Música

Crònica

Vida després del tsunami

“Encara no ens fem a la idea. Sou de veritat o com els espectadors falsos del futbol?”

Qua­tre mesos exac­tes després d’haver ofert la seva última actu­ació, també al mateix esce­nari però en el con­text dels pre­mis Ender­rock, Sopa de Cabra va obrir diu­menge a l’Audi­tori de Girona l’estra­nya gira –estra­nya com tot ara mateix, ni més ni menys– del seu nou disc, La gran onada, dins del fes­ti­val Stre­nes . “Des del 5 de març han pas­sar mol­tes coses, tan­tes que sem­bla que hagin trans­cor­re­gut vint anys i no qua­tre mesos”, va dir Gerard Quin­tana per pre­sen­tar el pri­mer tema de la nit, Fràgil, la mateixa cançó que van tocar als Ender­rock, en una espècie de com dèiem ahir per neu­tra­lit­zar una mica els efec­tes del tsu­nami pandèmic sobre les nos­tres vides. Amb els pro­to­cols de segu­re­tat és difícil no pen­sar-hi: entrada i sor­tida al recinte esgla­o­na­des i molt con­tro­la­des, espec­ta­dors amb mas­ca­re­tes i sepa­rats per dues o tres buta­ques bui­des... “Encara no ens fem a la idea. Sou de veri­tat o com els espec­ta­dors fal­sos dels camps de fut­bol?”, va pre­gun­tar Quin­tana a la seva audiència, que va rebre el grup amb una gran ovació i els ja clàssics clams de “Sopa de Cabra!”, als quals el can­tant va con­tes­tar amb l’obli­gat “Bona nit, mal­pa­rits!”, exac­ta­ment com si mai no hagués pas­sat res. “Ens han dit que no ens podem apro­par gaire a vosal­tres, però no cal que ens toquem: ens sen­tim igual.”

Durat les dues hores i escaig que va durar el con­cert –temps sufi­ci­ent per repas­sar les deu cançons del nou disc i catorze clàssics del seu reper­tori–, la com­pli­ci­tat entre els músics i el públic va ser abso­luta, i encara més tenint en compte que toca­ven a casa, a la seva ciu­tat, envol­tats d’antics com­panys d’escola i altres amics i ami­gues amb els quals Quin­tana con­ver­sava a través de la fos­cor de la pla­tea.

Van con­ti­nuar amb dos temes nous, Farem que surti el sol –“Una cançó per als que no poden res­pi­rar allà i aquí, per als que ho han per­dut tot”– i Deien adeu, abans de fer un pri­mer pas enrere en el temps, fins a prin­ci­pis dels anys noranta, amb Per no dir res i Si et que­des amb mi, molt ben rebu­des pels seus entu­si­as­tes segui­dors. Quin­tana es va refe­rir a ells irònica­ment com “els esper­ma­to­zous més ràpids”, per haver acon­se­guit adqui­rir les poques entra­des posa­des a la venda per a aquest con­cert amb afo­ra­ment res­trin­git.

Emmar­cats en un sug­ge­ri­dor dis­seny escènic de Roger Farré (Gos­sos), els set músics es van moure amb fluïdesa i una indis­cu­ti­ble pro­fes­si­o­na­li­tat entre les sono­ri­tats més atmosfèriques i alguns moments més rockers, sem­pre pre­sents a l’ADN del grup, com ara Ins­tants del temps o la nova Em tren­ques el cor, cent per cent sto­ni­ana. Entre unes i altres va sonar també La lli­ber­tat, cançó dedi­cada a Jordi Cui­xart i “tots els que estan en la seva situ­ació”, que va omplir l’Audi­tori de crits de “lli­ber­tat!”. “La lli­ber­tat, per als inno­cents, i la presó, per als cul­pa­bles, que sem­pre són al car­rer”, hi va afe­gir Quin­tana al sen­ti­ment gene­ral.

I així, pas­sant també per Podré tor­nar enrere, Cer­cles i Si et va bé, vam arri­bar als vents sana­dors de L’Empordà, abans d’obrir la pri­mera tanda de bisos amb un acústic El boig de la ciu­tat i la segona, amb Segui­rem somi­ant, la cançó dedi­cada al Ninyín (“Segur que és aquí”). Per al final, in cres­cendo i apoteòsic, van que­dar Tot queda igual (“L’any vinent farà 30 anys que començàvem tots els con­certs amb aquesta cançó”) i Camins: “Mai no és massa tard per tor­nar a començar”. Està clar, no?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.