Art

L’empatia amb l’exiliat

L’artista italià Marco Noris trasllada l’emoció de descobrir el camp de Ribesaltes a l’exposició del Mume ‘Refugium, refugia’, una oració de paper sobre la Retirada

El muntatge, que es podrà visitar fins al 3 de febrer, consta de vint olis i 120 m² de dibuixos

El Museu Memo­rial de l’Exili (Mume) exposa fins al 3 de febrer del 2020 el tre­ball del pin­tor i dibui­xant italià Marco Noris sota el títol Refu­gium, refu­gia. Les obres que ha reu­nit en aquest mun­tatge inau­gu­rat fa una set­mana tenen el seu ori­gen en una visita al Museu de l’Exili de la Jon­quera, on per pri­mera vegada va tenir conei­xe­ment de l’existència del camp de con­cen­tració de Ribe­sal­tes. Aquest recinte va ser habi­li­tat pel govern francès als anys trenta del segle XX per allot­jar-hi refu­gi­ats espa­nyols durant l’èxode repu­blicà, però va aca­bar estant obert gai­rebé setanta anys. Durant tot aquest temps, el mateix espai ha ser­vit per con­fi­nar-hi civils o mili­tars vençuts d’altres con­flic­tes, com ara la població jueva i gitana, durant el col·labo­ra­ci­o­nisme francès amb el nazisme, o, al con­trari, un cop aca­bada la Segona Guerra Mun­dial, per tan­car-hi els pre­so­ners nazis i, més enda­vant, els sol­dats alge­ri­ans de l’exèrcit francès.

La pro­posta de Marco Noris (Bèrgam, 1971) pren doncs el camp de Ribe­sal­tes com a ins­pi­ració però plan­teja al visi­tant un viatge per la memòria emo­ci­o­nal col·lec­tiva de les per­so­nes exi­li­a­des. En la seva expo­sició, Noris busca la uni­ver­sa­li­tat de l’experiència indi­vi­dual que implica haver de dei­xar-ho tot fugint de la guerra, més enllà d’èpoques i naci­o­na­li­tats, com demos­tren els dife­rents usos d’un mateix espai.

L’interès de Marco Noris per l’exili repu­blicà ve de lluny. L’any 2017 ja va recórrer a peu, durant gai­rebé un mes, la ser­ra­lada piri­nenca, des dels límits d’Andorra fins a Port­bou, seguint les pas­ses dels exi­li­ats repu­bli­cans. Men­tre cami­nava, feia atu­ra­des per dibui­xar i pin­tar a l’oli els pai­sat­ges que veia. El resul­tat d’aque­lla experiència va ser una expo­sició de 132 dibui­xos i pin­tu­res amb tinta i oli fets a l’aire lliure que ja van ser objecte d’una expo­sició al Mume aquell mateix 2017. La pre­sent expo­sició en certa manera reprèn el fil d’aquell tre­ball i en com­pleta la recerca, amb la intenció d’esta­blir un vin­cle inte­rior amb les emo­ci­ons dels exi­li­ats. El mun­tatge reu­neix una vin­tena de qua­dres a l’oli i qua­tre ins­tal·laci­ons for­ma­des per 120 metres qua­drats de paper. Segons ha expli­cat Noris, els camps de refu­gi­ats “són al mateix temps refugi i con­demna”, i cer­ti­fi­quen la “pèrdua de dig­ni­tat i iden­ti­tat del refu­giat”, que es troba apar­tat de les seves arrels i del seu pas­sat. El refu­giat, en aquest sen­tit, “és un des­ter­rat, i el des­ar­re­la­ment esdevé un trauma irre­ver­si­ble que afecta els fona­ments matei­xos de l’ésser humà”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia