Art

La caseta i l’hortet

La Fundació Masó aborda per primera vegada els models arquitectònics que va adoptar el noucentisme en la construcció de residències privades de la burgesia

L’exposició permet distingir el pastís de nata modernista de la coca de llardons del nou-cents

El gener de 1911, Ramon Ruca­bado, un dels prin­ci­pals adep­tes del nou­cen­tisme orsià, comen­tava exta­siat la publi­cació dels Dolços indrets de Cata­lu­nya, l’àlbum de dibui­xos de Pere Torné Esquius que pre­sen­tava un país de plàcides mai­na­de­res pas­se­jant pel parc i uns inte­ri­ors aus­ters però endreçats, amb l’opor­tuna fines­tra entre­o­berta que donava a l’airet flairós del jardí. En aquell àlbum de ten­dre­ses (tot i que amb un punt sub­til de malícia, com va reve­lar el 2017 l’expo­sició dedi­cada pel MNAC a Torné Esquius) ja hi havia con­tin­gut l’ideal de la casa bur­gesa somi­ada pels nou­cen­tis­tes, que al cap d’una dècada pro­jec­ta­rien el seu propi desig al de les clas­ses mit­ja­nes i tre­ba­lla­do­res per mitjà de con­cur­sos com ara Per la bellesa de la llar humil, de 1923, on podien con­ti­nuar aca­ri­ci­ant la uto­pia d’un pro­le­ta­riat igual d’entu­si­as­mat que ells amb l’adqui­sició d’un bufet de fusta de melis i un pom de flo­re­tes. Si calgués bus­car un dels trets que més bé deli­mi­ten la fron­tera entre l’arqui­tec­tura moder­nista i la nou­cen­tista, pot­ser seria aquest: la pri­mera no va pre­ten­dre ins­tau­rar cap model democràtic, men­tre que la segona va fan­ta­si­e­jar, fins i tot con­tra l’evidència de les bom­bes anar­quis­tes i les vagues obre­res, amb una ciu­ta­da­nia pre­o­cu­pada unànime­ment per la caseta i l’hor­tet. Les par­ti­cu­la­ri­tats d’aques­tes residències pri­va­des, cap d’elles de pro­pi­e­tat humil, són exa­mi­na­des per pri­mera vegada en una expo­sició monogràfica orga­nit­zada per la Fun­dació Rafael Masó i comis­sa­ri­ada per Mercè Vidal, La casa nou­cen­tista: arqui­tec­tura uni­fa­mi­liar a Cata­lu­nya (1913-1932), que es pot visi­tar encara fins al 10 de novem­bre.

El mun­tatge per­met exa­mi­nar a través de foto­gra­fies, plànols, dibui­xos i maque­tes les solu­ci­ons adop­ta­des per una dot­zena dels arqui­tec­tes més repre­sen­ta­tius de l’època, entre ells Masó, però també els ger­mans Puig Gai­ralt, Josep M. Peri­cas, Adolf Flo­rensa, Lluís Bonet Garí o Josep M. Mar­tino, en la cons­trucció o reforma d’una vin­tena de residències i xalets d’esti­ueig repar­tits per tot el ter­ri­tori català, des de Bar­ce­lona a Olot, pas­sant per Sit­ges, s’Agaró, Bla­nes o Vila­drau. Segu­ra­ment en pocs edi­fi­cis com aquests s’apre­cia amb tanta clare­dat la trans­for­mació del pastís de nata moder­nista en la sòbria coca de llar­dons del nou-cents, que beu, embri­dant-les, de fonts arqui­tectòniques afins, però s’incor­pora amb entu­si­asme al pai­ra­lisme, la robus­tesa medi­e­val, la geo­me­tria vie­nesa i la musi­ca­li­tat de l’escola de Glas­gow. Fer ente­ne­dora la sin­gu­la­ri­tat de la reno­vació arqui­tectònica que pro­pugna el nou­cen­tisme era una assig­na­tura pen­dent, cons­tata el direc­tor de la Fun­dació Masó, Jordi Falgàs, que ha des­co­bert una altra vir­tut ines­pe­rada del mun­tatge: la seva uti­li­tat pedagògica, sobre­tot entre els estu­di­ants d’arqui­tec­tura, admi­rats de la pre­cisió i deli­ca­desa d’uns esbos­sos i pro­jec­tes, amo­ro­sa­ment aco­lo­rits amb lla­pis de colors i aqua­rel·la, que ja quasi s’ha era­di­cat de la pro­fessió. Entre les peces que for­men l’expo­sició des­taca el mate­rial docu­men­tal pro­ce­dent de París cedit per la filla de Puig Gai­ralt, o els esbos­sos que Antoni Badri­nas va pre­sen­tar per al con­curs de la llar humil, pro­ce­dents del Museu del Dis­seny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia