Art

La gran golejada

Els museus estel·lars de Madrid perceben 116,5 milions del pressupost corrent de l’Estat, mentre que els centres barcelonins, tots junts, no n’ingressen ni quatre

Els grans museus de Madrid reben gairebé 30 vegades més finançament corrent de l’Estat que els seus homòlegs de Barcelona. El Prado, el Reina Sofía i el Thyssen percebran aquest any més de 116,5 milions d’euros de l’administració estatal, mentre que el MNAC, el Macba i les fundacions Miró i Tàpies no sumen, entre tots, ni quatre milions. Quatre milions és la quantitat amb què el Ministeri de Cultura ha incrementat d’una tacada el pressupost del Reina Sofía. El Prado n’ha guanyat deu i el Thyssen, onze.

Ni amb l’arribada dels diners extraordinaris que presumptament reconeixen la cocapitalitat catalana s’ha corregit mínimament aquesta desproporció tan descarada. Tot i que benvinguts, els museus barcelonins no obliden l’historial d’incompliments del govern espanyol, amb acarnissament durant els anys més durs de la crisi del 2008. No ho obliden les institucions en les quals el ministeri s’asseu en els seus patronats i, per tant, té unes responsabilitats econòmiques. En el cas del MNAC, li correspon assumir un 30% del pressupost des del 2004, quan va entrar al seu òrgan de govern. A partir del 2012, però, ja se’n va desentendre i va començar a fer retallades. I mai més ha rectificat. L’Estat acumula un deute de 8,5 milions amb el museu de capçalera de l’art català.

Al Macba, el ministeri té veu i vot en el patronat des del 2007. L’acord es va signar amb el compromís que aportaria dos milions al pressupost ordinari i un milió més de capitalitat. Només va abonar els tres milions els dos primers anys. Llavors van anar reculant, però és que el 2012 la partida va ser zero. Les administracions catalanes i la Fundació Macba van haver de córrer a tapar el forat per evitar que el museu acabés amb números vermells. L’any passat, la realitat es va assemblar una mica a la del 2007: entre la subvenció corrent i l’assignació de la capitalitat, el Macba va ingressar una mica més de 2,4 milions de l’Estat.

A la Fundació Miró fa molt temps que un representant del govern espanyol ocupa un seient del patronat: des del 2001. Aquell any ja llunyà l’import ministerial que va rebre va ser de 510.000 euros. Del 2002 al 2005, ni un cèntim. Els últims temps, el museu ha experimentat un daltabaix econòmic gravíssim, i així i tot només han arribat engrunes de la Meseta. Del 2016 al 2020, mai més de 100.000 euros. El 2021 va canviar la tendència: 1,5 milions, sumant l’ajut ordinari i el de la capitalitat.

La Tàpies, també en hores baixes, tampoc s’ha pogut refiar de l’Estat. En el seu cas, no el té al patronat. El 2010 li va enviar 95.000 minsos euros. Del 2013 al 2017, 48.000 encara més minsos euros. Aquest 2022 s’han duplicat i s’està en espera que arribin també els de la capitalitat (l’any passat van ascendir a 650.000 euros).

Un últim exemple: el Museu Picasso. La institució que vetlla per l’obra de joventut de l’artista (espanyol) més important de la història només toca calers del Ministeri de Cultura quan s’activa el fons de capitalitat. Als pressupostos ordinaris de l’Estat és inexistent.

LA XIFRA

8,5
milions d’euros
és el deute que acumula el Ministeri de Cultura amb el MNAC. Des del 2012 no compleix els compromisos de finançament que té per asseure’s al patronat de la institució (li correspon cobrir un 30% del pressupost)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona