cultura

fotografia

La innocència diabòlica

La tècnica de Carles Mercader és impecable

Robert Map­plet­horpe deia que la bellesa i el dia­ble són la mateixa cosa. I aquesta asse­ve­ració és del tot per­ti­nent si par­lem de l'art fotogràfic de Car­les Mer­ca­der (Rubí, 1974), un autor que ager­mana la per­fecció estètica amb motius que s'endin­sen en la per­tor­bació. Al lli­bre Mu, terme japonès que al·ludeix a la idea de res i de buit, un con­cepte essen­cial en el budisme, l'autor fa un pas enda­vant en la seva radi­ca­li­tat expres­siva, sem­pre a la recerca de l'emoció pro­funda i de la imatge que no pot dei­xar-nos indi­fe­rents. En un món en què les regu­la­ri­tats pro­totípiques dels humans esde­ve­nen com més va més dic­ta­to­ri­als, Mer­cadé busca sovint la sin­gu­la­ri­tat, els tipus excèntrics, les nar­ra­ci­ons de gran impacte. El resul­tat, tan­ma­teix, mai no busca el sen­sa­ci­o­na­lisme ni la sen­si­ble­ria sinó que tots els pro­ta­go­nis­tes, fins i tot els que tenen la cica­triu del dolor més pro­fund, tras­puen la seva història amb força i orgull.

Mu, o més aviat  (ja que a la por­tada del lli­bre només apa­reix l'ide­o­grama), mos­tra un equi­li­bri bri­llant entre el mini­ma­lisme i l'èpica, entre la con­tundència i la sen­si­bi­li­tat. Foto­gra­fia hard­core, que va al cen­tre de les coses –aquell que para­do­xal­ment mai no està cen­trat– i que ens inter­pel·la. Amb les seves imat­ges extre­mes Mer­ca­der ens recorda que l'art va més enllà del llen­guatge habi­tual jus­ta­ment per vul­ne­rar les últi­mes fron­te­res de la con­su­e­tud i esta­blir una nova manera de dir, en aquest cas a través de la càmera, tal­ment les mira­des petri­fi­ca­des de Wal­ter Ben­ja­min, en què les imat­ges es fan lle­gi­do­res perquè impli­quen una inter­rupció del temps lineal que fa pos­si­ble un nou pre­sent.

Les imat­ges del lli­bre s'han fet a Cata­lu­nya, però també a Tòquio, Pequín, Madrid i Tànger. L'autor en té prou amb un ros­tre, amb un braç, amb una habi­tació buida o una víscera. En la foto­gra­fia de Mer­ca­der tot remet a l'ésser humà, i fins i tot quan ens pre­senta un espai buit apa­rei­xen les tra­ces d'algú, el backs­tage d'un viure que se situa fora de la lla­mi­na­dura llançada a l'espec­ta­dor. I hi ha, també, el sexe. Perquè Mer­ca­der és l'artífex d'unes esce­nes que es pre­sen­ten amb la innocència d'un infant i s'ela­bo­ren amb la per­fecció erotòmana d'un sàtir, lluny de l'adot­ze­na­ment por­nogràfic, sem­pre amb l'objec­tiu d'impac­tar-nos i de recor­dar-nos que el sexe –que es pre­senta de manera gai­rebé bru­ta­lista– ha d'alli­be­rar i pro­vo­car emo­ci­ons.

La tècnica de Mer­ca­der és impe­ca­ble: un blanc i negre on cada to pre­senta la seva gamma justa, amb mati­sos gai­rebé infi­nits, tot­hora en favor d'aquesta expres­si­vi­tat marca de la casa.

Al nos­tre país la foto­gra­fia –com la poe­sia o l'assaig– és una malalta amb salut de ferro, però en d'altres lati­tuds és molt més apre­ci­ada i mou esde­ve­ni­ments amb força ressò. No s'ha d'obli­dar, en aquest sen­tit, que Mer­ca­der és un artista inter­na­ci­o­nal que ha vist publi­cat el lli­bre per la pres­ti­gi­osa edi­to­rial ale­ma­nya Die­nacht. En el con­text d'inter­na­ci­o­na­lit­zació cal esmen­tar també la feina de Mer­ca­der al cap­da­vant del fes­ti­val La Nuu de Rubí, que ha situat aquesta població metro­po­li­tana en el cor de la cul­tura con­tem­porània.

Mu, així doncs, és la nova con­tri­bució d'aquest artista sin­gu­lar que crea com­po­si­ci­ons impe­ca­bles tot cen­trant-se, de manera intensa, en les històries huma­nes. En un moment en què les imat­ges es bana­lit­zen com més va més, con­ver­tir-les en art és una tasca heroica que Mer­ca­der supera amb la solvència dels artis­tes de debò.

Mu
Carles Mercader Fulquet
Editorial: Dienacht Publishing Leipzig, 2016 Pàgines: 60 Preu: 24 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia