Còmic

Els ‘escurçons’ prenen el MNAC

El Museu d’Art de Catalunya incorpora el còmic en el seu discurs amb una exposició sobre ‘El Víbora’

Als anys vuitanta la revista ‘underground’ venia 40.000 exemplars mensuals

Aquest ves­pre s’obrirà una de les sales tem­po­rals del Museu Naci­o­nal de Cata­lu­nya (MNAC) amb una expo­sició que repre­sen­tarà un salt con­cep­tual molt gran per al museu i que farà que el còmic con­so­lidi el seu paper com a part del seu dis­curs artístic i, per extensió, com a part de tota la nar­ració cre­a­tiva cata­lana. La mos­tra El Víbora.​Comix con­tra­cul­tu­ral recull la pri­mera etapa d’una publi­cació cre­ada l’any 1979, ara fa qua­ranta anys, que si en aque­lla època tren­cava totes les bar­re­res de cor­recció política i social, a ulls d’ara encara sorprèn més la lli­ber­tat men­tal i gràfica amb què van tre­ba­llar els autors fun­da­ci­o­nals sota la direcció de Josep Maria Beren­guer.

La mos­tra és una col·labo­ració de Bar­ce­lona Comic i el MNAC i ha estat comis­sa­ri­ada per l’espe­ci­a­lista Toni Gui­ral, que ha tin­gut el suport en la seva tasca d’un dels con­ser­va­dors del museu, Àlex Mitrani.

Tot i que es tracta d’una expo­sició de for­mat mitjà, la mos­tra abraça dife­rents angles de visió per acon­se­guir el didac­tisme de fer veure que aquells autors dels pri­mers víbores van ser autèntics artis­tes i bevien tant de la tra­dició de la his­to­ri­eta com de les tendències de l’art con­tem­po­rani. Aquesta mirada va fer que molts d’ells desen­vo­lu­pes­sin vari­a­des car­re­res cre­a­ti­ves. A tall d’exem­ple, Mon­te­sol es va dedi­car a la pin­tura i Maris­cal, al món del dis­seny. Una de les peces que ve a repre­sen­tar aquest con­cepte és una qua­dre de gran for­mat de Roger Subi­rachs, fill de l’escul­tor Josep Maria Subi­rachs, que dona començament al recor­re­gut i que con­ti­nua amb les pro­ves de les cober­tes del pri­mer número que va dibui­xar Naza­rio i en les que es pot com­pro­var que en un prin­cipi la revista havia d’ano­me­nar-se GOMA-3, en un moment àlgid d’ETA i de l’uti­lit­zació de l’explo­siu Goma-2 en els atemp­tats. Sem­bla que hi va haver qui va des­a­con­se­llar a Beren­guer que triés aquesta capçalera. El gra­fisme del títol defi­ni­tiu va ser obra del dis­se­nya­dor Ame­rica Sánchez.

La mos­tra con­ti­nua amb una selecció de por­ta­des d’aquesta pri­mera etapa en què s’ha pro­cu­rat reflec­tir el ves­sant de cre­a­dors de por­ta­des dels autors que inter­ve­nen a la mos­tra amb obra ori­gi­nal, que, a banda dels esmen­tats, són Max, Gallardo, Tor­nas­sol, Onliyú, Medi­a­vi­lla, Martí, Jaime Martín, Car­ra­talà, Cee­sepe, Pàmies, Calonge i Pons. Un món molt mas­culí que a diferència d’ara no tenia el pro­ta­go­nis­mede les dones, lle­vat del de Marta, Isa Feu i Laura, que van ser unes autènti­ques cap­da­van­te­res en el còmic d’avant­guarda que repre­sen­tava El Víbora.

La ini­ci­a­tiva d’El Víbora va sor­tir de les tro­ba­des com a veïns de la Flo­resta de l’edi­tor Josep Tou­tain i Beren­guer, que en un prin­cipi tenia una idea dife­rent de publi­cació. Volia una revista amb més text i més debat, però Tou­tain, que era al cim de la seva car­rera tri­om­fant amb la seva agència d’autors i amb la publi­cació de còmic ciència-ficció 1984, el va convèncer. I durant molt de temps El Víbora va ven­dre 40.000 exem­plars men­su­als. De la seva època va ser la que més va durar al mer­cat, això sí, fent con­ces­si­ons a l’ero­tisme en l’última època.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia