Còmic

Les clàssiques pors

Els terrors de sempre que ens porten Poe, Lovecraft o Shelley continuen creant imatges en forma de còmic i llibre il·lustrat que perpetuen els mites literaris

Les adaptacions gràfiques dels clàssics de l’horror aporten noves visions a l’obra original
Frankenstein, Dràcula i els éssers innombrables de Lovecraft continuen actius
La renovació ha vingut de la mà de dibuixants de prestigi com Wrightson i Plunkert

Arrels literàries, però inter­pre­ta­ci­ons gràfiques de tota mena. Els mes­tres fun­da­ci­o­nals del relat de por i de mis­teri com Edgar Allan Poe, H.P. Love­craft o Mary She­lley tor­nen aquests dies de la mà de des­ta­cats dibui­xants de còmic i il·lus­tra­dors.

Si hi ha un ter­ror innom­bra­ble, amb cri­a­tu­res ter­rorífiques que poden ser ima­gi­na­des, però de difícil des­cripció, és el ter­ror d’H.P. Love­craft, con­cre­ta­ment a Los mitos de Cthulhu, nom d’inqui­e­tant pronúncia que el dibui­xant nas­cut a l’Uru­guai però que va desen­vo­lu­par la seva obra a l’Argen­tina Alberto Brec­cia (Mon­te­vi­deo, 1919-Bue­nos Aires, 1993) es va atre­vir a pro­nun­ciar amb una adap­tació a la his­to­ri­eta que con­ti­nua sent un dels més grans còmics de totes les èpoques. Amb tex­tos del poeta Nor­berto Bus­ca­glia, va fer una adap­tació avant­guar­dista pel que fa a les con­ven­ci­ons del còmic, uti­litza el collage, la foto­gra­fia i com­bina dife­rents tècni­ques de dibuix i pin­tura per evo­car l’atmos­fera dels relats de Love­craft de difícil tras­llat gràfic, ja que més que des­crip­ci­ons figu­ra­ti­ves el que expressa l’escrip­tor de Pro­vi­dence són inqui­e­tants i angoi­xants pors de difícil cata­lo­gació. El còmic Los mitos de Cthulhu és una nova edició de l’edi­to­rial basca Asti­berri.

En el cicle ori­gi­nal dels mites de Cthulhu es tro­bava el relat La lla­mada de Cthulhu que ha estat publi­cat per Mino­tauro Ilus­tra­dos en un for­mat sin­gu­lar que per­met un lluïment de l’il·lus­tra­dor François Baran­ger, que opta per un rea­lisme inqui­e­tant que dona cre­di­bi­li­tat a les fan­ta­sies sovint difu­ses de Love­craft. Es tracta d’una cui­dada edició amb sobre­co­berta.

“L’hor­ror, l’hor­ror”

I tor­nant a la nis­saga dels Brec­cia, el seu fill Enri­que (Bue­nos Aires, 1945) amb un talent digne del seu pare ens pre­senta les il·lus­tra­ci­ons del cèlebre lli­bre de Josep Con­rad El corazón de las tini­e­blas en què Cop­pola es va basar per rodar Apo­calypse Now. “L’hor­ror, l’hor­ror” són les parau­les que res­so­nen del tras­to­cat senyor Kurtz en les il·lus­tra­ci­ons d’Enri­que Brec­cia que és tot un expert a dibui­xar esce­nes i per­so­nat­ges inqui­e­tants i ter­rorífics com per exem­ple La cosa del pan­tano, del qual va ser un dels seus dibui­xants i també ha il·lus­trat En les montañas de la locura de Love­craft per a l’edi­to­rial Libros del Zorro Rojo, la mateixa que publica aquesta excel·lent edició de l’obra de Con­rad.

Si ha un mite fun­da­ci­o­nal de la mons­tru­o­si­tat com una poètica d’allò que va més enllà de la supo­sada nor­ma­li­tat és el Frankens­tein de Mary She­lley, el mons­tre que el cinema ha con­ver­tit en un ésser fet amb bocins d’altres, a vol­tes ten­dre, a vol­tes ter­rorífic. Una nova apor­tació a aquest mite ve de la ma d’un dibui­xant que es pot con­si­de­rar un dels grans mes­tres del ter­ror gràfic de tots els temps: Ber­nie Wright­son (Estats Units, 1948-2017). El seu Frankens­tein és una obra de culte. La seva apor­tació al ter­ror ha estat tan gran que, quan va morir, un epi­sodi de Walking Dead li va fer un home­natge en els crèdits finals. Quan ja tenia un tumor cere­bral en fase avançada va rea­lit­zar la seva obra pòstuma també dedi­cada al moderno Pro­me­teo. Frankens­tein ¡Está Vivo!, que acaba de publi­car Pla­neta Comic, va comp­tar amb la col·labo­ració literària de Steve Niles, que en el pròleg de l’obra es lamenta que Wright­son no visqués prou per poder veure l’obra publi­cada.

En aquesta obra Frankens­tein és un ésser tur­men­tat, que és una atracció de circ i que es retira per aïllar-se del món tot i que l’ombra de Víctor, l’autèntic Frankens­tein, el seu cre­a­dor, sem­pre plana sobre els seus inter­ro­gants exis­ten­ci­als.

El pare de tot

Si hi ha un pare fun­da­ci­o­nal de tots els gèneres que giren al vol­tant, d’allò que és ter­rorífic, inver­sem­blant o mis­teriós és Edgar Allan Poe. L’il·lus­tra­dor David Plunkert dona imatge gràfica als prin­ci­pals relats de Poe com Anna­bel Lee, El cuervo, Bere­nice, El Tonel de amon­ti­llado, La máscara de la muerte roja, La ver­dad sobre el caso Val­de­mar i altres títols que apor­ten dife­rents regis­tres d’inqui­e­tud angoi­xant. Pors pel que veus, pors pel que no veus, pors noc­tur­nes i mati­ne­res. Pors pel que saps o pors pel que igno­res, pors de tota mena que va intro­duir a tot tipus d’expres­si­ons d’aquest gènere que a par­tit del segle XX va esde­ve­nir un dels de més èxit en la nar­ra­tiva literària, en el cinema o en les sèries tele­vi­si­ves. El lli­bre també és també una pro­ducció de Libros del Zorro Rojo, edi­to­rial que està tre­ba­llant força perquè els lli­bres il·lus­trats no siguin la suma de dos llen­guat­ges, sinó un únic nou llen­guatge.

I no podria fal­tar entre els ter­rors clàssics la imatge de Dràcula. Pla­neta ha recu­pe­rat un clàssic del per­so­natge, la que van rea­lit­zar ja fa anys el guio­nista ame­ricà Roy Tho­mas, un dels guio­nis­tes més mítics de la sèrie Conan i el dibui­xant Este­ban Maroto, un cre­a­dor exu­be­rant i dinàmic amb un estil que sem­pre sem­bla una tro­bada entre el clas­si­cisme i la moder­ni­tat. El lli­bre no se cen­tra en la visió Bela Lugosi del cinema, sinó en el per­so­natge històric que va ins­pi­rar el relat de Bram Stoker.

I una altra recu­pe­ració a càrrec de Pla­neta: l’adap­tació que va fer el gran Ber­nie Wright­son de la pel·lícula Cre­eps­how del gran espe­ci­a­lista en el tema George A. Romero ins­pi­rada en relats de Step­hen King.

Sang, suor i sexe

Com havia fet la productora cinematogràfica Hammer al Regne Unit combinant sexe, sang i terror amb vampiresses provocadores, i a l’Estat espanyol Jesús Franco, la companyia de còmics dels Estat Units Warren, especialitzada en històries tenebroses, va crear Vampirella, tractada per diferents artistes, però que va trobar la maduresa gràfica en els llapis de Pepe González (Barcelona, 1939-2009). El personatge va donar peu a una capçalera al seu país d’origen i també a l’Estat espanyol, en què a les acaballes del franquisme va tenir problemes amb la censura i se la va haver de tapar una mica.

Vampirella procedeix del planeta Drakulón, en què la sang, aliment principal dels habitants, brolla de les fonts i n’hi ha en abundància als rius fins que els canvis climàtics provoquen una sequera que fa que Vampirella agafi una nau per veure si troba solució al problema per aquests mons de Déu. I vet aquí que es troba amb uns astronautes humans i descobreix que a les venes porten la sang que alimenta el seu poble.

El personatge anirà canviant de personalitat segons l’etapa, però bàsicament serà un personatge bo. Dràcula , nadiu també de Drakulón i que representarà el paper de dolent de la sèrie. Planeta acaba de relligar en un volum molts dels episodis de Pepe González incloent-hi les portades originals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia