Llibres

JOAN CARLES GIRBÉS

Editor

“És el moment d’unir les mans, no de mirar de reüll el del costat”

Girbés forma part de l’equip que va engegar la campanya Llibreries Obertes, i que va tenir molt d’èxit per Sant Jordi

Joan Carles Girbés (Carcaixent, 1974) és periodista i editor. Actualment és director editorial de Som, que inclou les editorials Amsterdam, Ara Llibres i Bernat Metge de clàssics grecs i llatins. I també és director de La Setmana del Llibre en Català, càrrec en què debuta aquest setembre, que promet ser intens.

La cooperativa Som vau crear un fons de títols per vendre des del confinament. Com valora el resultat de la campanya Llibreries Obertes?
És impressionant! Més de 50.000 exemplars venuts en 455 llibreries de proximitat i 1 milió d’euros de liquiditat a les llibreries en el moment en què més ho necessiten. La força de la gent és extraordinària! Calia actuar per defensar el concepte de societat que volem, en què les llibreries de proximitat són essencials. I ara sabem que som molts els qui defensem aquest model. I també que ens enfrontem a grans reticències.
Va ser una feinada que l’última setmana va rebre un impuls molt important d’Òmnium Cultural.
Som una cooperativa, creiem en l’economia social i solidària i portem a l’ADN el treball en xarxa. S’ha obert un període en què la cooperació i la generositat seran clau, perquè hi ha sumes que multipliquen. I necessitarem totes les idees i tot el talent d’un sector eminentment creatiu per sortir-nos-en, i fer-ho reforçats. És el moment d’unir les mans, no de mirar de reüll el del costat. Qui crega que se’n pot sortir sol, s’equivoca.
Per què ho diu, això?
Quan vam llançar el projecte, que no té ànim de lucre i al qual ens dedicàvem intensament una dotzena de persones cada dia, el que més em va sorprendre va ser trobar recels dins el sector, i pals a les rodes indissimulats. Per sort, vam ser capaços de generar moltes altres complicitats, aliances i adhesions: amb l’agència Mortensen, amb Parlem, amb centenars de llibreries adherides… L’entrada d’Òmnium, la principal entitat cultural del país, ha estat determinant per garantir-ne l’èxit final. Un èxit col·lectiu en què tothom en surt beneficiat i que ens indica un camí de futur: agilitat, unió i ambició.
Com a editor, quins llibres us han quedat a mig camí, aquests darrers mesos?
A Amsterdam han quedat pendents de distribució i promoció les noves novel·les d’Albert Pla, Espanya en guerra, i de Jostein Gaarder, La mida justa; i en l’apartat de no-ficció, a Ara Llibres, els últims treballs de dos polítics que no parlen de política: Oriol Junqueras, amb Parlant amb tu d’amor i llibertat, i Laura Borràs, amb El poder transformador de la lectura.
Què en fareu, per reviure’ls?
A tots els efectes, seran novetats de finals de maig o principis de juny, amb les llibreries en marxa. La promoció fins ara ha pivotat al voltant d’estratègies digitals, venda en diferit i xarxes socials. Amb la reobertura de les llibreries començarà de debò la vida física d’aquests llibres, que mantenen intacte el seu atractiu i interès.
Aquesta situació anòmala pot obligar el sector a racionalitzar les publicacions?
El buit que aquest daltabaix generarà en la facturació del primer semestre és difícil de remuntar. Entrem en un període de transformació accelerada del sector editorial en què són previsibles tancaments d’empreses, fusions, aliances i, també i abans de res, la reducció del ritme de publicacions. En aquest sentit, nosaltres estem preparats perquè ja fa tres anys que vam iniciar aquest camí de contenció i desacceleració, que ens ha permès seleccionar més i promoure millor els llibres. I ha donat molt bons resultats: amb un 35% menys de novetats hem duplicat les vendes.
Com valora el Sant Jordi del 23 de juliol?
Hem d’aprofitar qualsevol oportunitat per posar els llibres i la lectura al centre del debat públic. Soc escèptic, però, en la capacitat d’unió del sector del llibre. Alguns vam fer grans esforços per no perdre la batalla de Sant Jordi a mans de multinacionals com ara Amazon, apel·lant a la nostra gent, posant eines digitals a l’abast de tothom per no perdre del tot el dia més important de l’any, pel que fa a la venda de llibres. No tothom ho veia igual. El 23 de juliol tenim una nova oportunitat per cohesionar un sector que necessita aquesta unió per garantir la supervivència.
Durant La Setmana del Llibre en Català, al setembre, la situació estarà normalitzada?
Mínimament, sí; plenament, no. Per això La Setmana té un doble repte en aquesta edició: reinventar-se i continuar sent el motor del llibre en català. No podrem atreure masses de gent ni programar actes multitudinaris, com estava previst, però treballem amb la voluntat de mantenir les dates previstes –del 4 al 13 de setembre– i de servir de catalitzador, de revulsiu de la producció editorial en llengua catalana.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia