Còmic

El còmic va créixer

Apareix una biografia il·lustrada de Josep Toutain, l’editor que va acompanyar autors i lectors en el camí de la descoberta del còmic com a art complert

De la mà de l’editor, molts autors van passar del treball d’encàrrec a la creació d’autor

L’edi­tor Josep Tou­tain (Bar­ce­lona, 1932-1997) va ser un per­so­natge con­tro­ver­tit, però les crítiques que li van caure van ser poste­ri­ors a les seves llo­an­ces, perquè, abans que res, i això tot el món de la his­to­ri­eta li ho reco­neix, va ser l’edi­tor que va trans­por­tar a un grau més alt de madu­resa tant el lec­tor com els cre­a­dors gràcies, bàsica­ment, a obrir por­tes a l’estran­ger, en una època en què tot l’Estat, inclosa Cata­lu­nya, feia olor de res­clo­sit i calia obrir fines­tres per ven­ti­lar l’aire ranci de l’ambi­ent. En aquest cas, el de la his­to­ri­eta.

Un lli­bre fa un repàs a la tra­jectòria de Tou­tain, que és com par­lar de l’esclat del que es va ano­me­nar còmic adult, ante­sala de l’actual novel·la gràfica: Tou­tain. Un edi­tor ade­lan­tado a su tiempo (Tri­lita Edi­ci­o­nes), de què és autor Aitor Mar­cet (Saba­dell, 1980), que ha fet una gran tasca de con­tex­tu­a­lit­zació de tota la tra­jectòria de Tou­tain.

Tou­tain es va for­mar com a dibui­xant, amb sèries com ara Syl­via Millo­nes. No va ser per la manca de talent, sinó per un espe­rit empre­ne­dor que Tou­tain va anar a París i, després, a Lon­dres per obrir nous mer­cats. Es va tro­bar que els edi­tors britànics tenien no només feina per a ell, sinó per a molts més. Valo­ra­ven molt l’art dels autors que pro­ce­dien de l’Estat. Tou­tain, als anys sei­xanta, va esde­ve­nir agent i va crear Selec­ci­o­nes Ilus­tra­das, on van anar a parar joves de gran talent com ara Car­los Giménez, Fer­nando Fernández, Luis Gar­cia, Josep Maria Beà, Miquel Fus­ter i molts d’altres que rebien un guió traduït d’històries de gènere, entre què des­ta­cava el romàntic. Milers de pàgines van ser dibui­xa­des per a les revis­tes ado­les­cents de tota Europa, paga­des a un bon preu. Era l’època en què la pes­seta estava baixa amb relació a la lliura i Tou­tain va fer gua­nyar molt diners als dibui­xants que tre­ba­lla­ven des de casa o des dels estu­dis, la vida dels quals i les mali­fe­tes que es feien els uns als altres va reflec­tir Car­los Giménez a Los pro­fe­si­o­na­les. Amb el temps, el retret que li van fer a Tou­tain era que si ells, els dibui­xants, havien gua­nyat diners, ell encara n’havia fets molt més. Però per tots els qui va tre­ba­llar-hi, amb el que de bo i de dolent tenia, Tou­tain va ser una figura pater­nal. Un cop desen­vo­lu­pada la seva agència artística, Tou­tain va sal­tar a l’edició de la his­to­ri­eta de cre­ació, i en aquest salt el van acom­pa­nyar també els autors que van crear els seus pro­pis per­so­nat­ges. Amb la fun­dació de Tou­tain Edi­tor, que va treure capçale­res com ara 1984, revo­lu­ci­o­na­ria el còmic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia