Altres

Opinió

Catalunya pensa en Ítaca

En la llei d’educació que es debat al Congrés, no s’hi cita el llatí per primer cop des del 1857

En un any car­nerià com l’actual, aquest arti­cle vol ser, en pri­mer lloc, un home­natge al “príncep dels poe­tes”, que el 1957, des del seu exili belga, expres­sava el seu enyor envers Cata­lu­nya en el magnífic poema Ulis­ses pensa en Ítaca. Cada cop més, però, poe­mes com aquest –o com els prop de tres-cents que vaig aple­gar fa poc més d’un any, jun­ta­ment amb Sam Abrams, en l’anto­lo­gia Una vela en el mar blau (Poe­sia cata­lana moderna de tema grec), de títol també vol­gu­da­ment car­nerià– neces­si­ta­ran anar acom­pa­nyats d’una àmplia exe­gesi, perquè ja ningú no conei­xerà qui és Ulis­ses ni quin lloc del mapa ocupa Ítaca. En efecte, en l’enèsima llei d’edu­cació que s’està deba­tent en aquests dar­rers temps al Congrés dels Dipu­tats de Madrid (la Lom­loe, de nom gai­rebé impro­nun­ci­a­ble), no s’hi cita el llatí per pri­mer cop des del 1857 (any en què es va pro­mul­gar la famosa llei Moyano), men­tre que el grec fa més de noranta anys que ha cai­gut de l’arti­cu­lat de les diver­ses lleis que s’han anat suc­ceint i que han con­ver­tit l’edu­cació en una arma política, en lloc de fer-ne (com hau­ria de ser) un tema d’estat, en el qual el con­sens entre les dife­rents sen­si­bi­li­tats i for­ma­ci­ons polítiques s’imposi una vegada per totes a l’opor­tu­nisme més irres­pon­sa­ble. Així ha pas­sat en països del nos­tre entorn com ara França i Por­tu­gal, que han rein­troduït aques­tes matèries en els seus plans d’estu­dis actu­al­ment en vigor. Si, a això, hi afe­gim una mal entesa auto­no­mia de cen­tres, que per­met que algu­nes direc­ci­ons (per sort, no totes), davant de neces­si­tats acadèmiques peremptòries, optin per dei­xar d’ofe­rir l’assig­na­tura de grec o de cul­tura clàssica (aquesta dar­rera, a l’ESO) i redu­ei­xin el llatí a la mínima expressió, la des­a­pa­rició d’aques­tes matèries és només qüestió de temps.

Davant les quei­xes que s’han fet arri­bar al Minis­teri d’Edu­cació i For­mació Pro­fes­si­o­nal espa­nyol espe­ci­al­ment des de la pla­ta­forma Escu­ela con Clásicos , de la qual formo part, l’ens res­pon que serà com­petència sobre­tot de les comu­ni­tats autònomes desen­vo­lu­par la llei i esta­blir qui­nes assig­na­tu­res hi dona­ran cos, i renun­cia així a fixar unes matèries tron­cals que garan­tei­xin una for­mació inte­gral i de qua­li­tat dels nos­tres alum­nes davant dels rep­tes que els plan­teja una soci­e­tat can­vi­ant i cada cop més exi­gent com la nos­tra. Con­fiem que a Cata­lu­nya les nos­tres auto­ri­tats edu­ca­ti­ves siguin sen­si­bles al pes immens de la lite­ra­tura, la filo­so­fia, la política i l’art grecs i romans damunt de la cul­tura cata­lana i del fet que par­lem una llen­gua filla del llatí i que el 90% del nos­tre lèxic científic i tècnic pro­ce­deix del grec. Però no només això: el suïcidi cul­tu­ral que supo­sa­ria ban­de­jar aques­tes assig­na­tu­res (així com la cul­tura clàssica a l’ESO) seria més incom­pren­si­ble en un país com Cata­lu­nya, el ter­ri­tori més pro­fun­da­ment roma­nit­zat de la península Ibèrica, al qual van arri­bar els grecs i els romans fa més de vint segles, un país que té l’honor d’haver adreçat, abans que cap altre, el pri­mer elogi modern a l’Acròpolis ate­nesa –“la més rica joia que al món sia”, en parau­les de Pere el Ceri­moniós, l’any 1380– i que va crear el mite encara vigent de la Cata­lu­nya grega que els nou­cen­tis­tes van ele­var a autèntic pro­jecte naci­o­nal. Seria difícil d’enten­dre, doncs, que Cata­lu­nya, pio­nera en tants camps de l’edu­cació, ho volgués ser també en la renúncia a les seves arrels gre­co­ro­ma­nes, por­tada per una con­cepció errònia del con­cepte de moder­ni­tat. A banda de la cul­tura clàssica, que hau­ria de ser obli­gatòria a l’ESO, i del llatí, que, almenys, s’hau­ria d’ofe­rir amb garan­ties en aquest mateix nivell edu­ca­tiu, si aquesta dar­rera assig­na­tura i el grec no són obli­gatòries en el bat­xi­lle­rat humanístic (i això en tots els cen­tres, inde­pen­dent­ment de la ubi­cació geogràfica i la mida que tin­guin), aquesta moda­li­tat de bat­xi­lle­rat perdrà el dret a rebre aquest nom, perquè l’huma­nisme pròpia­ment dit neix a Grècia i es perfà a Roma, i perquè aques­tes matèries, a més de donar-nos la clau per inter­pre­tar el pas­sat més remot, ens per­me­ten conèixer en tota la seva ampli­tud la tra­dició cul­tu­ral euro­pea moderna, i a casa nos­tra, a més, els replecs més pro­funds de l’ànima grega i romana de Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia