Zombis i vampirs de casa
El Festival de Sitges aposta pel cinema fantàstic català i estatal en una edició presencial i en línia que comença avui amb ‘Malnazidos’
“Estem en una situació de ciència-ficció que és més ciència que ficció”, diu Àngel Sala, director del Festival de Sitges, per resumir les condicions en què se celebrarà la 53a edició, que té lloc entre avui i el 18 d’octubre, amb la pandèmia encara ben activa. “Estem molt contents de ser aquí –hi afegeix–. Serà un festival diferent, però serà Sitges, serà fantàstic.”
La inauguració d’aquest vespre anirà a càrrec de la producció catalana Malnazidos, una història de zombis i nazis ambientada durant la Guerra Civil, codirigida per Javier Ruiz Caldera i Alberto del Toro i protagonitzada, entre d’altres, per Miki Esparbé, Aura Garrido i Álvaro Cervantes. Tots ells seran avui a Sitges per presentar aquest film, que marcarà el to del festival: hi haurà molt pocs convidats estrangers i abunden les produccions i talents del cinema català i espanyol. Tots els cineastes catalans del gènere reivindiquen sovint la importància del festival, i sembla com si aquest any, tan condicionat per la pandèmia, Sitges n’estigui recollint uns merescuts fruits, amb títols potents i fins a deu produccions catalanes en la selecció.
Talent català
A més de Malnazidos, Lluís Danès presentarà La vampira de Barcelona, rodada en versió original catalana i protagonitzada per Roger Casamajor, Nora Navas, Bruna Cusí i Francesc Orella; Kike Maíllo (Eva), presentarà Cosmética del enemigo, i David Victori porta diumenge, fora de competició, No matarás, amb Mario Casas. Destaquen en la programació dos cineastes bascos: Álex de la Iglesia presentarà el primer episodi de la sèrie que li ha produït HBO, 30 monedas, i Juanma Bajo Ulloa competirà amb Baby, protagonitzada per Natalia Tena (Juego de tronos, 10.000 km). Tots els actors i directors esmentats passaran per Sitges en una edició híbrida, virtual (la majoria de títols es podran veure en línia) i presencial, amb estrictes normes de seguretat: aforament entre el 70% i 80%, distància social, mascareta obligatòria, seients numerats... La programació inclou títols internacionals molt esperats del gènere, que en aquest cas es presentaran sense els seus creadors: Possessor uncut, de Brandon Cronenberg; Mandíbules, amb l’humor absurd de Quentin Dupieux; Peninsula, la seqüela del fenomen Train to Busan, i l’apocalíptica She dies tomorrow, de la realitzadora Amy Seimetz.
Òperes primes
A la roda de premsa de presentació del festival, Àngel Sala destacava de la programació l’“aposta pel nou talent, per les òperes primes, per gent jove amb molta qualitat”, i “la resurrecció del cinema francès de gènere”. El director del festival diu que ha estat complicat fer la programació d’aquest any, perquè implicava gestionar els permisos per oferir els films en línia i fer fins a cinc projeccions de cada un en sala (per compensar que baixen els aforaments). La selecció és el resultat de visionar més de mil títols.
Els responsables del festival valoren que la venda d’entrades va “al ritme esperat, és molt fort per a aquest cap de setmana”. Abans-d’ahir s’havien venut 23.632 entrades. Aquest any Sitges tornarà a ser “una plataforma per a totes les activitats industrials”, va explicar Mònica Garcia, directora de la Fundació Sitges. El Film Hub inclourà trobades professionals virtuals i presencials. La nova consellera de Cultura, Àngels Ponsa, destaca que Sitges és “una de les millors finestres de Catalunya al món”, que “ajuda a posicionar el talent del país”.