Europa premia un film de Srebrenica
Quo vadis, Aida?, un drama bèl·lic que relata sense complexos la matança de Srebrenica del 1995 des del punt de vista d’una traductora de l’ONU, l’Aida del títol, ha estat la gran triomfadora dels premis Cinema Europeu en guanyar en les categories de millor pel·lícula, directora (Jasmila Zbanic) i actriu protagonista (Jasna Djuricic). La pel·lícula de Bòsnia va estar nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula internacional, i la directora ja va guanyar l’Os d’Or de la Berlinale del 2006 amb Grbavica (El secreto de Esma), que parlava de les ferides obertes per la mateixa guerra.
Dues pel·lícules més van sortir ahir com a guanyadores de la 34a edició dels premis de l’Acadèmia del Cinema Europeu. La producció britànica El padre, un drama sobre l’Alzheimer, va ser distingida amb el guardó al millor guió, per a Florian Zeller (el seu director) i Christopher Hampton, i amb el premi al millor actor protagonista, Anthony Hopkins, que ja va guanyar l’Oscar per aquest treball. L’altra triomfadora d’ahir va ser la producció danesa Flee, dirigida per Jonas Poher Rasmussen, que es va endur una atípica combinació de premis: millors film d’animació, documental i l’European University Film (per votació d’universitaris). Flee explica la història d’un refugiat afganès que no vol revelar la seva identitat. Per això s’utilitza el cinema animat, que potencia dramàticament la seva història.
Sentimental, de Cesc Gay, era l’única producció catalana i espanyola nominada, en la categoria de millor comèdia, i finalment va quedar sense premi. El guardó se’l va emportar Ninjababy, pel·lícula noruega protagonitzada per una noia que té molts plans abans de ser mare, però queda embarassada.
Titane, la més nominada, juntament amb la guanyadora, i una de les favorites, després de guanyar la Palma d’Or de Canes, es va haver de conformar amb el premi al millor maquillatge. També va marxar sense premis Fue la mano de Dios, de Paolo Sorrentino.
Altres guardons destacats d’aquesta edició han estat el premi Discovery de la crítica per a Una joven prometedora, un dels títols més populars dels nominats, dirigit per la britànica Emerald Fennell; el premi a la innovació narrativa per al també britànic Steve McQueen, per la minisèrie Small axe; i els de les categories de fotografia i música original per a la pel·lícula austríaca Grosse Freiheit, de Sebastian Meise.