Arts escèniques

Crítica

teatre

Tatuatges

Un disc de vinil grava la música als solcs. La vida dels presidiaris de Texas, carn dels treballs forçats, era sobreviure a les rases que els obligaven a fer. Aquells solcs són com tatuatges que encara tenen impresos els descendents de l’esclavisme. The B-Side és un viatge senzill i directe al món tenebrós de la impunitat dels privilegis blancs. La companyia treu la pols amb una camussa i deixa que el disc agafi volum a partir dels cossos de tres actors i una càmera subtil que projecta passat i present. Ho fan amb molta subtilesa, limitant al màxim el material.

La companyia nord-americana, que devia ser de les primeres a incorporar l’emissió d’imatges en l’escena (Hamlet, Grec 2006), ara és molt més fina. Han recuperat pes els actors i el que viuen (cantant-ho i compartint-ho). L’escena es trasllada a l’estudi d’un dels intèrprets a Nova York, amb els seus discos, la finestra per on contempla el dia a dia mentre deu reposar la música amb auriculars... Tot és simple, directe, sense massa ambigüitats, des de la veritat escènica, aprofitant les coincidències de la vida per fer-ho brillar en escena.

Sense pràcticament debat, només compartir el plaer d’escoltar i de cantar en grup (com a la presó) l’ambient evoca altres moments de la literatura com les trobades de jazz amb el Club de la Serpiente de Rayuela, de Cortázar, per exemple. Si el jazz es desviu en les catàstrofes dels baixos fons, les cançons de treball traslladen a situacions d’injustícia arbitrària, de treballs que devien substituir l’esclavisme de dècades enrere en uns estats de l’Amèrica del Sud, principalment. Només puntualment, s’afegeixen com si fossin peus de pàgina en el llibre que també va editar Bruce Jackson, el mateix que va anar gravant les cançons i les converses als anys seixanta en un disc.

Sense necessitar cap representació, només sentir en la veu que reprodueixen, fins i tot la tos accidental gravada al disc, passen per la imaginació de l’espectador les escenes del capatàs dalt del cavall imposant la seva llei. Només el cant els alliberava. És la cançó el que ha permès mantenir viu el seu record i fer-lo ressonar ara que el Black Lives Matter torna a ser cap de pancarta de manifestació a Amèrica. No s’hi fa ni una sola referència; no cal, seria massa evident.The Wooster Group fa atractiu el que podria ser ensopit.

The B-Side
Cia. The Wooster Group
Teatre Lliure de Montjuïc. 14 de juliol. Festival Grec


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Lankum, d’una casa ocupada de Badalona al Primavera Sound

BARCELONA
MÚSIC

L’encanteri ‘pop’ de Lana del Rey triomfa al Primavera Sound

BARCELONA
COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga