Llibres

Un tast de...

‘Els dos remordiments de Claude Monet’, de Michel Bernard Avançament editorial

Sentir-se una ànima

Els dos remordiments de Claude Monet
Labreu Autor:
Michel Bernard
Traducció:
Ferran Ràfols
Gènere:
novel·la
Pàgines:
173
Preu:
18,00 €
A Els dos remordiments de Claude Monet, Bernard veu i escolta admirablement la pintura i la vida de Monet. Des dels remordiments personals que l’acompanyen en uns temps tràgics a la passió universal per la bellesa. La novel·la ha rebut els premis Marguerite Puhl-Demange i Libraires en Seine. Bernard recupera, amb un talent excepcional, la mirada de Claude Monet. En fa un retrat d’infinita delicadesa on, amb el ritme dels dies, copsem el naixement d’un nou art. Amarats d’una claror llunyana i evocadora vibrem amb una lectura plena de matisos, vivències i colors.

Pin­tava el que tenia davant dels ulls, i, com els camps que es veien rere les mare­de­deus amb el nen dels mes­tres ita­li­ans, el que plas­mava era una vida somi­ada, sen­zi­lla i tran­quil·la. El bon Pis­sarro, amb tan­tes cri­a­tu­res, era el més des­val­gut de tots, i en canvi era jus­ta­ment ell, el pin­tor sense cli­en­tela, el que li feia pujar la moral. Pen­sava en en Sis­ley, l’anglès mera­vellós a qui la injustícia i la indi­ferència havien aca­bat amar­gant sense que això li acabés les ganes de pin­tar o li fes la mà més fei­xuga. Fins al final de la seva vida, sem­pre va començar els qua­dres pel cel. “Saps, el pri­mer que s’ha de pin­tar és el que can­via: el blau, que s’esva­eix jun­ta­ment amb el dia, els núvols que fugen. El cel ens passa per sobre, nosal­tres pas­sem sobre la terra. S’ha de començar sem­pre pel cel!” Ara la gent es bara­llava pels seus qua­dres, a París, a Lon­dres i a Nova York les sub­has­tes asso­lien xifres cada cop més impor­tants. I en canvi tant l’un com l’altre havien sigut tan pobres que en Monet els havia hagut de pagar l’enter­ra­ment. Havia sal­vat les dones i els fills de tots dos com­prant i fent com­prar els seus fons de taller. El pin­tor ara mun­di­al­ment famós era esquerp amb els mar­xants i generós amb els col·legues. Als pri­mers els feia pagar les angoi­xes que li havien fet pas­sar, i als altres els donava el que el seu talent hau­ria hagut de garan­tir que no els cal­dria pido­lar.

Quan els ame­ri­cans no podien pagar un qua­dre de Monet, en com­pra­ven un dels seus col·legues. Fent pujar els seus preus, també feia pujar els dels amics.

En Monet no només donava diners, que ja no sig­ni­fi­ca­ven res per a l’home en qui s’havia con­ver­tit. Donava el seu temps, la seva força de tre­ball, la passió i l’obs­ti­nació rabiüdes, tros­sets de la seva vida. Posava al ser­vei dels altres l’auto­ri­tat que li con­fe­rien l’èxit comer­cial, l’admi­ració uni­ver­sal i els con­tac­tes. El 1890, havia pres la ini­ci­a­tiva de començar una subs­cripció per reu­nir els vint mil francs neces­sa­ris per com­prar l’Olym­pia a la vídua d’en Manet. La idea era donar-lo al Louvre i garan­tir unes ren­des a la senyora Manet, que les neces­si­tava de mala manera. Volia que fos­sin els poders públics els qui pro­po­ses­sin la tela d’aquell antic repu­diat a l’admi­ració de tot­hom, al vai­xell insígnia del patri­moni naci­o­nal. Havia escrit a tots els cone­guts, havia picat tots els tim­bres, s’havia arris­cat a patir el rebuig de per­so­nes a qui menys­pre­ava, havia con­fiat en les amis­tats més anti­gues, i n’havia per­dut, per obte­nir con­tri­bu­ci­ons i suports. Hi havia des­ti­nat un any sen­cer, durant el qual havia dei­xat de pin­tar. Refu­giat al taller, reme­nant pape­rassa, es que­dava asse­gut a l’escrip­tori per res­pon­dre el cor­reu i por­tar la comp­ta­bi­li­tat de les dona­ci­ons i les pro­me­ses de dona­ci­ons. Sobre el paper de carta, apro­fi­tant la claror del jardí, o, al ves­pre, la del llum de casa, s’afe­blia els ulls i es tacava els dits de tinta negra. Els pin­zells se li asse­ca­ven als pots, ni la barba ni la roba li feien sen­tor de pin­tura fresca. Ara només feia olor de cigar­re­tes. La millor, pica­dura enrot­llada, després de la del matí, era la d’abans de sopar, quan repas­sava la suma de les dona­ci­ons.

Les con­tri­bu­ci­ons més modes­tes pro­ve­nien de les per­so­nes a qui admi­rava, escrip­tors i artis­tes de talent, menys­tin­guts i neces­si­tats en idèntica mesura. Aque­lla inversió de pro­por­ci­ons entre els diners i el talent l’inqui­e­tava. Ara que era ric i influ­ent, que podia obte­nir l’auto­rit­zació del pre­fecte per des­viar un curs d’aigua cap a la seva pro­pi­e­tat, que podia fer-se una col·lecció per­so­nal d’obres d’art modern, que podia fer espe­rar minis­tres, prínceps i mul­ti­mi­li­o­na­ris a la porta de casa, no podia ser que hagués per­dut la capa­ci­tat de pin­tar res de valuós? O pot­ser no l’havia tin­gut mai, aque­lla capa­ci­tat? En llòbre­gues medi­ta­ci­ons, sovint es deia que per força havien de remu­ne­rar alguna mena d’enga­nyifa, les ren­gle­res de zeros dels seus comp­tes cor­rents, de les seves acci­ons i obli­ga­ci­ons. Havia aca­bat sent tan pròsper com en Meis­so­nier, que havia bas­tit una gran for­tuna fent lluir més cui­ras­ses amb el pin­zell de les que havia ali­neat Napoleó a Aus­ter­litz o Water­loo. Si ja no donava més de si, si la seva pro­ducció estava sobre­va­lo­rada, almenys que els divi­dends d’aque­lla impos­tura es poses­sin al ser­vei d’un gran pin­tor. Perquè en Manet sí que era un gegant.

El pri­mer a res­pon­dre va ser el doc­tor Bellio. El mateix home entès i magnànim gràcies a qui havia pogut reti­rar el medalló de la Cami­lle de la casa d’empe­nyo­ra­ment. En Monet l’havia pas­sat pel coll de la difunta abans que la col·loques­sin al taüt, fre­gant-li amb els lla­vis el front dur i glaçat. El mece­nes, rati­fi­cant els motius que en Monet havia expo­sat per a la subs­cripció, havia afe­git que volia con­ser­var a França el qua­dre que tanta pol­se­guera havia aixe­cat al Saló de 1865, a París, i que havia can­viat l’art de la pin­tura a tot el món. S’havia d’evi­tar que algun dels col·lec­ci­o­nis­tes ame­ri­cans que el tenien entre cella i cella pogues­sin posar l’Atlàntic entre l’Olym­pia i la terra que l’havia vist néixer. El pin­tor havia res­post amb una arron­sada d’espat­lles a l’argu­ment patriòtic. Tant se li’n fumia, el pres­tigi de França.

El juliol de 1914 ja no veia les coses d’aquesta manera. El món havia can­viat, i ell també. Hau­ria val­gut més evi­tar la guerra, però ja que la tenien allà, ja que els ale­manys la volien, s’hi havia d’anar, si no amb entu­si­asme, almenys d’una manera resolta. Perquè aquesta vegada era del tot impres­cin­di­ble gua­nyar. Una der­rota més, i França s’hau­ria aca­bat. I també s’hau­rien aca­bat la República, la nació i la lli­ber­tat. Si l’exèrcit era der­ro­tat, si l’Estat aca­bava de genolls com feia qua­ranta anys, França que­da­ria des­mem­brada, la seva uni­tat es tren­ca­ria irre­me­ia­ble­ment. Li farien pagar els seus segles d’orgull, la seva glòria sense igual. L’Imperi ale­many ja no en tin­dria prou amb Alsàcia i la Lorena, ara també vol­dria la riba del Mosa i el massís de les Arde­nes. Això s’havia d’aca­bar, la lluita a mort entre França i Ale­ma­nya estava a punt de començar. Com tot­hom, n’estava con­vençut i, com tot­hom, volia gua­nyar.

Encara que no l’hagués enco­rat­jat, en Monet apro­vava l’allis­ta­ment de l’únic fill que li res­tava. El dia que en Mic­hel havia anat a pas­sar un diu­menge a casa, a Giverny, durant el període d’ins­trucció, ves­tit d’uni­forme, en Monet havia posat tot orgullós al seu cos­tat per al fotògraf. Després havien fet una pas­se­jada ple­gats, par­lant de l’ofici de sol­dat. En Monet recu­pe­rava amb plaer tot el voca­bu­lari obli­dat que li havia sigut fami­liar als vint anys, quan mun­tava a cavall i acam­pava a les por­tes del desert. Pala­de­java, pro­nun­ci­ant-les, les parau­les estra­nyes de la vida mili­tar: els graus, les armes, els arreus dels cavalls, el ritme dels dies, les tas­ques, els cos­tums i els ritus. Cadas­cun d’ells con­te­nia un uni­vers sen­cer, tota la seva joven­tut.

Al taller del prin­cipi de ser a Giverny, on ja no pin­tava, sinó que només dei­xava els tes­ti­mo­nis dels anys ante­ri­ors, alguns qua­dres, objec­tes, lli­bres, en Monet hi havia res­ca­tat el retrat en què se’l veia ves­tit de caçador d’Àfrica que li havia fet en Char­les Lhui­llier, un cama­rada de joven­tut, durant un permís que havia pas­sat a Le Havre. Al cos­tat d’aquell, l’uni­forme del seu fill li sem­blava força esblai­mat, gasiu en l’ús del tei­xit i pobre d’orna­ments. Era com aque­lla guerra. De seguida havia mos­trat el seu trist ros­tre de tècnic ferotge sense flo­ri­tu­res. A prin­ci­pis de setem­bre, abans que la victòria del Marne no expulsés la invasió, en Monet no només s’havia negat a reple­gar-se al sud del Sena, sinó que, com si des­afiés el destí, havia pujat a la part alta del poble per sen­tir, com deien els vila­tans, el soroll de les cano­na­des. No havia sen­tit gran cosa, fora d’una remor empesa pel vent. Era només el soroll que feien en tra­ves­sar l’aire, el mateix que ell havia vol­gut fer sen­tir molts anys abans quan pin­tava les file­res de pollan­cres. En canvi, sí que havia vist pas­sar els vehi­cles plens de ferits que s’eva­cu­a­ven als hos­pi­tals de l’inte­rior. N’hi havia tants, que un ric artista ame­ricà que vivia a Giverny havia posat una part de la seva finca a dis­po­sició de les auto­ri­tats perquè hi ins­tal·les­sin una uni­tat de cures per als ferits. En Monet con­tribuïa a la intendència d’aquell petit esta­bli­ment sani­tari por­tant-hi les ver­du­res del seu hort. Era ell qui duia la sopa als catorze sol­dats que es recu­pe­ra­ven dels res­pec­tius trau­ma­tis­mes. Els cri­ats en edat d’empu­nyar les armes havien estat mobi­lit­zats. En Monet els havia subs­tituït per dones o homes grans. Men­tres­tant, tenia la sen­sació que con­tribuïa a la pro­tecció d’aque­lla petita comu­ni­tat on, sem­pre guar­dant les distàncies, havia arre­lat d’una manera pro­funda. Això l’havia rejo­ve­nit.

Va ense­nyar al sol­dat Mic­hel Monet el lloc on pen­sava fer aixe­car un edi­fici nou, al fons de la pro­pi­e­tat. A punt de fer els setanta-cinc anys, en plena guerra, havia deci­dit fer-se un ter­cer taller, un han­gar de grans dimen­si­ons, de pro­por­ci­ons inèdites, adap­tat al pro­jecte de què feia mesos que par­lava. El desig de tor­nar a repre­sen­tar els nenúfars que cul­ti­vava a l’estany l’havia tor­nat a domi­nar, i aquest cop volia tras­lla­dar-los a una superfície més àmplia. Tan àmplia com els fres­cos que havia admi­rat a les parets i als pla­fons de les esglésies de Venècia. Els qua­dres que havia pin­tat allà, a la tar­dor de 1908, l’última vegada que havia estat al cos­tat de l’Alice, no eren dels millors que havia fet. N’hi havia de real­ment medi­o­cres. Aque­lla ciu­tat no feia per a ell. Era massa bonica, massa deco­rada, massa rica en tots els sen­tits. Durant tres mesos s’hi havia per­dut en l’intent de dur a terme un pro­grama de tre­ball absurd. Amb tot, les obres que va dur de Venècia no van dei­xar de tro­bar qui les admirés. La seva sig­na­tura sota la vista del Gran Canal, del palau ducal o de l’illa de San Gior­gio Mag­gi­ore es venia molt bé. Eren qua­dres per als xim­plets, per als pre­ten­si­o­sos amb un compte ban­cari ben far­cit. De tota manera, havia tor­nat de la Lla­cuna amb tot un seguit d’impres­si­ons pro­fun­des que s’havien començat a desen­vo­lu­par durant l’insomni del viatge de tor­nada, al tren de nit que el tor­nava a París.

A Venècia havia entrat a les esglésies i les basíliques, cosa que a França no feia gai­rebé mai. Eren molt dife­rents, menys fos­ques, menys altes, i els inte­ri­ors tenien les pro­por­ci­ons d’un palau. Els arqui­tec­tes que les havien cons­truït no havien vol­gut, com els fran­ce­sos, situar el mis­teri a les altu­res, sinó al vol­tant dels homes, sota la llum, la llum del dia, la llum dels ciris. Déu no només era pre­sent a dalt, sinó al cos­tat. Era l’evidència i la mul­ti­tud davant de l’evidència. A Venècia, qui visi­tava la presència divina no es tro­bava enmig d’un bosc de colum­nes, sinó que avançava entre la plaça coberta d’un mer­cat sumptuós, fet per unir i exta­siar el poble dels encon­torns. Les vol­tes no es per­dien en l’ombra, sinó que s’obrien sobre els caps com mans pin­ta­des. No ente­nia gens les esce­nes reli­gi­o­ses que uns veri­ta­bles atle­tes de la pin­tura havien repre­sen­tat sobre aque­lles superfícies, però sen­tia que es des­ple­ga­ven al seu vol­tant com unes visi­ons vives i reals, foses per una mena d’embrui­xa­ment de la mirada. No sabia el que les imat­ges repre­sen­ta­ven i no ho volia saber. No li interes­sava. Aque­lles volu­tes de teles tor­nas­so­la­des, els tur­bants de núvols i els cos­sos glo­ri­o­sos que omplien l’espai i el dota­ven d’un movi­ment secret, però per­cep­ti­ble, li feien pujar l’espe­rit als ulls. Amb els ulls obse­dits, el coll tort, el front alt, t’hi sen­ties una ànima.

Michel Bernard

Michel Bernard (Bar-Le-Duc, 1958) és escriptor i alt funcionari, en excedència des del 2016. Ha escrit catorze novel·les centrades en figures històriques de diverses èpoques, com ara Comme un enfant (2003), dedicat al pare de la cançó francesa, Charles Trenet; Els boscos de Ravel (LaBreu Edicions, 2018), premi Livres et Musiques 2015 del festival de Deauville, i Le Bon Cœur, sobre la figura de Joana d’Arc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.