Art

Una capella per al vi

L’escultor Pep Admetlla concep per a Vinyes dels Aspres, a Cantallops, un nou celler que reverencia la llum, amb referències a la constel·lació d’Orió i a Dionís

L’artista treballa també en la reforma de Sant Josep, per a la qual ha construït una creu blanca

Embri­a­gar-se d’aire i llum, com el raïm. Pep Admet­lla ha fet un des­til·lat del pai­satge empor­danès, amb el seu blau vellu­tat i els seus dau­rats radi­ants, i l’ha ficat dins una capsa de parets de for­migó lleu­ment incli­na­des on es retrà culte a Dionís, el déu del vi, i a Apol·lo, guardià de la bellesa, i al mite sub­ter­rani d’Orfeu, i a la cons­tel·lació d’Orió... El nou espai que ha con­ce­but per a Vinyes dels Aspres per encàrrec de l’empre­sari i mece­nes Xavier Albertí, pro­pi­e­tari dels embo­tits La Selva, és una qui­mera que només podia arri­bar a port amb la com­pli­ci­tat de molta gent, des del pro­pi­e­tari fins al paleta, des de l’arqui­tecte (Ramon Ripoll) fins a l’enco­fra­dor. Pep Admet­lla, que pro­jecta unes peces en què hi inter­ve­nen, com vasos comu­ni­cants, conei­xe­ments d’escul­tura, arqui­tec­tura, ana­to­mia, astro­lo­gia, geo­lo­gia, geo­me­tria, engi­nye­ria, mito­lo­gia i poe­sia (“soc una mica bar­roc i una mica jujolià”, admet), ha vol­gut en aquesta ocasió obrir camins a la llum en un espai pro­per a la casa pai­ral de Can Bat­lle, a Can­ta­llops, una finca viti­vinícola docu­men­tada des del segle XVII on pas­sava els estius el músic Edu­ard Toldrà, casat amb una de les filles de la casa, Maria Sobre­pera.

El nou espai dels Aspres per fora és una capsa en apa­rença hermètica, quasi un fortí, tal com exi­gei­xen les con­di­ci­ons òpti­mes de llum i humi­tat per a la con­ser­vació del vi, però els 50 centímetres de gruix dels murs de for­migó són plens d’espi­ells per aco­llir-hi la claror des de sota, de tal manera que amb la llum rasant del cap­ves­pre tot el bloc sem­blarà flo­tar. També s’il·lumi­narà per dalt, a través d’un ull intrús que vessa cap a dins cobert de pa d’or, “com si el Sol hi fiqués la llen­gua”, diu l’artista, i d’un òcul al sos­tre coro­nat per una petita xeme­neia, amb una par­ti­cu­lar sim­bo­lo­gia numèrica, que fun­ci­ona com el dia­fragma d’un objec­tiu fotogràfic del qual es pot gra­duar l’ober­tura amb un sis­tema de polit­ges. El pro­jecte inclou una espec­ta­cu­lar escala arti­cu­lada per sal­var la pro­fun­di­tat penom­brosa del celler, que Pep Admet­lla equi­para al des­cens infer­nal d’Orfeu, i una “escul­tura bote­ller” de cas­ta­nyer i roure, la mateixa fusta de les botes, de cinc metres de llarg, que ser­veix de bibli­o­teca expo­si­tor dels vins més espe­ci­als de les colli­tes dels Aspres.

Altres mobles, com ara una taula de tast que sem­blava volar, han que­dat pel camí, però l’essència del pro­jecte hi és sen­cer. Per donar sen­tit al que havia de fer, l’escul­tor gironí va tan­car-se dos dies a Can­ta­llops, per absor­bir el pai­satge de les Albe­res i cop­sar, com diu el seu amic arqui­tecte Quim Español, “la lògica interna de la forma”. D’aque­lla reflexió va sor­gir una cons­trucció que té alguna cosa d’espai sagrat, tot ell encer­clant un pou de pedra de més de dos-cents anys d’anti­gui­tat, i amb el cos tin­tat per dins d’un blau celeste (“un blau de les Albe­res”, li agrada dir-ne) d’enorme sim­bo­lo­gia: blau és el color de la capa de la verge, ves­tida de fir­ma­ment estre­llat, i s’obté del mateix com­post, el sul­fat de coure, amb què es pin­ta­ven anti­ga­ment les llin­des de les cases per allu­nyar-ne els mals espe­rits, recorda Admet­lla. El terra, per con­tra, és tot de for­migó negre, perquè hi res­salti la cons­tel·lació d’Orió quan la llum pene­tri per les esclet­xes.

Exhaust però tre­men­da­ment engres­cat amb un pro­jecte en el qual tre­ba­lla des de finals del 2017 i del qual ha fet més de 200 dibui­xos i dese­nes de maque­tes, ha tro­bat temps per embran­car-se en una altra aven­tura: refor­mu­lar tot el plan­te­ja­ment escultòric de l’església de Sant Josep de Girona, per a la qual ha cons­truït una creu de fusta blanca gegan­tina. “Ser con­tem­po­rani és fer allò que ningú con­fia que puguis fer”, sen­ten­cia aquest artista que, damunt la taula, junt amb grui­xuts manu­als d’ana­to­mia, hi té una pinya de bosc per estu­diar com li crei­xen harmònica­ment les esca­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia