cultura

Cultura

L’origen de la Bruixa Avorrida

Roser Capdevila publica una autobiografia il·lustrada per a adults en què podem trobar alguns dels personatges de ficció que han sortit als seus contes

Quan va tenir cura de la mare malalta li van aparèixer els records de postguerra
Les seves filles, les tres bessones, l’han ajudat a fer la selecció dels dibuixos

Al lli­bre La nena que volia dibui­xar. Els meus petits records de post­guerra (Angle Edi­to­rial), de Roser Cap­de­vila (Bar­ce­lona, 1939), hi apa­reix una mes­tra rígida: Doña Pilar Ero­les, que, jun­ta­ment amb la seva ger­mana Laura, diri­gia el col·legi Vir­gen de Mont­ser­rat. Era una escola de les que s’ano­me­na­ven a la post­guerra “uni­ta­rias” i només tenia dos clas­ses: la dels grans i la dels petits. Doña Pilar estava a càrrec de l’aula dels menuts, però la seva temuda presència abas­tava cada racó de l’escola del barri bar­ce­loní d’Horta. El record que va dei­xar a la petita Roser va ins­pi­rar-li la bruixa que apa­reix en les aven­tu­res de Les tres bes­so­nes, l’obra que ha donat la gran dimensió que té la nar­ra­dora gràfica.

Al lli­bre, cada cop que apa­reix Doña Pilar la podem reconèixer com la Bruixa Avor­rida. És un dels molts comp­tes pen­dents amb el pas­sat que ha pogut resol­dre Cap­de­vila amb el lli­bre.

La nena que volia dibui­xar és un lli­bre d’adults que neix d’una tem­pesta de sen­ti­ments que es va pro­duir a l’ànima de Roser Cap­de­vila quan va tor­nar a la casa fami­liar d’Horta, on va néixer, per cui­dar la mare, que es tro­bava molt malalta. “Pas­sava mol­tes hores i a més se’m van remoure tots els sen­ti­ments i em van sor­tir els records. A mesura que em recor­dava d’un fet el dibui­xava.” A la pena de la mare, se li va afe­gir la mort d’una ger­mana.

Cap­de­vila uti­lit­zava una lli­breta gran i tant podia fer els dibui­xos ver­ti­cals com apaïsats. Això ha obli­gat a fer-ne una tria i a con­ver­tir l’obra en un lli­bre amb text i il·lus­tra­ci­ons en la línia de molts tre­balls de la moderna novel·la gràfica. “M’han aju­dat molt les meves filles; una d’elles, l’Anna, és dis­se­nya­dora gràfica i ha orde­nat els dibui­xos, ho ha polit i fins i tot ha creat una tipo­gra­fia amb la meva lle­tra”, explica l’autora, que ha patit en els dar­rers anys uns pro­ble­mes que han afec­tat la seva visió. El procés d’ela­bo­ració dels dibui­xos va del 2002 al 2007. “Però no m’hi vaig dedi­car a temps com­plet”, explica la dibui­xant.

La feina, que no con­si­dera com a tal perquè per a ella el seu tre­ball ha estat com “una afició i un plaer”, la va fer refle­xi­o­nar sobre el període en què tracta el lli­bre: la post­guerra. Però Cap­de­vila amplia aquest període molt més del temps que se li atri­bu­eix: “La post­guerra va de l’any 39 al 69, en què hi va haver un estat d’excepció.” Aques­tes dates coin­ci­dei­xen amb el seu calen­dari per­so­nal, el 39 va néixer i el 69 es va casar.

L’obra per­metrà al lec­tor d’edat fer també un recor­re­gut nostàlgic per molts dels pro­duc­tes i estris caso­lans d’aquest període. Des de com el ves­tit de bany va evo­lu­ci­o­nar fins al topless de la mateixa autora fins a estris com ara la nevera de gel, la lava­tiva, remeis com ara l’aigua de Carabaña o del Carme i fins i tot malal­ties com ara els pene­llons que sor­tien a les mans i als peus a causa del fred. El lli­bre és també una mena de relat visual del camí a la moder­ni­tat. De com mal­grat l’immo­bi­lisme del règim la soci­e­tat va can­viar de gus­tos, i els avenços tec­nològics també obrien noves pers­pec­ti­ves de lli­ber­tat. I així veiem la família al vol­tant de la ràdio, més tard enfront del tele­vi­sor. L’entrada de la música del rock-and-roll i de com un pri­mi­tiu Bis­cu­ter –abans de l’esclat del rei dels cot­xes uti­li­ta­ris de tots els temps: el 600– per­me­tria a les famílies anar a fora i tren­car l’eterna rutina dels diu­men­ges d’anar a missa, com­prar el tor­te­llet i cap a casa.

També hi ha pas­sat­ges total­ment per­so­nals, com ara el viatge que va fer a Suïssa, país que li evo­cava els relats de Heidi, però on final­ment va aca­bar fent de “chacha española”. Amb tot, aque­lla llarga estada d’una noia que era poc més que una ado­les­cent li va can­viar la visió del món perquè venia d’una ferotge dic­ta­dura i d’una pro­funda reli­gi­o­si­tat que en el cas de l’escola tenia un mar­cat caire repres­sor i ranci. “Gine­bra em va anar molt bé per pen­sar per mi mateixa. Em vaig ado­nar que el cer­vell era meu i va ser el pri­mer pas per a la meva lli­ber­tat.”

El lli­bre ofe­reix un afe­gitó que con­necta amb edi­ci­ons inter­na­ci­o­nals en què el còmic es desen­vo­lupa en un paper en for­mat d’acordió. En aquest cas, es tracta d’un qua­der­net inde­pen­dent que mos­tra, en una llarga vinyeta de 170 centímetres, la pro­cessó de Cor­pus a l’Horta dels anys cin­quanta. “Com que en aque­lla època pas­sa­ven poques coses, la pro­cessó de Cor­pus era tot un espec­ta­cle, venia tot­hom a veure-la. Nosal­tres la veiem des del balcó. Tots els bal­cons s’omplen de gent”, explica la cre­a­dora de Les tres bes­so­nes.

De gira

Roser Cap­de­vila està molt il·lusi­o­nada de pre­sen­tar el lli­bre per tot Cata­lu­nya: “Em plau molt estar en con­tacte amb la gent d’arreu.” Així, de moment, explica que l’edi­to­rial ja té orga­nit­za­des pre­sen­ta­ci­ons a Flix, Girona, Móra d’Ebre, Reus, Man­resa, i Bar­ce­lona, on en farà dues. Una de les quals al Foment Hor­tenc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia