resta de l’any poden fer de manera voluntària, però el 10% només està permès, per llei, el mateix dia 23 d’abril.