Cinema

Silenci, es torna a rodar!

Girona és la nova localització de ‘The path’, un cop finalitzats els dies de gravació a Besalú

Després d’uns mesos aturats, els equips de rodatge tornen a fer anar les claquetes

Silenci. Es roda. Acció! Després d’un període de confinament a causa de la pandèmia i el consegüent impasse en espera dels protocols de seguretat a seguir, els equips de rodatge han tornat a prendre el carrer. Les claquetes tornen a fer el seu característic so i això és símptoma que el sector revifa.

Ha costat, però ara, si res més ho impedeix, són moltes les produccions que han obtingut llum verd per continuar rodant o tot just engegar les filmacions. El mercat és exigent i, en aquests moments, amb la població semiconfinada i animada a quedar-se a casa, clama més oferta per mantenir les pantalles de les llars enceses a totes hores. I algú els ha de proveir els continguts. Ho explicava fa uns dies en aquest mateix diari Guillem Fernández-Valls, actor i actor especialista, que també és soci d’una companyia d’efectes visuals: actualment les empreses de streaming com ara Netflix estan demanant producte a doll, conscients que la demanda ha crescut. I és així com els projectes, alguns d’aparcats als calaixos, brollen.

A les comarques gironines s’ha notat, i en un tres i no res s’han encadenat una sèrie de rodatges que han decidit filmar en localitzacions d’aquí.

Si fa pocs dies l’equip de Las leyes de la frontera va situar dues unitats a Girona i a la Costa Brava per rodar-hi escenes d’acció d’aquesta adaptació de la novel·la de l’escriptor Javier Cercas a càrrec de Daniel Monzón ambientada als anys setanta amb delinqüents i policies jugant al gat i la rata, ara és el torn de The path, una producció alemanya amb mirada internacional que ha desembarcat a Girona, on aquesta setmana han iniciat les filmacions. Prèviament ho han estat fent a Besalú, un municipi que ha vist com novament, després de fer-ho per a la sèrie d’HBO Westworld, es tornava a ambientar de poble ocupat pels alemanys, en aquest cas no italià sinó nord-català, situat a l’altre costat de la frontera francesa dels Pirineus. Al municipi garrotxí, s’hi han vist molts extres caracteritzats de gendarmes i vestits d’època, i la plaça de Sant Pere ha esdevingut l’epicentre d’aquesta filmació que ara pren els carrers i places de la capital gironina.

The path està produïda per Fasten Films i Warner Bros., entre d’altres, i la dirigeix Tobias Wiemann (Amelie Rennt). Argumentalment, narra la fugida que emprèn un nen, Rolf, i el seu pare, Ludwig, de la seva ciutat natal, Berlín, per l’amenaça dels nazis. Les úniques pertinences que ha pogut emportar-se en Rolf són el seu gos, l’Adi, i un llibre signat per l’escriptor Erich Kästner. Ara, pare i fill estan atrapats al sud de França. El seu objectiu és viatjar a Nova York, i a la frontera amb l’Estat espanyol coneixen la seva guia, una nena que es diu Núria, amb qui establiran una relació d’amistat. 

La Costa Brava ‘asiàtica’

Una altra producció, en aquest cas amb molt més pressupost i envergadura internacional (Sony Pictures és al darrere), és Uncharted, l’adaptació cinematogràfica del popular videojoc i que protagonitzen Tom Holland, Mark Wahlberg i Antonio Banderas. Si bé la major part del rodatge té lloc a l’hotel Vela de Barcelona, la setmana passada les cales de Boadella de Lloret de Mar i Treumal de Blanes es van blindar, literalment, per acollir part de la filmació. El més peculiar del cas és que, amb atrezzo, han reconvertit aquests bells paratges mediterranis en un complex turístic asiàtic de luxe, ja que argumentalment representa que els protagonistes són en una platja tailandesa. L’actor que encarna Spiderman ara es posa en el paper de Nathan Drake –en l’edat juvenil del personatge–, un aventurer caçador de tresors que recorre el món al més pur estil d’Indiana Jones i Lara Croft.

Pel que fa a les fortes mesures de prevenció, se’n va veure una prova evident amb el rètol de grans dimensions situat just al camí d’accés principal de la localització, on es recollien les mesures bàsiques de prevenció que cal seguir, així com les recomanacions que tothom ha d’acatar fil per randa. Entre d’altres, proves PCR abans de rodar i la formació de grups per evitar baixes massives i una aturada per un rebrot.

Viatge a l’edat mitjana

També aquest mes tan intens pel que fa als rodatges cinematogràfics va desembarcar sense pràcticament fer soroll un altre equip a l’entorn de la catedral de Girona. En aquest cas, es tracta de la sèrie sobre sant Francesc d’Assís titulada Glow and darkness i que té un repartiment d’actors internacionals com Jane Seymour, Adrian Bouchet, Mira Sorvino i Joan Collins. La ficció, que s’emetrà el 2021, s’ha filmat al Marroc i en diverses ciutats de la península com ara Còrdova, Toledo, Càceres, Sigüenza, Burgos, Gandia, i Girona. Concretament, a la capital gironina, el rodatge va durar només unes hores, perquè estava previst rodar-hi poques escenes. Entre els actors que van passar per la ciutat, destaquen Itziar Fay i Adrian Bouchet. Produïda per José Luis Moreno, Glow and darkness té un pressupost d’uns sis milions d’euros per capítol. L’objectiu és rodar tres temporades, la primera de les quals es començaria a emetre l’any 2021, si bé encara no s’ha anunciat per quina cadena de televisió o plataforma es podrà veure

Les lleis del rodatge
Las leyes de la frontera, de la qual parlàvem al principi, va començar la filmació el 27 d’agost, i l’equip tècnic i artístic fix, d’una vuitantena de persones, té previst completar la gravació el 28 d’octubre. Si bé el relat està ambientat a la Girona quinqui del 1978, quan l’Estat espanyol encara no havia sortit del franquisme i la democràcia tot just treia el nas, els canvis urbanístics van conduir el productor, el gironí Edmon Roch, a localitzar bona part del metratge en ciutats com Manresa i Montblanc, més semblant arquitectònicament a aquella Girona d’abans.El mateix Edmon Roch, en declaracions a aquest diari, va explicar que “rodar avui dia no té res a veure amb allò conegut: sembla una distopia o talment una versió d’Esclat, aquell film de Dustin Hoffman en què lluitaven contra una pandèmia mundial”. Ho deia per les mesures de seguretat de l’equip Covid-19. D’altra banda, estava convençut que, malgrat les mesures i els inconvenients, els espectadors continuaran disfrutant del cinema rodat tal com ho feien abans.

‘A casa’, de Sils a tot el món amb Amazon Prime

J. Camps i Linnell

A casa, la pel·lícula independent del blanenc Raül Busquets, rodada ara fa quatre anys en bona part a la masia de Can Busquets de Vallcanera (Sils), s’ha estrenat recentment a la plataforma de streaming Amazon Prime i en aquests moments ja es pot veure en uns vint països, incloent-hi els Estats Units, el Regne Unit i l’Amèrica Llatina. Una estrena directament online que, a causa de la situació actual, permetrà al film aspirar als premis Gaudí i Goya. A casa està etiquetada en el gènere de terror, sobrenatural i cinema d’autor, elements que caracteritzen aquest relat, qualificat pel mateix autor de “bucle metafísic”. En realitat, del que tracta és “de la voluntat de tornar a casa, a l’origen”.

Escrita pel guionista Fabián Nieto i dirigida per Busquets, narra la història d’una noia que no sap si és viva o morta i necessita una sortida del parany en què està. L’equip artístic està encapçalat per Debbie Garcia, José Garcia, Paco Moreno, Nanu Ferrari i Christina Bauer, entre d’altres. La majoria, actors i actrius coneguts de les comarques gironines que, com l’equip tècnic, es van implicar en aquest projecte que no tenia gaire pressupost, però sí moltes ganes i recursos. Es va rodar a Sils, però també a Maçanet de la Selva, Lloret de Mar, Blanes, Tossa i Tordera.

Raül Busquets, que es dedica a la professió a través d’un laboratori audiovisual, ara té entre mans un altre llargmetratge que uneix quatre històries, amb el títol Cruce de caminos. Les localitzacions serien Blanes i Lloret de Mar, els Monegres i Ucraïna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.