Art

Dalí marca múscul internacional

La fundació de l’artista exposarà les seves obres enguany a Taiwan, Corea, Sant Petersburg i Itàlia

Jordi Mercader: “Tenim un posicionament internacional com no havíem tingut mai”
Tenen a punt una campanya per atraure visitants francesos quan es permeti la mobilitat

“Tenim un posicionament internacional com no havíem tingut mai.” Ho va afirmar el president de la Fundació Gala-Salvador Dalí , Jordi Mercader, en sortir de la reunió ordinària del Patronat, en què es va fer balanç de l’exercici 2020 i es va parlar de com la institució afrontarà la nova etapa postpandèmia.

Malgrat que els números no són per tirar coets –la fundació va tenir com a ingressos 4 milions d’euros l’any passat, a diferència dels 16 milions del 2019–, Mercader va avançar que aquest any, “gràcies a l’esforç dels treballadors de la casa” –als quals no es va estar de mostrar-se agraït més d’una vegada–, s’exposaran les obres de l’artista alt-empordanès a Taiwan, Corea, Sant Petersburg i Itàlia al llarg d’aquest 2021. A més, també es faran més exposicions immersives sobre l’artista a França i Itàlia, després de l’èxit que va tenir la primera mostra, feta en una pedrera als Baus de Provença i celebrada per 350.000 visitants.

Amb una mica més de detall, el president de la fundació va assenyalar que l’exposició “amb un contingut més important” serà la que es podrà veure a Corea del Sud al novembre, que es bastirà conjuntament amb el Museu d’Art Reina Sofia i el Museu de Sant Petersburg. La primera que es podrà visitar serà, però, la de Taiwan, que exhibirà obres de la fundació i incorporarà un relat al voltant de la Divina Comèdia i el lligam Dant-Dalí. La que es farà a Sant Petersburg tot just es va tancar ahir i, tot i que està pendent d’estructurar-se, se sap que serà sobre Gala: “La Gala predaliniana, la daliniana i la postdaliniana”, en paraules de Mercader. Pel que fa a la mostra italiana, que es va inaugurar el 2 de maig i estarà oberta al públic fins el 29 d’agost al Museu d’Art Modern i Contemporani de Trento i Rovereto (MART), farà referència a la relació de Dalí amb artistes com Rafael i Giorgio de Chirico i, malgrat que és la menys important, segons es va dir, està tenint una gran repercussió mediàtica a Itàlia.

De cara al present i futur immediat, la institució daliniana també treballa per millorar les visites virtuals del museu per tal de poder arribar a col·lectius que hi estan molt interessats –com ara companyies que fan congressos–, després d’unes primeres experiències que “han estat molt bones”, com va declarar Mercader. I s’està treballant en la creació d’“un cos de doctrina” per marcar les línies mestres que hauran de tenir les exposicions immersives sobre Dalí. L’objectiu és fomentar aquest tipus de mostres en vista de la tendència que presenten en un futur.

Amb tot, la institució no només té ulls per mirar de cara enfora. Sense anar més lluny, malgrat la reducció severa de l’aforament, s’ha comptabilitzat que més de 54.000 persones van visitar els tres museus, en particular l’exposició Dalí. El surrealisme soc jo!, i és per això que de cara a l’octubre es preveu inaugurar una nova exposició particular. Pel que fa a la bona feina feta, també es destaca la potenciació del relat sobre la figura de Gala fet a Púbol, amb l’exhibició dels vestits de Christian Dior: “Creiem que hem trobat un relat amb la figura de la dona, Gala, i que els Dalí van anticipar.”

El Dalí, punta de llança

Un dels projectes més ambiciosos, si bé encara a les beceroles, és el que portarà la Fundació Dalí a liderar una iniciativa de caire europeu que ha d’unir diversos museus d’autor –el de Rodin de París també hi és– per unificar criteris i tenir més coneixement respecte a la qualitat de l’obra tridimensional. “Un aspecte legal que pesa molt i, com que és una iniciativa que surt del nostre museu, ens atorgaria lideratge en un sector en què hi ha poc coneixement. A Europa ho veuen amb bons ulls”, va subratllar.

Objectiu: atraure gent

“Tenacitat, solidaritat, imaginació i compromís són alguns dels valors que ens han permès superar moments molt difícils per a la institució i per a tots els que hi treballen. Entre tots, hem aconseguit fer front a les restriccions de mobilitat que han delmat el sector cultural, particularment els museus.” Les decisions adoptades i els bons resultats de l’any anterior a la pandèmia són els factors que, segons el balanç presentat ahir, han permès superar una caiguda del 82% dels visitants i una reducció de les altres fonts d’ingressos. Amb la perspectiva que les pèrdues de pressupost per al 2021 siguin d’1,5 milions, la fundació té clar el que no farà: “Obrir i esperar que els visitants arribin. És més important atraure gent que no pas tenir els museus oberts”, va afegir Jordi Mercader.

Per això, tenen prevista una sèrie de campanyes per atraure visitants –sobretot els francesos– que, a grans trets, consisteixen a estar atents als canvis continus d’una situació extraordinària que s’ha mostrat imprevisible des de l’inici. “Per posar-ne un exemple, hem de controlar els hotels que obren, els avions que arriben, si tenen més o menys demanda... Hem d’estar actius, i en aquest aspecte el control diari és fonamental.” Per això, Mercader té clar que aquesta campanya de la institució haurà de ser “molt flexible, agressiva i online”.

Cal tenir en compte que des d’ara fins a finals d’octubre és el període en què la fundació es juga l’èxit o no de l’exercici. “Anem millor del que teníem previst al març”, va avançar.

Tot i així, Mercader avisava que al llarg d’aquest any han reduït fins a set milions d’euros en despeses. Aquest estalvi els ha permès garantir la viabilitat de la institució malgrat les pèrdues. A més, també han rebut tres subvencions de 45.000 euros. La primera, de la Diputació de Girona; en segon lloc, de l’Ajuntament de Figueres, i, finalment, de l’Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.