Cinema

Accent italià a Sitges

Passat i present del cinema de gènere transalpí s’hi fan presents amb els premis a Pupi Avati i Asia Argento i la pel·lícula ‘The nest’

“Si he pogut explicar 45 històries és perquè ens han educat en la por”, va dir Avati

“A Sit­ges han creat real­ment les con­di­ci­ons d’una mena de Dis­ney­land de l’hor­ror”, va dir el direc­tor Pupi Avati, ahir al mig­dia en el Fes­ti­val de Sit­ges, que l’ha dis­tin­git amb el premi Nos­fe­ratu per la seva tra­jectòria, que inclou títols clau del cinema fantàstic com ara Con­trato de san­gre (1976) o L’Arcano incan­ta­tore (1996). “Fran­ca­ment, estic molt emo­ci­o­nat, també perquè abans he pres tres gots de vi i he men­jat un per­nil magnífic”, va con­fes­sar, amb humor, davant l’audi­tori del Melià Sit­ges gai­rebé ple, i hi va afe­gir un comen­tari mas­clista: “Aquí, m’he retro­bat amb el món extra­or­di­nari d’aquest públic, tot­hom ves­tit de negre, els homes amb barba, acom­pa­nyats de dones una mica gras­ses.”

Pupi Avati es va mos­trar, després, més sen­si­ble i poètic: “A Sit­ges, he sen­tit un món fantàstic, un món infan­til mera­vellós. He tor­nat ser nen una altra vegada, he tor­nat als con­tes de la meva infan­tesa, en què la por era l’ele­ment for­ma­tiu de la meva petita cre­a­ti­vi­tat.” I ho va reblar amb un elogi de la por: “Si he pogut expli­car les 45 pri­me­res històries de les 250 que vull expli­car abans de morir, és perquè ens han edu­cat en la por. No l’estal­vieu als nens: espan­teu-los.”

Nou fantàstic italià

Pupi Avati és repre­sen­tant de la rica tra­dició del cinema fantàstic italià, a què, aquest any, Sit­ges dedica el cicle Apo­calypse domani –que recu­pe­rarà títols clau de l’exploi­ta­tion ita­li­ana de finals dels setanta i dels vui­tanta–, i va rebre el premi just abans de la pre­sen­tació d’un bon exem­ple del nou cinema de gènere que, segons des­taca el mateix fes­ti­val, està sor­gint a Itàlia. The nest, obra de Roberto de Feo, apunta coses interes­sants en l’atmos­fera gòtica, sump­tu­osa i opres­siva d’un cas­tell on un nen paralític rep una edu­cació rígida. L’arri­bada d’una ado­les­cent de la seva edat alte­rarà les ruti­nes i les nor­mes estric­tes que regei­xen la família i els tre­ba­lla­dors de la mansió.

Més cinema que vida

L’altre premi d’ahir que se’n va a cap a Itàlia va ser el Méliès per a l’actriu, direc­tora i guio­nista Asia Argento, filla de Dario Argento. “Fa 35 anys que tre­ba­llo. He tin­gut més cinema que vida”, va afir­mar en una dis­tesa tro­bada amb premsa i públic, en què va par­lar de la seva tra­jectòria, la influència del seu pare, la inter­pre­tació, l’ofici de diri­gir... “No penso gaire en la meva car­rera –va afe­gir-hi–. La meva feina és com­pli­cada, amb molts egos. No m’interessa el gla­mur, però és part de la feina. Però aquest premi em fa sen­tir més modesta.”

Una de les seves màximes és que “la per­fecció no exis­teix”. És per això que, quan diri­geix, sovint fa impro­vi­sar els actors: “Pre­fe­reixo la imper­fecció. Només a par­tir dels errors es pot acon­se­guir una cosa nova.” La pro­fessió li ve “de fa sis gene­ra­ci­ons, és genètic”: “Ser filla de Dario Argento m’ha mar­cat, m’ha ense­nyat mol­tes lliçons. Pot­ser la més impor­tant és que sigui jo mateixa.” I fa una reco­ma­nació a qui vul­gui diri­gir: “Si voleu una vida tran­quil·la, no feu cinema. Els direc­tors han d’estar més obses­si­o­nats que la gent nor­mal per expli­car el seu art, i han de ser obs­ti­nats. Si no, més val anar a tre­ba­llar a l’ofi­cina de cor­reus.”El premi al millor guió també s’ha ator­gat ex-aequo a Gusa­nos de seda, d’Agustín Eli­zalde i Car­los Villa­faina (ESCAC), i Cuando acabe el verano, de Marina Espi­nach. Juan Luis Pérez, de l’ESCAC, ha obtin­gut el guardó a la millor música ori­gi­nal per Gusa­nos de seda.Sit­ges va aco­llir ahir al mig­dia la pro­jecció dels 10 tre­balls fina­lis­tes de la 20a edició dels Pre­mis SGAE Nova Auto­ria, pro­vi­nents de 9 uni­ver­si­tats. Un jurat for­mat per Mar Coll, Carla Simón i Alfred Taps­cott ha triat els fina­lis­tes i els gua­nya­dors entre 39 tre­balls audi­o­vi­su­als pre­sen­tats de 17 uni­ver­si­tats i esco­les de cinema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia