Gerard Feliu
Localitzador d'espais
“Els veïns se sumen”
Li prova, el nom de geolocalitzador, el que troba els espais idonis per a una funció específica?
Em considero més com un productor. Perquè la meva feina és fer realitat els somnis dels artistes. Dins de les feines de producció sí que és cert que em dedico a trobar els espais que les companyies necessiten per a Fira Tàrrega, sovint entrant a llars de famílies.
Fa pocs dies vau fer un primer assaig d'‘Eléctrico28', un espectacle que s'estrenarà a la pròxima edició.
La idea inicial era fer una sèrie d'accions que ja s'imaginava com havien de ser i que fossin pròximes entre elles. Efectivament, la seva peça serà una ruta per diferents espais que es van enllaçant. Per tant, no és un site-especific concret sinó tota una sèrie de site-especific. Això complica molt més la feina de recerca de cases i veïns de Tàrrega. En alguns casos els coneixes i ja hi ha una confiança; en d'altres se n'ha de transmetre, perquè l'acció pot implicar fins i tot que el públic entri a cases particulars. És important que la companyia tingui un marge d'adaptació perquè la recerca sigui favorable.
Han de ser molt respectuosos amb l'espai que els cedeixen, es clar.
Han de vigilar l'espai i també els horaris d'assaigs i d'actuació. Perquè es tracta de conviure amb una família que hi viu i que se li ha d'alterar el mínim el seu dia a dia.
Hi ha algun tipus d'assegurança?
D'entrada, confiem en la paraula de la gent. Si ens diuen que ens deixaran l'espai amb la forma convinguda, no tenim per què dubtar.
I si es trenqués alguna cosa?
No sé de cap cas que s'hagi hagut de reposar res. Si hi hagués algun desperfecte, Fira Tàrrega se'n faria càrrec.
Us demanen algun tipus de compensació? Una mena de lloguer?
Algunes persones ens demanen si trauran alguna compensació. D'entrada, mai no oferim diners, però sí que podem cedir algunes entrades. Sovint, acaben participant en el mateix muntatge d'alguna manera.
Com s'arrenca la conversa freda amb el veí?
Després que la companyia ha exposat la seva demanda comencem la recerca. Primer fem una inspecció exterior i, si els lliga, arriba el moment de picar al timbre i presentar-te. Costa molt que es repeteixin cases particulars. Però la sort és que Tàrrega tampoc no és una ciutat tant gran. A vegades, com va ser el cas de Fugit, dels Kamchatka, l'espectacle ha de començar en un solar. No hi havia timbre on trucar. Ens vam haver d'espavilar per demanar el permís de la propietat. Si el veí no hi és, preguntes als seus veïns com i quan se'l pot localitzar.
Els que cedeixen espais estan satisfets de l'experiència?
En un espectacle, el públic veu només el resultat final. Si deixes un lloc tens l'oportunitat de veure la part interna, com es va creant i transformant la proposta. Els fa disfrutar d'una manera diferent. Molts cops, acaben donant un cop de mà; si fa falta s'ofereixen per moure mobles per fer més accessible el seu pis als futurs espectadors. Els veïns sovint se sumen.
S'estableix una relació amb els artistes.
En general, tothom acaba molt predisposat. Però s'ha d'anar amb molta precaució per poder entrar en una casa. Els artistes els han d'anar coneixent i mirant què podran fer. D'entrada, hi ha una certa desconfiança perquè els ocupes un espai íntim. Cal anar molt a poc a poc, explicar molt bé les coses. I sí, al final, molts veïns demanen que facin més coses.
Això només és possible a Tàrrega? Deu ser molt més difícil fer-ho en una gran capital com Barcelona, no?
Tenim la sort que la fira és molt coneguda. Per això qualsevol ciutadà s'hi pot sentir identificat. Quan truques i els demanes ajuda, no ets un estrany del tot; ja saps de què parles. En una altra ciutat, si no sap de quin festival es parla ni què comporta cedir un espai, deu ser més complex.
Triar un espai no deixa de ser una part creativa, una aposta definitiva per la peça, no?
Busques totes les alternatives possibles i és gratificant veure que la proposta agrada a la companyia. Però és que, a més, els espectacles que són itinerants no han de perjudicar les altres actuacions de carrer o s'ha de preveure la possible contaminació acústica si hi ha una actuació en una plaça propera... També sabem que aquests espais generalment impliquen un aforament limitat, sobretot si és lluny i s'ha de desplaçar el públic en autobusos. I cal sumar els desplaçaments en l'actuació de l'espectacle.