Còmic

JUSTE DE NIN

DIBUIXANT DE CÒMICS

“He signat amb Hollywood per adaptar ‘Garbo’ al cinema”

Personatge del món de la moda, però també ninotaire. Ha signat amb el fill de Walter Matthau per portar al cinema ‘Garbo’, el còmic en què parla de l’espia català que va enganyar els nazis

Sem­bla que Hollywood l’ha cri­dat. Com ha estat això?
Estava pre­sen­tant el meu lli­bre sobre Nin a Girona i una peri­o­dista em va dir si sabia que en aquells moments al Palau de la Gene­ra­li­tat el pre­si­dent Puig­de­mont aca­bava de rega­lar aquell mateix lli­bre al líder de Pode­mos, Pablo Igle­sias, amb qui s’entre­vis­tava. Hores més tard vaig tenir una tru­cada de Puig­de­mont dema­nant-me dis­cul­pes per haver-ho fet sense permís meu.
I vostè, encan­tat de la vida?
Sí, i tant! Em va pro­duir goig i publi­ci­tat, però el que vull dir és que això em va por­tar que Pablo Igle­sias demanés el meu telèfon per par­lar del lli­bre un cop lle­git. Va fer-ho, i vam esta­blir relació, cosa que va fer que quan vaig treure el lli­bre sobre Garbo, l’espia català que va enga­nyar Hit­ler, el con­vidés a la pre­sen­tació del còmic a la lli­bre­ria Blan­querna de Madrid. No només em va dir que sí, sinó que, a més, em va dema­nar si podia com­par­tir amb Fer­ran Mas­ca­rell el paper de pre­sen­ta­dor de l’obra. No hi va haver cap incon­ve­ni­ent i així ho va fer.
Però Puig­de­mont i Igle­sias, què tenen a veure amb Hollywood?
Arran de tot això, el còmic va tenir molta difusió. I a Madrid ho va veure molta gent, entre la qual hi havia res­pon­sa­bles de la pro­duc­tora espa­nyola Babi­eca, que de tant en tant s’asso­cien amb una altra pro­duc­tora ame­ri­cana. Van anar a bus­car el lli­bre i els va agra­dar. Ales­ho­res van con­tac­tar amb els ame­ri­cans per ofe­rir-los la pos­si­bi­li­tat de fer-ne una adap­tació. El pro­pi­e­tari de la pro­duc­tora dels Estats Units és el fill del gran actor Wal­ter Matt­hau, Char­les Matt­hau. El Char­les li ve del seu padrí, un altre Char­les, Char­les Cha­plin. La repre­sen­tant de Babi­eca em va dir que els havia agra­dat molt el plan­te­ja­ment de la història de l’espia Joan Pujol perquè ho havia fet d’una manera molt cine­ma­togràfica. Van fer tra­duir la novel·la gràfica i la van fer arri­bar a Matt­hau.
I què va pas­sar?
Que un dia estava asse­gut al meu des­patx i em va sonar el telèfon: “Hello, I am Char­lie, the son of Wal­ter Mat­hau”, i em va pro­po­sar una tro­bada a Bar­ce­lona. Al cap d’unes set­ma­nes ens trobàvem men­jant a la Bodega Sepúlveda, i em va ofe­rir un con­tracte bila­te­ral per cedir-li els drets per fer una pel·lícula?
I va sig­nar?
Està sig­nat i cobrat. Si més no, el període de vigència en què ells podran dis­po­sar dels drets.
Li va dema­nar res de com veia vostè el per­so­natge?
Li vaig dir que el veia invi­si­ble. “Sorry?”, em va res­pon­dre. “Sí, invi­si­ble”, li vaig repe­tir. Pujol va ser un anti­he­roi. Venia d’una família molt catòlica i es va pas­sar al bàndol naci­o­nal, però allà va ado­nar-se que els falan­gis­tes eren pit­jors que la FAI. L’humi­li­a­ven en tant que català, i ales­ho­res es plan­teja fer alguna cosa con­tra el fei­xisme. Arriba la Segona Guerra Mun­dial, i el fet que havia estat amb les tro­pes fran­quis­tes li fa fàcil que els nazis accep­tin el seu ofe­ri­ment de fer d’espia. També li vaig dir que, així com ell és invi­si­ble, la dona és forta, mun­dana, és un per­so­natge impor­tant. No li vaig saber dir quina actriu la podria inter­pre­tar, però li vaig insis­tir que hau­ria de tenir una gran per­so­na­li­tat. Totes les que m’encai­xen ja són massa grans. També li vaig fer parar atenció en un altre per­so­natge clau de la història: Tho­mas Har­ris, que en els lli­bres que s’han escrit sobre el tema o en els docu­men­tals que s’han rodat a penes hi han parat atenció.
Qui és Tho­mas Har­ris?
Va ser un espia, fill d’una dona anda­lusa i pare anglès. Era de l’MI5 i va ser el qui real­ment va fer de tutor de Garbo quan es va inven­tar tota la xarxa d’espies fic­ti­cis a tot Angla­terra. Va ser sos­pitós de tre­ba­llar per als ser­veis d’espi­o­nat­ges soviètics, cosa que no va ser certa. Va morir d’un acci­dent de cotxe a Mallorca. Es va sos­pi­tar si real­ment havia estat fortuït. Har­ris era un home atrac­tiu i, per tant, li vaig acon­se­llar que, per al càsting, aquest per­so­natge l’havia d’inter­pre­tar un actor guapo. Al Matt­hau li interes­sava molt la meva opinió de com veia jo els meus per­so­nat­ges, i per això li vaig acon­se­llar donar molta importància a la presència d’aquest per­so­natge, que com­pen­sa­ria en la pel·lícula la invi­si­bi­li­tat de Garbo.
Farà vostè de guio­nista?
No, per a això ja tenen els seus equips. Jo el que faig és apor­tar la història.
Però men­tre espera com es desen­vo­lupa, vostè no para.
El dia 11 de març pre­sen­taré a la Casa del Lli­bre un nou àlbum que publica Tri­lita i que està dedi­cat al Noi del Sucre. L’he triat perquè amb aquest recor­re­gut històric que faig als meus àlbums, des de 1833 fins a l’arri­bada de Tar­ra­de­llas, el que marca la història, del país, de Cata­lu­nya, són dos cor­rents ideològics fona­men­tals que són des­ta­cats per qual­se­vol his­to­ri­a­dor: el cata­la­nisme, tant el burgès com el repu­blicà, i l’anar­co­sin­di­ca­lisme.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia