Arts escèniques

Crítica

teatre

Retorn de Cunillé i La Ruta 40 a pauses i ànimes

La Ruta 40 (i Lluïsa Cunillé) torna als seus orígens. La com­pa­nyia rei­vin­dica el tea­tre de text, sigui inter­na­ci­o­nal (Llarg dinar de Nadal, de Thorn­ton Wil­der, o La Col·lecció, de Pin­ter) o de casa (Cúbit, de Josep Maria Miró, o Selecció, d’Albert Arri­bas). Després d’aven­tu­res d’èxit dra­matúrgi­ques (Una lluita cons­tant, amb Car­lota Subirós, i Rei­seführer, amb Fer­ran Dor­dal) tor­nen als per­so­nat­ges i a un tea­tre apa­rent­ment rea­lista.

També Lluïsa Cunillé retorna als uni­ver­sos fos­cos i intri­gants d’Occisió o Bar­ce­lona, mapa d’ombres. Cunillé no se n’amaga pas, de la seva devoció pel cinema. I per allò que té un cert aire rònec, antic, però en què han que­dat impreg­nats nostàlgia, record, desig. Aquesta és la pre­tensió d’un text intri­gant, de per­so­nat­ges hermètics. La direc­tora Lur­des Barba manté la distància i el con­trast amb el film amb què dia­loga cons­tant­ment (es pro­jecta pun­tu­al­ment per sobre dels caps dels intèrprets, en els can­vis d’escena).

A l’acció tre­pi­dant del tiro­teig del film, Cunillé hi con­tra­posa uns per­so­nat­ges pràcti­ca­ment estàtics. El que ha de volar com un llamp és l’atenció de l’espec­ta­dor per enten­dre què s’escola entre les pau­ses de Cunillé. Dibuixa un vai­xell amb una situ­ació patètica(un cinema de cel·luloide intuint el seu final, un polític pagat de sí mateix; un tècnic que no suporta la consciència de l’ombra de la cor­rupció; i una dona que es bene­fi­cia de la bon­dat i el silenci del pro­jec­tista). Sorprèn que l’espai sigui tan con­cret, quan els per­so­nat­ges són tot aire, esmu­nye­dis­sos.

A questa pro­posta navega voluntària­ment en la incon­creció, que si per uns pot ser genial perquè et per­met volar, a d’altres els sem­blarà gratuïta perquè li falta cla­var la daga, dis­pa­rar el tret de gràcia. En tot cas, Els sub­or­nats insi­nua, sense haver de recórrer a la farsa, en la bai­xesa humana i es pre­senta des del gust de cons­truir per­so­nat­ges sòlids en un espai/temps ambigu.

Els subornats
Autora: Lluïsa Cunillé
Companyia: La Ruta 40
Directora: Lurdes Barba
Intèrprets: Alberto Díaz, Áurea Márquez, Albert Prat, Sergi Torrecilla
Dissabte 10 d’octubre. Teatre de Salt. Temporada Alta. Tornen al gener a la Sala Beckett


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.