Arts decoratives
Modernisme al terra
El Museu de Badalona acull una mostra itinerant que realça el mosaic hidràulic, vinculat a l'arquitectura entre els anys 1890 i 1930
En la seva estada a la ciutat, l'exposició suma peces de la col·lecció local del museu i de particulars i els mostraris de paviments de tres empreses badalonines que en van fabricar abans de la guerra
Ara que el mosaic hidràulic torna a ser tendència, el Museu de Badalona recorda els orígens d'aquest paviment amb la mostra Catifes de ciment. El món de la rajola hidràulica. Es tracta d'una exposició organitzada conjuntament per la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Sitges i Museus de Sitges que fa més d'un any que volta per diferents museus de la demarcació de Barcelona però que en el cas de Badalona afegeix noves peces per mostrar la implantació d'aquest paviment a la ciutat i recorda les empreses que el van fabricar.
L'objectiu és reivindicar la utilització de la rajola hidràulica, un paviment que va estar estretament vinculat a l'arquitectura catalana entre els anys 1890 i 1930. Algunes de les empreses que es dedicaven a la producció de mosaic hidràulic van gaudir de la col·laboració d'artistes i arquitectes reconeguts arreu del país de l'època modernista, com ara Alexandre de Riquer, Lluís Domènech i Montaner, Josep Puig i Cadafalch, Antoni Maria Gallissà i Rafael Masó.
La mostra permet fer un recorregut pel món d'aquestes rajoles i seguir el seu procés de fabricació, identificar els principals fabricants i la seva tècnica i percebre l'evolució del disseny d'aquestes peces decoratives. A més, el Museu de Badalona hi dedica una secció a mostrar peces de diferents estils que formen part de la col·lecció permanent de l'equipament i d'altres cedides de manera temporal per veïns de la ciutat. Durant el procés de preparació de la mostra, s'han aconseguit recuperar tres catàlegs d'empreses de la ciutat que es dedicaven a la fabricació d'aquest paviment i s'han reproduït les imatges d'alguns dels dissenys que apareixen als mostraris. També s'ha fet una crida als veïns de la ciutat que encara tenen aquests paviments a casa seva perquè enviïn fotos de les seves rajoles. Aquestes imatges es poden veure a l'exposició en un vídeo que mostra una seqüència d'imatges que va incrementant-se a mesura que n'arriben de noves. Dolors Nieto, del departament de conservació i documentació del Museu de Badalona, explica la relació de mosaic hidràulic amb el modernisme i l'auge que va viure a Badalona durant els anys vint i trenta del segle passat: “Va ser un moment de gran creixement de la població, que coincideix amb la implantació d'aquest paviment.” A Badalona no hi havia només grans empreses que el fabriquessin, també es coneixen un bon nombre de tallers que feien produccions a més petita escala. Fins a l'any 1945, Badalona va tenir disset fàbriques de paviment hidràulic.
Higiènic i atractiu
Dolors Nieto fixa la pervivència d'aquest paviment fins a l'arribada de nous tipus de rajoles més barates de produir i que requereixen menys manteniment, tot i que en el seu moment, el paviment hidràulic es considerava molt higiènic perquè era molt fàcil de netejar i tenia èxit per la varietat de colors i dissenys que es podien trobar, des de formes geomètriques fins a decoracions vegetals i florals.
Catifes de ciment. El món de la rajola hidràulica es podrà veure al Museu de Badalona fins al dia 16 d'abril i inclou diverses activitats complementàries. Hi haurà un taller infantil, El mostrari de Can Rajoler, adreçat a nens i nenes de 5 a 10 anys, el dia 1 d'abril a partir de les 17.30 h. També està previst fer una sortida a Manresa per anar a la fàbrica de mosaics Martí el dia 24 de març. Els promotors de l'exposició destaquen que el fet que la rajola hidràulica sigui un objecte pensat per ser trepitjat ha pogut influir perquè no s'hagi estudiat profusament. Actualment nous dissenyadors i arquitectes han revifat aquestes peces constructives i ornamentals de manera que aquesta exposició es presenta com una oportunitat de conèixer el passat d'aquest art, encara present a molts habitatges.