Teatre

teatre

De l’ètica a l’estètica

Uns vuitanta programadors de tretze països assistiran de dijous a diumenge a una concentració de creació contemporània dins del Temporada Alta

Roger Bernat reprèn el ‘«No se registran conversaciones de interés»’ després de l’atemptat terrorista a Barcelona del 17 d’agost passat

Una desena de pro­pos­tes de cre­ació con­tem­porània s’inte­gren al cap de set­mana de pro­gra­ma­dors d’aquesta edició del Tem­po­rada Alta. S’alter­nen les pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals (Romeo Cas­te­llucci, Chris­ti­ane Jatahy i Rocío Molina), tres copro­duc­ci­ons del fes­ti­val (Pep Ramis, de Mal Pelo; Roger Ber­nat, amb No se regis­tran con­ver­sa­ci­o­nes de interés, i Lali Ayguadé) i altres tre­balls que poden acon­se­guir una bona recepció dels prop de 80 pro­gra­ma­dors de 13 països dife­rents. Un deno­mi­na­dor comú és abor­dar l’ètica des d’una estètica pròpia. Cons­truir un estri tea­tral, des del docu­ment o la ficció, que per­meti reva­lo­rar el posi­ci­o­na­ment de l’indi­vidu al món.

The moun­tain, the truth and the Para­dise sig­ni­fica el retorn de Ramis al solo. Només l’havia abor­dat un cop, el 1994, arran de la mort del seu pare. Ara ha dema­nat a molts com­panys que hi donin punts nous per replan­te­jar-se la seva feina d’intèrpret. És un “tot per a mi” que obliga a tor­nar al punt zero de la cre­ació. Per això es pre­gunta, per exem­ple, per què l’atrau un qua­dre quiet de Cara­vag­gio, (“quant dura la tensió d’una imatge atu­rada?”) però també hi ha des­co­bert un clown amb el tre­ball de Blai Mateu i Cami­lle Decourtye dels Baró d’Evel o amb Pie­tro Stei­ner.

Per la seva banda, Roger Ber­nat pre­senta un tre­ball a par­tir de la trans­cripció de la poli­cia de tres dones que van veure com els marits mar­xa­ven a Síria “a fer-se escla­tar”. El públic pot sen­tir només una de les tres històries. Per la qual cosa és evi­dent que només pot conèixer un terç de la història. Al públic li agrada fer de jutge però “sen­ten­ciarà en fals” perquè tindrà la infor­mació frag­men­tada, acla­reix Ber­nat. L’obra és la mateixa que es va pre­sen­tar al Grec tot i que, després de l’atemp­tat és veu més clar com aque­lles dones també són vícti­mes.

Per últim, IUanME, de Lali Ayguadé, manté l’equip de Kokoro (2015) i insis­teix en la trans­for­mació. Si el de fa dos anys par­lava de l’ànima (ben dife­rent segons cada cul­tura), ara afronta el fune­ral, i com una per­sona es pre­o­cupa pel que puguin pen­sar els altres d’ella.

Pel que fa a espec­ta­cles, al Tem­po­rada Alta hi ha Guer­ri­lla, d’El Conde de Tor­re­fiel, un tre­ball que s’ha pogut veure en dife­rents working in pro­gress a l’Antic Tea­tre i al TNT 2015 però que ara arriba com­pacte, i estre­nat fa un any i mig a Brus­sel·les. Cada pro­ducció demana un equip d’inves­ti­gació sobre les referències de la guerra en aque­lla comu­ni­tat (a través dels avis o pel fet que ells en són vícti­mes com a refu­gi­ats, per exem­ple). El Conde..., de fet, ha estat un dels grups que han tin­gut més bona rebuda entre els pro­gra­ma­dors en edi­ci­ons ante­ri­ors per la seva radi­ca­li­tat en la posada en escena. Unes 80 per­so­nes anònimes (poden tenir conei­xe­ments artístics o no) inter­vin­dran en la funció doble al Tem­po­rada Alta.

La com­pa­nyia Atres­ban­des pre­sen­tarà All in, una peça també rodona després de prop de dos anys d’inves­ti­gació. Ells han fet un camí a la inversa: de l’estètica han arri­bat a l’ètica: des­co­brir la tesi d’una peça en la qual tran­sita l’actor Mel­cior Casals en clau de pro­ta­go­nista. També es recu­pera Fang , de Quim Giron, una peça que s’ha pogut veure pun­tu­al­ment a La Pedrera i al TNT. En espera que Angélica Lid­dell vul­gui tor­nar actuar al Tem­po­rada Alta (fa uns anys va deci­dir que no tor­na­ria a cap esce­nari espa­nyol), el fes­ti­val pro­grama el film Angélica (una tra­ge­dia) de Manuel Fernández Valdés.

LA XIFRA

0
euros
ha destinat Acción Cultural Española. Fins ara facilitava desplaçaments i allotjaments de programadors.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia