Cinema

Cinema

Un gironí anima Disney

Marc Calvelo treballa a la seu londinenca d’ILM i en el seu currículum consta que ha animat per a la pantalla superherois de Marvel, escenes de ‘Star Wars’ i els dinosaures de la nova entrega de ‘Jurassic Park’

La gènesi de tot plegatva ser quan l’any 1993 va veure ‘Jurassic Park’ a la pantalla

Què tenen en comú Hulk, Iron Man, Ant Man, les Tor­tu­gues Ninja i els per­so­nat­ges de Star Wars R2-D2, Snoke i Maz Kanata? Doncs que estan con­ce­buts pel mateix artista, el gironí Marc Cal­velo, que actu­al­ment tre­ba­lla com a lead ani­ma­tor al depar­ta­ment d’ani­mació d’Indus­trial Light and Magic (ILM) a la seu de Lon­dres és un artista de gràfics per ordi­na­dor (el que en el sec­tor es coneix com a CG artist), que té una ful­gu­rant car­rera .

Cinèfil des de ben petit, aquest artista de for­mació clàssica en el camp de les belles arts con­fessa que mai no es va ima­gi­nar que aca­ba­ria abo­cant les seves sen­si­bi­li­tats artísti­ques en imat­ges ani­ma­des en 3D quan va des­co­brir mera­ve­llat tot allò que la tec­no­lo­gia podia fer a la pan­ta­lla amb Juras­sic Park (1993), aque­lla pel·lícula de Ste­ven Spi­el­berg que, als anys noranta, mar­ca­ria un abans i un després en la indústria cine­ma­togràfica. Encara menys que actu­al­ment tre­ba­lla­ria en l’última de les seqüeles d’aquell film, Juras­sic World Fallen King­dom –de J.A. Bayona, actu­al­ment en post­pro­ducció i amb estrena pre­vista per al 2018– o que com­pli­ria el somni de crear alguns dels efec­tes espe­ci­als de la seva esti­mada Star Wars.

Seure tot imi­tant Han Solo en el mític Falcó Mil·lenari al set del rodatge durant la cre­ació dels epi­so­dis VII i VIII d’aquesta nova tri­lo­gia que Dis­ney els ha encar­re­gat de por­tar a terme només és una anècdota per­so­nal per què molts fans dona­rien qual­se­vol cosa.

Modest com pocs, Marc Cal­velo asse­gura sen­tir-se més que afor­tu­nat d’haver arri­bat fins aquí. No sense esforç ni sacri­fi­cis, però insis­teix a remar­car que, de tots aquests anys a l’ofici, i espe­ci­al­ment des que és a ILM, el més gra­ti­fi­cant ha estat poder conèixer i tre­ba­llar amb gent com ara les direc­ti­ves Kath­leen Ken­nedy (pre­si­denta de Lucas­film i pro­duc­tora de la majo­ria de pel·lícules de Ste­ven Spi­el­berg) i Lynwen Bren­nan (direc­tora gene­ral de Lucas­film) i tècnics d’efec­tes espe­ci­als de referència com ara Den­nis Muren (amb una desena de pre­mis Oscar a la seva fil­mo­gra­fia) i John Knoll. I haver cone­gut George Lucas? “És clar que hau­ria estat genial!”, reco­neix. Malau­ra­da­ment, però, quan Cal­velo va esde­ve­nir el pri­mer artista con­trac­tat a la seu lon­di­nenca d’ILM, l’any 2014, ja feia dos anys que Lucas havia venut el seu imperi a Dis­ney.

Del lla­pis a l’ordi­na­dor

Els ini­cis pro­fes­si­o­nals en el sec­tor de Marc Cal­velo Saló (l’Estar­tit, 1975) es remun­ten a finals dels anys noranta, quan, en l’últim curs a l’escola supe­rior de dis­seny i art Llotja de Bar­ce­lona, va deci­dir gas­tar tots els estal­vis com­prant el pri­mer ordi­na­dor i estu­diar, paral·lela­ment, un curs d’ani­mació en 3D. Encara impac­tat per aquells dino­sau­res que el cinema havia fet tan creïbles, es va bus­car molt la vida, cer­cant en revis­tes i lli­bres tot allò que encara un inci­pi­ent inter­net no ofe­ria. “De quinze que érem, només vam aca­bar dos el curs –diu Cal­velo–, però d’allà vaig endur-me no només els pri­mers conei­xe­ments, sinó també el meu pri­mer curt: Flor de otoño y el vuelo de los cis­nes .” Un tre­ball gra­vat en VHS que li ser­vi­ria com a carta de pre­sen­tació per tro­bar alguna feina rela­ci­o­nada, en un sec­tor que ales­ho­res tot just començava a expan­dir-se.

El van con­trac­tar de seguida a D’Ocon Films, que, ales­ho­res, entre d’altres, produïa la sèrie d’ani­mació Rovelló,a través de què, durant els dos anys de feina, va apren­dre la base de mol­tes dis­ci­pli­nes rela­ci­o­na­des a l’ani­mació, diu. Un munt d’hores extres per tal d’apren­dre més i un breu pas per la pro­ducció de publi­ci­tat al diari El Punt, només van ser el pre­ludi de nou anys tre­ba­llant fruc­ti­fi­ca­ment com a autònom, fins a l’arri­bada de la “punye­tera crisi”.

El seu salt pro­fes­si­o­nal cal situar-lo l’any 2011, quan Cal­velo tot just havia tas­tat la mel cine­ma­togràfica tre­ba­llant per a Chico i Rita (2011), de Fer­nando Tru­eba i Javier Maris­cal. “Sem­pre havia vol­gut fer cinema i em va agra­dar molt l’experiència! –recorda–. Però ales­ho­res no eren temps de vaques gras­ses i molts dels meus com­panys mar­xa­ven a l’estran­ger a bus­car feina.” A con­tra­cor, però amb el suport ines­ti­ma­ble de la seva família, Cal­velo va deci­dir també mar­xar d’Albons a Lon­dres, no sense tenir clar que li calia era espe­ci­a­lit­zar-se si volia acce­dir al món labo­ral. És així com, d’un dia per l’altre, el van con­trac­tar com a CG artist a l’empresa Prime Focus, inau­gu­rant el depar­ta­ment d’ani­mació i d’efec­tes espe­ci­als per a pel·lícules. En poc temps, va ani­mar digi­tal­ment per­so­nat­ges, esce­nes i seqüències de títols com ara Dredd (2011), Mir­ror Mir­ror (2011), Total recall (2012), Byzan­tium (2012), White House down (2013) i Her­cu­les (2014), entre d’altres.

Un any sol a la capi­tal anglesa i tres més ja amb la família ins­tal·lada a la capi­tal anglesa pre­sa­gi­a­ven que les coses ani­rien molt millor. Com així va ser quan el seu cap a Prime Focus, Mic­hael Eames, que havia tre­ba­llat a Juras­sic Park –nova­ment, els dino­sau­res d’Spi­el­berg en la seva vida– se’l va endur per obrir la seu d’ILM Lon­dres. “Va ser una pas­sada”, explica Cal­velo, que recorda com si fos avui el seu pri­mer rodatge: uns tests d’efec­tes espe­ci­als per a un pro­jecte que final­ment no va tirar enda­vant, a Pinewood Stu­dios amb Andy Serkis, l’actor espe­ci­a­lit­zat a dei­xar-se digi­ta­lit­zar per con­ver­tir per­so­nat­ges de carn i ossos en ani­mats. Després d’aquesta “ino­bli­da­ble experiència”, només de començar ja es va encar­re­gar de l’ani­mació de dos dels per­so­nat­ges més popu­lars de Mar­vel: Hulk i Iron Man, pro­ta­go­nis­tes de Los Ven­ga­do­res 2 (2014). I, a con­ti­nu­ació, d’uns altres dos super­he­rois, Ant Man i el Falcó per al film Ant-Man (2015).

Evo­lució tec­nològica

Lluny d’aquells temps en què Walt Dis­ney con­ver­tia en autèntics zoològics els estu­dis d’ani­mació perquè els artis­tes pogues­sin fixar-se en els movi­ments dels ani­mals, actu­al­ment, com explica Marc Cal­velo, es reme­ten a You­tube o, fins i tot, com con­fessa, es gra­ven “en mòbil” entre ells “per esce­ni­fi­car movi­ments i acció”. Això sí, la feina és molt “fer i des­fer”, depe­nent de les deci­si­ons dels pro­duc­tors a mesura que avança el rodatge. “Pre­val el sis­tema de pro­ducció més que no pas l’artístic, però així és com fun­ci­ona la indústria actu­al­ment”, diu. “És dur. A vega­des, rodes fins a sis vega­des durant un any i només apa­reix al metratge la feina dels últims tres mesos”, subrat­lla. Tan­ma­teix, després de com­plir el seu somni de tre­ba­llar a la saga Star Wars, no creu adi­ent quei­xar-se.

D’aquesta, s’ha encar­re­gat con­cre­ta­ment d’ani­mar R2-D2, Maz Katana –el per­so­natge que encar­nava Lupita Ndongo– i el líder suprem Snoke. Del nou epi­sodi, el número VIII de la saga (The last Jedi), pen­dent d’estre­nar-se aquesta tar­dor, no pot avançar res més que no sigui que li ha agra­dat més que l’epi­sodi ante­rior –“els per­so­nat­ges estan més desen­vo­lu­pats”– i que ha estat un plaer haver tre­ba­llat a les ordres de Rian John­son, un direc­tor que qua­li­fica d’“humil” i “el millor” amb qui ha tre­ba­llat mai. Parau­les impor­tants.

I el futur què li pre­para a aquest gironí? Per ara, com diu, no li falta feina. Amb un depar­ta­ment que ha cres­cut de 3 a unes 400 per­so­nes apro­xi­ma­da­ment, avança que tre­ba­llen amb 7 o 8 pro­jec­tes a la vegada. Ara ja té més res­pon­sa­bi­li­tat com a lead ani­ma­tor d’un dels depar­ta­ments d’ani­mació i té ganes de veure pro­jec­tats, és clar, els dino­sau­res que ha con­ce­but, en aquest cas ima­gi­nats pel també català J.A. Bayona. Només han pas­sat 23 anys des dels pri­mers que Spi­el­berg va res­sus­ci­tar a la pan­ta­lla.

Quasi res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.