Els tresors de Xuclà
Toni Xuclà preestrena divendres vinent al Teatre de Bescanó ‘Shen Nu i altres tresors amagats’, un espectacle musical i visual basat en tres films dels anys 30
Músic de llarga i prolífica trajectòria, Toni Xuclà ha treballat sovint en projectes audiovisuals, però segurament cap tan personal com Shen Nu i altres tresors amagats, un espectacle de música en directe i cinema, basat en tres històries filmades als anys vint i trenta: una xinesa, una catalana i una japonesa. Totes tres tenen en comú la idea del tresor i les diferents interpretacions que se’n poden fer, per interpel·lar a l’espectador i preguntar-li què és per a ell un tresor. Aquest espectacle es preestrenarà el divendres 16 de novembre al Teatre de Bescanó (21 h, 12 i 14 euros), un escenari que Xuclà coneix bé: l’any 2000 hi va gravar en directe el primer disc de Menaix a Truà, el trio que encara comparteix amb Cris Juanico i Juanjo Muñoz (Gossos), que ara no està molt actiu, però “sempre torna”.
“Volia fer alguna cosa que relacionés cinema i música, vinculant diferents històries com ho fan les sèries de televisió, però a partir de pel·lícules diferents. El director de la Filmoteca de Catalunya, Esteve Riambau, em va oferir la màxima col·laboració: vaig estar més d’un any veient pel·lícules, tant a la Filmoteca com a la Casa Àsia, i vaig repassar gairebé tots els films rodats a la Xina i el Japó als anys trenta”, explica Xuclà.
Al final, ha construït aquest espectacle d’una hora i mitja a partir de tres films muts: Shen Nu (Xangai, 1934), la pel·lícula d’animació Sanko i el pop (Japó, 1933) i El més sublim, una història de cobdícia i disputes entre pescadors de la Costa Brava, rodada l’any 1927 en diferents indrets de Blanes, Tossa i Lloret de Mar. A les dues últimes hi ha un mapa i un tresor amagat, i totes tres parlen també de tresors no tan tangibles, però molt més valuosos: “La bondat, l’amor i la protecció de la família.” Shen Nu, la protagonista del film que dona títol a l’espectacle, és una jove prostituta xinesa que té un nen petit i intenta donar-li un futur millor, però no se’n surt de cap manera: al col·legi, els pares dels seus companys no volen que estiguin al costat del fill d’una prostituta. És una història “amb fort contingut social” i molt vigent. De fet, l’espectacle s’estrenarà al Teatre Principal de Sabadell el 25 de novembre, dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones.
En la part musical, Toni Xuclà (guitarra elèctrica) comparteix aquest projecte amb la cantant Eva Kaué, del duet Kaué i Ricka; Ravid Goldschmidt, intèrpret de hang, instrument de percussió que va sumar amb la veu de Sílvia Pérez Cruz en el disc Llama, i Oriol Aymat (Blaumut) que aporta el violoncel i el violoncel electrònic. A part de la música composta per Toni Xuclà –que ha musicat versos de les poetes xineses Li Qingzhao (1084-1155) i Qiu Jin (1875-1907)–, a l’espectacle també sona el Stabat Mater de Pergolesi i una peça de la glosadora mallorquina Maribel Servera.