Reobertura més lenta del previst
L’ajornament de grans estrenes de Hollywood frena la recuperació de l’activitat a les sales de cinema
Les notícies que arriben de l’evolució del coronavirus als Estats Units no són bones, i els efectes que té sobre l’exhibició a Catalunya són evidents. A principis de juny es va anunciar que la gran majoria de sales obririen entre el 26 de juny i demà, 3 de juliol, però les dues empreses d’exhibició amb més sales al país, Cinesa i Balañà, de moment no tenen oberta cap sala en tot el territori català.
Tot i així, segons el Gremi de Cinemes de Catalunya, entre el 50% i el 60% de sales del país ja han obert. Ho han fet bàsicament amb tres tipus de produccions: reestrenes de pel·lícules que estaven en cartell quan van tancar al març (Onward, de Pixar, ha estat la més vista fins ara); produccions independents, sobretot europees, i reestrenes de clàssics. Les xifres han estat fluixes, però es pot dir que entra dins el previst: aforaments limitats, absència d’estrenes potents amb efecte arrossegador, necessitat de la gent d’oci en espais oberts després de mesos de confinament... El cas és que la taquilla a tot l’Estat (no disposem de xifres a Catalunya) ha estat de 284.100 euros el cap de setmana passat, el 5,2% de la de fa un any, segons dades del portal taquillaespaña.es. Un cap de setmana d’aquesta època de l’any sol tenir una taquilla de 5 o 6 milions d’euros en èpoques normals.
La recuperació ja es preveia lenta. “Hi ha molta incertesa. Si has de llançar una pel·lícula amb una gran inversió, no t’arriscaràs a fer-ho el 26 de juny”, deia fa tres setmanes en aquestes planes Camilo Tarrazón, president del gremi d’exhibidors, i situava les estrenes de Tenet, de Christopher Nolan, i Mulan (inicialment previstes per al 17 i 24 de juliol) com a grans fites de l’arrencada. Doncs bé, Warner ha posposat Tenet fins al 12 d’agost (i també Pinocho, prevista per a demà), i Disney retarda de moment Mulan fins al 21 d’agost. “La voluntat era obrir a finals de juny, però s’han mogut les estrenes grans, i s’obre de manera més esglaonada”, explica Pilar Sierra, gerent del Gremi de Cinemes de Catalunya, que reconeix: “Hem començat més fluix del que pensàvem.”
Francesc Vilallonga, membre de l’equip de gestió del cinema Truffaut de Girona i autor d’un ampli estudi sobre l’exhibició cinematogràfica a Catalunya, comenta que “el principal canvi que hi ha hagut ha estat l’evolució de la situació de la Covid-19 als Estats Units, que ha anat com ningú s’esperava”. “Al final –hi afegeix– s’està demostrat que tota la indústria audiovisual i el mercat cinematogràfic depenen molt del que passa als EUA.”