L’audiovisual a les escoles
Aprendre cinema per l’ull de la càmera
Alumnes de sisè de l’escola de Bordils roden el seu curtmetratge de ficció
Es fa en el marc del programa precursor ‘Cinema en curs’
Pot semblar contradictori, però en plena era audiovisual poc s’ensenya d’aquesta disciplina artística tan present a les nostres vides a les escoles. Bé, en tot cas a petits oasis formatius. Pionera pel que fa a l’ús de les eines cinematogràfiques i de l’audiovisual per a l’aprenentatge, l’escola de Bordils fa anys (des del 2005) que està implicada en un programa pedagògic referencial a tot l’Estat per introduir el cinema a escoles i instituts com és Cinema en curs. La iniciativa va ser creada fa setze anys a través de l’associació A Bao A Qu i, entre altres, han format part de l’equip cineastes com Carla Simón, Meritxell Colell, Alba Cros, Jordi Morató, Pep Garrido, Sergi Portabella o Jonás Trueba.
Concretament, l’alumnat de sisè de Bordils es troba en la fase final i “més emocionant” del procés: el rodatge del seu curtmetratge. Després d’estar tot el curs veient cinema de grans autors i fent molt cinema, acompanyats pel cineasta Daniel Lacasa (guionista i muntador, entre altres, del film La granja del pas, nominat als premis Gaudí i guanyador del premi al millor documental a la Seminci de Valladolid 2015), la culminació de tot el procés és la creació d’un curtmetratge que es presentarà a la Filmoteca de Catalunya al juny, en una projecció conjunta amb altres centres educatius. Un rodatge que tot just va començar ahir i que ha de servir per portar a terme, al llarg de tres dies, una pel·lícula al voltant d’una noia que viu una situació difícil a casa, on els problemes econòmics generen un clima de tensió entre els pares, però tot i que ho està passant malament, trobarà suport en els seus amics.
Abans de posar-se a filmar, tota aquesta colla d’estudiants han practicat al llarg del curs. Els últims mesos del taller, com detallen Núria Aidelman i Laia Colell, fundadores i coordinadores del projecte, l’han dedicat al guió, la planificació, el rodatge i muntatge d’un curtmetratge de ficció. “Són autors de tots els processos i desenvolupen totes les fases del procés de creació. Tots els processos són col·lectius: el guió s’elabora entre tot el grup; durant el rodatge els càrrecs es distribueixen rotativament de manera que tots els alumnes desenvolupen cadascuna de les tasques (director, càmera, ajudant, sonidista, script...); el muntatge es fa alternant el treball en petit grup i en grup gran.”
El resultat: a la pantalla gran!