Arts escèniques

Ser dona el 1931

La coreògrafa Marta Carrasco balla i empatitza, a ‘Jo, dona’, amb la pintora danesa Lili Elbe, la primera transgènere documentada

Albert Hurtado és Lili, en aquesta nova coreografia emocional de Marta Carrasco

La coreògrafa Marta Car­rasco sem­pre s’ha sen­tit atreta per les dones for­tes. I fa un parell d’anys, just acaba d’estre­nar Perra de nadie va començar a interes­sar-se per la pin­tora Lili Elbe (1882-1931), el pri­mer cas cone­gut d’una per­sona nas­cuda amb cos d’home (Einar Wege­ner) que va voler trans­for­mar-se en dona. Aquest cas va por­tar a la redacció d’una bio­gra­fia que el 2015 es con­ver­ti­ria en el film La chica danesa, de David Ebers­hoff. Car­rasco navega pel món emo­ci­o­nal d’aquesta dona que va saber revol­tar-se a les con­ven­ci­ons soci­als i que va llui­tar per con­ver­tir-se en la dona que ella desit­java: ser la pri­mera transgènere docu­men­tada. Diven­dres estrena al Tea­tre de Salt Jo, dona. A Lili Elbe (20.30 h) dins del Tem­po­rada Alta. La set­mana pas­sada van fer tres fun­ci­ons prèvies a València. I, diu Car­rasco satis­feta, el públic va con­nec­tar-hi: “Si faig tea­tre és per rei­vin­di­car.”

Pel direc­tor del Tem­po­rada Alta, Sal­va­dor Sunyer, la presència de Marta Car­rasco al seu car­tell (fins a 11 cops s’ha repre­sen­tat dins del fes­ti­val) és degut a la seva dansa per­so­nal, que fuig de les modes i que pre­senta com “l’antitòpica del país”, sem­pre nave­gant paral·lela­ment a la rea­li­tat social. Per casu­a­li­tat, la seva llarga inves­ti­gació l’ha fet coin­ci­dir amb el cor­rent d’una temàtica artística amb força cre­a­ci­ons que hi volen fer referència.

Car­rasco no balla sola. Ha vol­gut apar­tar-se de tots els seus com­panys d’escena. Per això ha triat l’entre­na­dor de dan­ses col·lec­ti­ves de fit­ness, Albert Hur­tado: “No ha tre­pit­jat mai un esce­nari i ell és del col·lec­tiu LGTBI”, comenta Car­rasco com a dos mèrits del seu com­pany d’escena. La direcció de l’espec­ta­cle la com­par­teix amb Manuel Quin­tana. Car­rasco va conèixer Hur­tado quan va deci­dir que volia man­te­nir el cos en forma aban­do­nant els assa­jos clàssics d’escal­fa­ment i exer­ci­cis de la dansa con­tem­porània. Quan va veure com es movia, va enten­dre que ell havia de figu­rar en el seu nou mun­tatge. De fet, Car­rasco ha tras­pas­sat a Hur­tado la res­pon­sa­bi­li­tat de repre­sen­tar Lili Elbe a escena: “Ella va néixer dins d’un cos d’home”, ho jus­ti­fica. Car­rasco, en canvi, es con­ver­teix en una mena d’ombra que l’acom­pa­nya: “Soc un alter ego”, deia mis­te­ri­osa, en la pre­sen­tació a la premsa dilluns al mig­dia a Bar­ce­lona.

Hur­tado ha hagut de començar de zero. Ell des­co­nei­xia el tre­ball de l’artista i “si els refe­rents de Car­rasco és La Bohème, jo m’iden­ti­fico amb el Taki Taki, de DJ Snake”. Car­rasco li dema­nava: “No comp­tis, no pen­sis” men­tre ballava. Un salt al buit que li ha fet aban­do­nar els rit­mes mar­cats i li ha donat un nou llen­guatge.

Jo, dona. A Lili Elbe és un home­natge a la pin­tora danesa Lili Elbe, però fuig de la bio­gra­fia i també del film. Després d’inves­ti­gar el poc mate­rial que ha trans­cen­dit d’aquest per­so­natge, han mirat d’enten­dre les raons per les quals va deci­dir fer el pri­mer canvi de sexe del món. Li van fer cinc ope­ra­ci­ons. En l’última li van tras­plan­tar un úter i uns ova­ris: ella volia ser mare. A con­seqüència d’aquesta ope­ració mori­ria tres mesos després.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia