Art

Josep Minguell pinta un conjunt mural al fresc de més de 100 m2 a l’església de Santa Coloma de Queralt

L’artista defensa l’art com a “refugi per l’esperança” en temps de pandèmia

El mura­lista Josep Min­guell ha pin­tat un con­junt de pin­tu­res murals al fresc en una de les cape­lles de l’església par­ro­quial de Santa Coloma de Que­ralt (Conca de Bar­berà). Els fres­cos superen els 100 metres qua­drats i repre­sen­ten el pati­ment humà, la recerca de la lli­ber­tat i la resur­recció de Jesu­crist. També hi ha dibui­xat esce­nes de l’Apo­ca­lipsi i la imatge de Santa Coloma. Després de dos mesos d’ençà que va començar a pin­tar el mural, l’artista enlles­teix aquest diven­dres el pro­jecte. “En aquest període de pandèmia l’art ens porta a una intros­pecció i és un refugi pels artis­tes i per­so­nes, que ens porta al món inte­rior, un món que enri­queix i que ens pot obrir molta espe­rança”, ha expres­sat Min­guell en decla­ra­ci­ons a l’ACN.

Les parets de la cape­lla de la parròquia de Santa Coloma de Que­ralt s’han omplert dels colors pro­pis de la terra. L’espai, de finals del període del bar­roc, estava pin­tat de blanc i no tenia cap orna­ment deco­ra­tiu. Ara, després de mol­tes jor­na­des de feina, ja hi llu­ei­xen els fres­cos de l’artista tar­garí Josep Min­guell. “Els pro­jec­tes de pin­tu­res murals són com­ple­xos; abans de començar cal fer com una mena de guió cine­ma­togràfic i, a par­tir d’aquí, començo a dibui­xar les pri­me­res idees, estu­dis de color, de geo­me­tria, de com­po­sició fins a pre­pa­rar els car­tons a mida real que em ser­vei­xen per entrar a l’obra”, deta­lla el pin­tor mura­lista.

Segons l’artista el repte és pin­tar amb espon­taneïtat i segu­re­tat, ja que les pin­ze­lla­des de la pin­tura al fresc no accep­ten rec­ti­fi­ca­ci­ons. “Es pinta sobre mor­ter de calç i la calç no admet tota mena de colors, només els colors mine­rals; que pro­ce­dei­xen de jaci­ments del medi­ter­rani, molts d’ells ja s’uti­lit­za­ven durant el període romà, medi­e­val i al Renai­xe­ment”, explica Min­guell. A la vegada, des­taca que aquests colors creen una “har­mo­nia molt espe­cial” que reme­ten a la natu­ra­lesa.

En una de les parets prin­ci­pals de la cape­lla, Min­guell ha dibui­xat un grup de per­so­nes que sur­ten cami­nant d’un camp de con­cen­tració. Amb aquesta pin­tura es repre­senta el pati­ment humà i l’espe­rança, perquè aques­tes figu­res sim­bo­lit­zen, diu, la recerca de la lli­ber­tat. A l’altre cos­tat, el pin­tor ha reproduït la figura de Jesu­crist en el moment de la resur­recció. “És la res­posta al pati­ment humà”, com­pleta. A les parts supe­ri­ors de la cape­lla, també hi ha dibui­xat esce­nes rela­ci­o­na­des amb l’Apo­ca­lipsi i temes pro­pis del muni­cipi, com ara la imatge de Santa Coloma, de la població o de Minerva, entre altres.

Des de fa 25 anys, Min­guell s’ha espe­ci­a­lit­zat en la pin­tura mural al fresc i ha esde­vin­gut un dels pocs artis­tes d’arreu del món que la prac­ti­quen. Es tracta d’una tècnica pictòrica mil·lenària que s’aplica als inte­ri­ors dels edi­fi­cis. Enguany, amb la crisi sanitària, l’artista con­si­dera que s’ha de rei­vin­di­car més que mai la seva importància. “Tinc entre mans altres pro­jec­tes, la covid els fa pen­jar tots pels fils, però fa 25 anys que em dedico exclu­si­va­ment a la pin­tura mural al fresc i penso con­ti­nuar enda­vant”, asse­gura.

Així, ben aviat es dedi­carà a aca­bar l’última fase del pro­jecte ini­ciat a l’església de Santa Maria de l’Alba de Tàrrega, on enlles­tirà els 200 metres qua­drats res­tants de l’obra. A l’estiu, té pre­vist un tre­ball pri­vat on farà una estança mòbil a través de fres­cos.

L’autor

Min­guell va néixer a Tàrrega l’any 1959 i és doc­tor en belles arts i pin­tor mura­lista espe­ci­a­lit­zat en la pin­tura al fresc, espe­ci­al­ment grans con­junts arqui­tectònics. Al llarg de la seva tra­jectòria ha com­bi­nat la pràctica artística amb la recerca. Ha pin­tat 46 con­junts arqui­tectònics entre els quals des­ta­quen Santa Maria de l’Alba de Tàrrega (amb 800 m2 de fres­cos), el Palau de la Dipu­tació de Lleida, la facul­tat de medi­cina de la Uni­ver­si­tat de Lleida, l’església de l’Espluga Calba, el Carme de Sant Joan Despí, Sant Joan de Reus i la Mare de Déu del port de Bar­ce­lona.

En l’àmbit acadèmic ha col·labo­rat amb diver­ses uni­ver­si­tats, com ara la Hawaii Manoa Uni­ver­sity, l’Acca­de­mia di belle arti di Firenze, l’Acca­de­mia di belle arti di Car­rara, la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, la Uni­ver­si­tat Com­plu­tense de Madrid, la Uni­ver­si­tat de Lleida, la Uni­ver­si­tat Politècnica de València i la Waseda Uni­ver­sity de Tokio. També és l’autor de diver­sos arti­cles i del lli­bre ’Pin­tura mural al fresco, estra­te­gias de los pin­to­res’ (Publi­ca­ci­ons de la Uni­ver­si­tat de Lleida, 2014) i ’Crònica d’un pin­tor de fres­cos. Tàrrega-Florència’ (Publi­ca­ci­ons de la Uni­ver­si­tat de Lleida, 2019).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia