Arts escèniques

Oasi Temporada Alta

Des d’avui i fins al 8 de desembre, el festival d’arts escèniques de referència europea proposa 150 funcions: 70 títols presencials i 80 accions telemàtiques

Més de 50 dels 70 títols del festival de tardor de Catalunya són d’autoria autòctona
El convit als programadors internacionals es manté, tot i la incertesa de la seva presència

El car­tell d’enguany del Fes­ti­val Tem­po­rada Alta, a càrrec de Cris­tina de Mid­del, és el d’un bosc cre­mat. Al del 2017, pre­mo­ni­tori, l’incendi es produïa dins del tea­tre. El canvi climàtic s’ha cobrat una revenja a par­tir del virus de la Covid-19. En aquesta rea­li­tat, el Tem­po­rada Alta s’eri­geix aquesta tar­dor a Cata­lu­nya com un dels oasis de cul­tura que resis­tei­xen. El pres­su­post baixa dels 3,5 als 2,1 mili­ons d’euros, degut a la cai­guda de patro­ci­na­dors i, sobre­tot, de taqui­lla. Hi haurà menys pro­gra­mació inter­na­ci­o­nal pre­sen­cial i una nota­ble dava­llada del nom­bre d’espec­ta­dors (a con­seqüència dels ris­cos en els des­plaçaments i en la reducció d’afo­ra­ment impo­sa­des per les auto­ri­tats sanitàries, res­pec­ti­va­ment). Però, a canvi, s’obre una línia de pro­gra­mació vir­tual A distància, que dobla l’oferta habi­tual i, sovint, la pre­senta sense límits d’entra­des. Al mal glo­bal, solu­ci­ons uni­ver­sals.

El Tem­po­rada Alta comença aquest ves­pre amb un espec­ta­cle únic, que no es té la intenció que es repe­teixi. I, per això mateix, es plan­teja l’opor­tu­ni­tat de seguir-lo per stre­a­ming, excep­ci­o­nal­ment. El fes­ti­val s’allarga fins al 8 de desem­bre. Narcís Puig, adjunt a la direcció del fes­ti­val, es feli­ci­tava que fins a 52 dels espec­ta­cles són autòctons de cre­ació con­tem­porània: d’un car­tell de 69 títols dife­rents. El Tem­po­rada Alta, com ja va fer el Grec al mes de juliol, ha ser­vit de parai­gua per als artis­tes enmig de la tem­pesta del tan­ca­ment dels tea­tres. La salut artística és molt bona. I ho cons­tata, també, la desena edició del Tor­neig de Dra­matúrgia. El que va començar com una broma per tei­xir com­pli­ci­tats entre els autors ha pre­sen­tat fins a 76 autors (només en una edició es va optar per dei­xar repe­tir a qua­tre). I de les vuit auto­ries d’aquest edició, fins a sis són dones: Lara Díez Quin­ta­ni­lla, Denise Dun­can, Eu Man­za­na­res, Mar Mone­gal, Que­ralt Riera i Marta Solé. Com­ple­ten el car­tell Jumon Erra i Borja López Collado. Les eli­mi­natòries no començaran fins al 19 d’octu­bre i ani­ran suceint-se fins a la final del 7 de desem­bre. Aquests pas­sis també es faran en stre­a­ming, tot i que els espec­ta­dors no podran votar a distància: serà el públic pre­sen­cial el que doni la carta de revàlida per a la següent fase de l’auto­ria més ben valo­rada. Enguany també es repe­tirà una versió esco­lar, la mati­nal del 7 de desem­bre, també amb molta limi­tació d’assistència i votació.

Cre­a­dors inter­na­ci­o­nals

La pro­gra­mació inter­na­ci­o­nal té direc­ci­ons incon­tes­ta­bles, com la de Guy Cas­si­ers, amb el díptic Antígone a Molen­beek/Tire­sias; Romeo Cas­te­llucci, amb Il Terzo Reicht; Pippo del Bono, amb La gioia; Jan Lauwers, amb Molly Bloom, i els mexi­cans Lagar­ti­jas Tira­das al Sol, amb Tiburón. Com ja comença a ser habi­tual, també pre­senta uns joves direc­tors que la crítica apun­ten com a futu­res referències euro­pees: Silke Huys­mans i Han­nes Dere­ere estre­nen Ple­a­sant Island, una peça de tea­tre docu­men­tal rudi­men­tari en què entre­vis­ten veïns de l’illa Nauru, un racó para­disíac que va ser molt ric en mine­rals però que ara s’ha con­ver­tit en espai per arra­co­nar immi­grants que cap país vol aco­llir. De fet, un mirall del que Laida Azkona i Txalo Toloza expli­quen a Tea­tro Ama­zo­nas, com­ple­tant la seva tri­lo­gia sobre el capi­ta­lisme a l’Amèrica Lla­tina.

El fes­ti­val també impulsa car­re­res inter­na­ci­o­nals com les de La Vero­nal (Sonoma); Lali Ayguadé (Hid­den; El Conde de Tor­re­fiel (Se res­pira en el jardín como en un bos­que) i ha permès l’aven­tura de Joan Car­re­ras amb l’uru­guaià Gabriel Cal­derón (Història d’un sen­glar) i del docu­ment tea­tral esfereïdor Encara hi ha algú al bosc, de Cul­tura i Con­flicte, diri­gida per Joan Arqué sobre els fills de les vio­la­ci­ons per­pe­tra­des durant la guerra de l’ex-Iugoslàvia.

Cunillé i La Ruta 40

La Ruta 40 (aca­bada de reconèixer per Adetca amb el premi Cata­lu­nya a la com­pa­nyia 2020) estre­narà Els sub­or­nats, una obra que es van atre­vir a encar­re­gar a Lluïsa Cunillé i que diri­girà Lour­des Barba. Les dues artis­tes, que repe­tei­xen rol de Saló de Pri­ma­vera, han tre­ba­llat per als tres actors de la com­pa­nyia i amb la incor­po­ració d’Àurea Márquez al repar­ti­ment. Cinema, política, cor­rupció i dig­ni­tat s’aple­guen a la cabina de pro­jecció d’una sala on els espe­rits del cinema es con­vo­ca­ran, dei­xant sem­pre parts de la trama sense reve­lar perquè sigui l’espec­ta­dor qui resol­gui aquest qua­dre d’intriga i consciència social. L’obra s’estrena el 10 d’octu­bre a Salt i, poste­ri­or­ment, farà tem­po­rada a la Sala Beckett. La quan­ti­tat de copro­duc­ci­ons del fes­ti­val és nota­ble. Repe­tei­xen amb Àlex Rigola i Mal Pelo. Rigola estre­narà amb La gavina, que més tard es veurà a La Villa­roel. I la com­pa­nyia de dansa tanca el procés d’Inven­ti­ons, ini­ciat al Museu Marítim, dins del Grec. També atén joves com­pa­nyies com és el cas de José y Sus Her­ma­nas (Explore el jardín de los Cárpa­tos, que s’estrena diven­dres al TNT), Mos Maio­rum (Turba), Les Impu­xi­bles (FAM), Meri Yanes Prod. amb text de Llàtzer Gar­cia (Elda & Daniel), els tex­tos de Llibràlegs V (a càrrec de Marta Aran, Lara Díez Quin­ta­ni­lla, Toni Gomila i Jordi Casa­no­vas) i La Bleda (Mon petit sou­ve­nir) i Jodi Prat i Coll (M’hauríeu de pagar).

El fes­ti­val manté la pro­gra­mació específica per a joves Artèria així com la de públic fami­liar. També, tot i les difi­cul­tats afe­gi­des als cen­tres esco­lars de Salt i Girona (tant públics com con­cer­tats), con­ti­nua enfor­tint la vin­cu­lació a les esco­les a través del pro­grama A Tempo. Un dels pun­tals del Tem­po­rada Alta és el cap de set­mana de pro­gra­ma­dors. Aquest any hi ha la incer­tesa de quins pro­gra­ma­dors inter­na­ci­o­nals podran venir-hi (dar­re­ra­ment eren un cen­te­nar de par­ti­ci­pants que es tro­ba­ven a Girona per pac­tar pro­duc­ci­ons futu­res i alhora per donar suport al talent català). Tot i així, es manté un car­tell car­re­gat d’estre­nes de les com­pa­nyies emer­gents al cos­tat de pro­pos­tes con­sa­gra­des com la ins­tal·lació de Cas­te­llucci, la versió escènica de Sonoma, o el monòleg amb Vivi­ane de Muynck a par­tir d’una dra­matúrgia d’Ulis­ses, a càrrec de Jan Lauwers. Per­les con­cen­tra­des en un oasi .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia