La potència d'una cèl·lula
El fill de Tortell Poltrona estrena un treball poètic de circ dins d'una vela
Té una raó poètica. La codirectora de l'espectacle amb Blai Mateu, Camille Decourtye, està convençuda que totes les persones tenen molta més energia, més projectes, que els que els permet el seu cos. El muntatge es realitza en una vela pensada específicament per a aquest espectacle i que recorda una cèl·lula tallada transversalment. Un acròbata sap fer un salt mortal però no el pot fer valdre com un bé material i, a més, sempre té el dubte de si executarà prou bé el salt. L'acrobàcia és un valor en potència que esdevé metàfora a Le sort du dedans.
El públic entra per un circuit el·líptic amb portes amb sons que provocaran «una cacofonia» inicial. Els espectadors es col·loquen, pràcticament, en els 360 graus de la pista central, tot i que també hi ha una pista externa que envolta l'aforament per on correrà el cavall.
El punt de partida del muntatge poètic són cinc elements: el músic (que fa de director d'orquestra), el seu contrabaix, un home una dona i un cavall. El paper de savi se li atribueix a l'animal domèstic: serà el que marqui la intensitat de la vetllada amb el seu ànim, «la música varia en funció del seu galop», diu el músic Thibaud Soulas. L'espectacle introdueix el públic en un univers poètic en què, com diu Camille, «hem de provar d'entendre'ns completament».
Le sort du dedans es va estrenar a França al maig i ja té garantida una llarga gira per la regió de Migdia-Pirineus. Al costat de la desena de coproductors francesos s'han afegit un parell de catalans, el centre d'arts escèniques de Salt/Girona El Canal i el Mercat de les Flors de Barcelona. Mateu apunta que Catalunya pot estar en un bon moment creatiu perquè s'està despertant l'interès pel circ, com fa anys a França, i encara és un territori verge, mentre que al nord dels Pirineus «està col·lapsat» de grups.
Salvador Sunyer, director de Temporada Alta i d'El Canal, considera que el problema a Catalunya encara és la relació amb el públic que no té el circ com un art de primer nivell. Baro d'Evel proposa actuacions per a totes les edats però ara es recomana l'assistència de canalla a partir de set anys ja que la disposició de la platea impossibilita una sortida imprevista. La sala té un aforament de 250 persones que tenen a tocar acrobàcia i cavall.