festival de dansa
El 35è Ésdansa aposta per donar impuls a la creació
El festival de dansa de les Preses introdueix El Laboratori, un espai d’experimentació amb el coreògraf Cesc Gelabert de convidat
L’oferta formativa s’amplia amb tallers destinats als joves
“L’Ésdansa es conjuga en present d’indicatiu.” El lema que el director del festival de les Preses, Jordi Fosas, pregona a cada nova edició ha servit per reivindicar la dansa tradicional com una manifestació viva i per apartar-la del tòpic residual al qual havia estat confinada durant dècades, però després de trenta-cinc edicions, el festival està en condicions de fer un pas més i atrevir-se amb les conjugacions de futur. Si fa cinc anys va potenciar les propostes formatives, amb la introducció de tallers per a adults impartides per les mateixes companyies convidades, en la nova convocatòria, que coincideix amb el seu 35è aniversari, l’Ésdansa s’ha compromès a apostar per la creació i la innovació, per tal d’explorar les possibilitats de la tradició popular en l’enriquiment de la dansa contemporània i, a la inversa, per renovar els seus recursos expressius en contacte amb noves pràctiques coreogràfiques. Aquesta via, que ja es va temptejar en l’edició passada, s’impulsa de ple aquest any amb un espai específic per a l’experimentació: El Laboratori. Per estrenar-lo, comptaran amb un convidat d’excepció, el coreògraf Cesc Gelabert, que també impartirà tallers i xerrades i actuarà a la plaça major de les Preses amb l’espectacle Solos.
“El repte d’aquest any era trobar un projecte que expliqués el procés creatiu i que, alhora, fos capaç d’aportar eines per afavorir-lo”, explicava Jordi Fosas en la presentació de la programació del festival, que va començar ahir amb un espectacle de balls de pagès en homenatge al violinista Pere Blanc de Beget i s’allargarà fins diumenge. erà una setmana intensa, durant la qual es presentaran una desena d’espectacles, amb la presència de sis companyies internacionals i una oferta de tallers amb més de 150 inscrits i 140 hores de formació, dins les quals s’inclouen les dels nous tallers destinats a adolescents i joves d’entre 13 i 18 anys, “una franja fins ara desatesa”, constata Fosas.
Entre les propostes internacionals, els visitants podran aprofundir en les tradicions de Guinea Bissau, l’Iran, Bielorússia, la República de Kabardino-Balkària i Mèxic, la cultura convidada d’aquest any i l’encarregada d’oferir l’esperat espectacle del Clot de l’Infern, al Parc de Pedra Tosca, amb una mostra de les misterioses danses asteques, dijous vinent a la mitjanit. L’espectacle es complementarà amb un itinerari per aquest entorn natural únic redescobert a través de la intervenció del prestigiós equip d’arquitectes RCR. La imbricació amb l’entorn paisatgístic és un altre dels valors que potencia l’Ésdansa aquest any; per exemple, amb el pelegrinatge a l’ermita de Sant Martí del Corb per escoltar els cants i danses del Llibre Vermell de Montserrat. A més, es podran descobrir els nous llenguatges de la jota a través de Miguel Ángel Berna; mostres de dansa catalana de nova creació com Acròstic, de l’Esbart Ciutat Comtal; la simbiosi entre l’expressivitat tradicional i el mestissatge d’influències amb A vore, de Sònia Gómez i Ramon Balagué, o l’encaix inesperat entre el circ i la dansa amb EgurRa, la proposta d’Oriol Escursell que va guanyar el I Premi Delfí Colomé, dotat amb deu mil euros.