«Garbo» enamora els Goya

La pel·lícula «Ágora» copa les distincions tècniques i «Celda 211» destaca en els mèrits d'interpretació

Mar Coll no va obli­dar agrair el suport de l'actor Edu­ard Fernández abans i després del rodatge, i també l'amor al risc del pro­duc­tor Sergi Casa­mit­jana, així com el suport de Tele­visió de Cata­lu­nya, copro­duc­tora del film. També va insi­nuar a Nau­sica Bonnín que si no gua­nyava el Goya d'actriu reve­lació se'l par­ti­rien com a bones col·legues debu­tants a la gran pan­ta­lla. Mar Coll va reco­llir el Goya amb el suport de qua­tre direc­to­res. La direcció feme­nina en el cinema creix. La direc­tora es va pre­sen­tar valenta amb molt poca car­rera al dar­rere gràcies al suport de l'Escola Supe­rior de Cinema i Audi­o­vi­su­als de Cata­lu­nya (Escac). Tres dies amb la família ha cap­ti­vat, real­ment, per la sim­pli­ci­tat i la duresa.

Sense publi­ci­tat. La pri­mera gala dels pre­mis Goya retransmès en directe i sense talls va tenir l'humor des­men­jat d'Andreu Bue­na­fu­ente. Va acla­rir que ell podia pre­sen­tar la gala pre­ci­sa­ment aquell dia perquè no tenia cap com­promís la nit de Sant Valentí. Marca de la casa. Pocoyo va ser el pre­sen­ta­dor triat pels inter­nau­tes i va acon­se­guir fer fora Bue­na­fu­ente per pre­miar la pel·lícula d'ani­mació (Pla­net 51). Més sor­pre­nent és la comp­ta­ble Maria Isa­bel Felipa, de Mollet del Vallès, que va gua­nyar el premi a la gent de car­rer per entre­gar el Goya al docu­men­tal.

Xavi Giménez, direc­tor de foto­gra­fia de la pel·lícula Ágora, va acon­se­guir la seva pri­mera esta­tu­eta. La pel·lícula més ambi­ci­osa d'Amenábar es va endur l'estol dels Goya més tècnics. Celda 211 va demos­trar que la ins­pi­ració que tant han pre­miat els espec­ta­dors a la gran pan­ta­lla és la inter­pre­tació.

El pre­si­dent de l'Acadèmia de Cinema Espa­nyol, Álex de la Igle­sia, va fer un dis­curs entu­si­asta. Va reco­ma­nar ser humils als cine­as­tes i agraïts al públic de l'Estat espa­nyol que ha anat a veure cinema esta­tal, una ocu­pació que ha millo­rat després d'anys d'anar per­dent espec­ta­dors. El 2009 ha estat un dels millors anys, segons el pre­si­dent. De la Igle­sia va dema­nar que s'enfortís més la indústria per fer el cinema més ambiciós i més íntim. I que es valori la difi­cul­tat de mol­tes famílies per superar la pri­mera set­mana d'exhi­bició a les car­te­lle­res.

Emoció per Mer­cero

La gala va tenir emoció. Com ara el moment en què els fills d'Anto­nio Mer­cero van rebre el Goya d'honor al seu pare. Ell era a casa, amb la seva dona, malalt d'Alz­hei­mer, una malal­tia que ja va trac­tar en el dar­rer film, quan encara no li havien diagnos­ti­cat la malal­tia. Segons els fills, el desig del pare és morir amb la família veient Can­tant sota la pluja –«una de les sorts de l'Alz­hei­mer és que pots veure una pel·lícula 500 cops com si fos el pri­mer cop»–. Mer­cero va agrair el Goya amb un vídeo molt aplau­dit.

EL PALMARÈS

Goya a la pel·lícula
Celda 211
Goya a la direcció
Daniel Monzón, per Celda 211
Goya a l'actor
Luiss Tosar, per Celda 211
Goya a l'actriu
Lola Dueñas, per Yo, también
Goya a l'actor de repartiment
Raúl Arévalo, per Gordos
Goya a l'actriu de repartiment
Marta Etura, per Celda 211
Goya a la direcció novella
Mar Coll, per Tres dies amb la família
Goya a l'actor revelació
Alberto Ammann, per Celda 211
Goya a l'actriu revelació
Soledad Villamil, El secreto de sus ojos
Goya al guió original
Mateo Gil i Alejandro Amenábar, Ágora
Goya documental
Garbo, el hombre que salvó el mundo, d'Edmond Roch
Goya d'honor
Antonio Mercero
Goya al guió adaptat
D. Monzón i Jorge Garricaechevarría, per Celda 211
Goya a la música original
Alberto Iglesias, per Los abrazos rotos
Goya a la cançó original
Yo, también
Goya a la producció
José Luis Escolar, per Ágora
Goya al maquillatge i perruqueria
Sevell i Stokes-Muntón, Ágora
Goya a la fotografia
Xavi Giménez, per Ágora
Goya a la direcció artística
Guy Hendrix Dyas, per Ágora
Goya al disseny de vestuari
Gabriella Pescucci, Ágora
Goya al muntatge
Mapa Pastor, Celda 211
Goya al so
S. Burmann, J. Fernández i C. Farauolo, Celda 211
Goya als efectes especials
Cris Reynolds y Félix Bergé, Ágora
Goya pel·lícula d'animació
Planet 51
Goya pel·lícula europea
Slumdog Millionaire
Goya pel·lícula hipanoamericana
El secreto de sus ojos
Goya curt de ficció
Dime que yo, de Mateo Gil
Goya curt d'animació
La dama y la muerte, de Javier Recio García
Goya curt documental
Flores de Ruanda, de David Muñoz López


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.